Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Ervaringen met lariks als afrastering

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.884

    Ervaringen met lariks als afrastering


    Hallo lezer,

    wij hebben het idee om de buitenpaddock af te rasteren met lariks. Dit omdat het duurzaam en onbehandeld is, net zoals de kastanjehouten weidepalen die we hebben geslagen. Ik heb me laten vertellen dat paarden er niet aan knagen (het idee was door de geur die ze niet lekker vinden?). Ik zag bij een proefstukje hout wat we hebben dat het wel erg scheurt. het is een behoorlijke investering, dus vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft met deze houtsoort als afrastering.
    Knagen de paarden eraan? scheurt het makkelijk en splijt het vervolgens? Alle ervaringen welkom!

    Ik lees het graag!

    Groet

    Thekla

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaringen met lariks als afrastering

    Ik vraag mij gewoon even af, bij natuurmonumenten wat gebruiken ze daar, is dat ook lariks of kastanje, anders zou je bij die afrasteringen eens kunnen gaan kijken en informeren.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.133
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Ervaringen met lariks als afrastering

    Bedoel je lariks planken tegen de kastanje palen of wil je lariks palen?
    Wij hebben nu kastanje palen in de grond, omdat die daar het beste voor schijnen te zijn.
    In Nederland hadden we lariks planken tegen de palen (en ook een stroomdraadje). Lariks heeft de eigenschap dat het na een tijdje heel hard wordt. Het vergrijst als je het niet behandelt. En je moet het dus goed vastschroeven als het nog vers is, daarna moet je voorboren om er een schroef in te krijgen.
    Ik weet eigenlijk niet meer of onze paarden er aan gingen knabbelen of niet.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  4. #4
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.884

    Re:Ervaringen met lariks als afrastering


    dank voor jullie reacties.

    Janneke, goed idee, ik ben wel gaan kijken naar de kastanjepalen van natuurmonumenten voor wij ze besloten te nemen, hier vlakbij in Neerijnen (van natuurmonumenten inderdaad) maar heb toen niet gelet op de planken...goed idee van je. Waarschijnlijk is dat ook kastanje. We stuitten gaandeweg op deze lariks planken optie, we waren eigenlijk op zoek naar steigerhout, maar kunnen voor dezelfde prijs lariks krijgen. Maar ik ga nu toch ook de kastanje-optie wat verder uitzoeken. thanks !
    Keek trouwens laatst een filmpje van je met whoopie, zo leuk !

    @jolie , het gaat dus alleen om planken, de palen zijn van kastanje. Hoe lang heb jij die lariks afrastering gehad? m.a.w. hoe lang heeft hij stand gehouden dat je weet?

    hoor het wederom graag, en hoop ook op nog meer reacties van andere ervaringsdeskundigen!

  5. #5
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.133
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Ervaringen met lariks als afrastering

    Wij hebben die planken in 1999 vers laten zagen en gebruikt. En zover ik weet zitten ze er nu nog op. Zelf zijn we in 2003 naar Frankrijk verhuisd, dus hoe ze er nu uitzien en of ze er nog steeds op zitten (wel in 2006 geloof ik, toen zijn we nog eens bij ons vroegere stekje gaan kijken) weet ik niet.
    We hadden planken van de hele boomstam, dus de breedte varieerde een beetje. Ze zaten op knie en borst hoogte tegen de palen en we hebben er ook een hele schuurmuur mee afgetimmerd. Vlak voordat we ons huis verkochten hebben we die muur afgespoten met de hoge druk reiniger en werden de vergrijsde planken weer dezelfde frisse kleur als toen ze nieuw waren.
    Maar eigenlijk vind ik dat vergrijsde juist ook wel mooi.

    Kastanje vinden de paarden in ieder geval lekker om aan te knabbelen, merk ik hier aan onze palen.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •