Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Horsenality overdenkingen

  1. #1

    Horsenality overdenkingen

    Je hebt van die dagen dat je hoofd niet stil staat.

    Van de week waren Elske en Eefje bij mij en hebben we gewandeld met Whinney. Ik merk dan dat mensen mijn pony heel anders lezen dan ik zelf. Niet beter, niet slechter maar anders. Dit zet mij altijd wel aan het denken. Ik ben zelf van mening dat Whinney een LB-I is die net als Odet onzeker kan zijn.

    Eefje (Elske is meer een stille observator) beschreef dit als een milde vorm van RB-I. Zo had ik het nooit bekeken. (ook hierin geen goed en geen fout).

    Maar als ze echt RB-i zou zijn zou de benadering op dit moment anders moeten zijn dan wat ik altijd doe. Ik ga er namelijk altijd vanauit dat ze LB-I is en wat onzeker is en ze wat meer "aanmoediging" nodig heeft. Tot nu toe komen Whinney en ik er wel uit maar ik wil natuurlijk in de toekomst Whinney zeker niet te kort doen en maar zo over dingen heen stappen.

    Zoals Eef het omschreef was dat ze heel snel heen en weer heen en weer ging tussen RB-I en LB-I. Voor mij gevoel is ze dus gewoon heel even onzeker en is daarna gewoon weer zeker. (is het hetzelfde?)

    Is onzeker gedrag altijd RB gedrag? Ik heb het altijd in mijn eigen gedachte gehad dat ze bij RB gedrag ook angstig waren en handelde uit instinct. Zit ik daar dan op een dwaal spoor?

    Even als extra toevoeging.... als Whinney het echt te moeilijk vind of ze wil het echt niet en ik druk door komt haar kont omhoog. Dat doet ze niet op zulk soort momenten. Op zulk soort momenten staat ze stil en stelt voor mijn gevoel de vraag.... doe ik het zo wel goed?
    www.niettevermijden.com

  2. #2
    Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Locatie
    Enschede
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.986
    Dagboek Berichten
    90

    Re:Horsenality overdenkingen

    Wat ontzettend leuk dat je hier een topic over hebt geopend Margriet!
    Misschien is het ook net een verschil in hoe jij (of ik) iets noemt. Voor hetzelfde geld zien we beide hetzelfde, maar benoemen we dat op een andere manier? Als een lb-i in een situatie waarin ze onzeker is rb-i kenmerken laat zien, maakt het volgens mij niet zoveel uit hoe je dat noemt, zolang je het maar registreert en er naar kan handelen.
    www.eenehorsemanship.nl
    Lessen Natural Horsemanship omgeving Twente

  3. #3

    Re:Horsenality overdenkingen

    Ook die gedachtegang is bij mij voorbij gekomen. Maar als ze "echt" rb is dan heeft ze tijd nodig terwijl ik er altijd voor kies om haar aan te moedigen dat ze het wel kan.

    Ben er eigenlijk van overtuigd dat we hetzelfde bedoelen alleen waar begint RB ten op zichten van LB en waar moet ik andere strategieën gaan toepassen?
    www.niettevermijden.com

  4. #4
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Horsenality overdenkingen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Eefje
    Misschien is het ook net een verschil in hoe jij (of ik) iets noemt. Voor hetzelfde geld zien we beide hetzelfde, maar benoemen we dat op een andere manier? Als een lb-i in een situatie waarin ze onzeker is rb-i kenmerken laat zien, maakt het volgens mij niet zoveel uit hoe je dat noemt, zolang je het maar registreert en er naar kan handelen.
    Helemaal mee eens!

    Ik zou in zo'n geval ook in eerste instantie heel lichtjes aanmoedigen denk ik. Maar zodra dat niet helemaal werkt meteen gewoon tijd geven. Een "lbi die onzeker is" of een "milde rbi" is in mijn ogen in die situatie bijna hetzelfde, al zal je lbi paard misschien toch net iets meer druk aankunnen. Daarom lijkt zachtjes aanmoedigen in eerste instantie mij best wel ok, en pas in tweede instantie gewoon tijd geven. Zeker als je al een goede band hebt enzo
    Take the time it takes, so it takes less time.

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Horsenality overdenkingen

    Ik herken het wel hoor Magriet en het blijft ook altijd lastig paarden die veel switchen tussen de horsenality,s. Ik denk dat je vooral niet teveel in een hokje moet denken maar mag reageren op het gedrag wat ze laat zien, ik denk dat veel mensen dit gedrag verkeerd lezen bij lb-paarden(ikzelf incl hoor).

    Whoopie kan ook heel snel switchen, de vraag is of ik dat dan ook kan, ik merk dat je er toch niet omheen kunt, ik moedig ook in eerste instantie aan als Whoopie het buiten bv spannend vind, de ene keer werkt dat de andere keer niet want dan schiet ze daarna ineens weg, teveel druk weet ik dan. Ik blijf het ook lastig vinden hoor dat snelle switchen. Maar ik denk dat lichte druk of vraag bij een milde rb -i niet erg is als je maar regelmatig de ruimte geeft om stoom af te blazen en als het zich niet opbouwt. Het geeft ook zelfvertrouwen als ze merken dat ze situaties kunnen overwinnen.
    Maar ik denk wel dat het rb gedrag is op dat moment.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •