Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: diepe snijwond...

  1. #1
    Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    2.735

    diepe snijwond...

    mijn haf heef vorige week donderdag zich langs een stuk draad verwond.

    het was een diepe snee, en ongeveer een 6 cm lang.
    niet zo groot dus maar ik wilde toch de dierenarts erbij halen om het eventueel te laten hechten (achteraf denk ik had ik het maar gedaan ) maar de boer waarbij ik gestald sta, zei dat dat echt niet nodgi was en dat het allemaal wel mee viel.

    Een dag later schrok ik me dood, het was dik, Shakira liep er kreupel op en de wond was helemaal ontstoken.

    Toch maar even de dierenarts gebeld en die heeft me telefoonisch te woord gestaan, de eerste 2 dagen afspoelen met sunil, en klei erop. Voor de rest niks aan doen alleen maar blijven kleien en kleien.

    Zie hier het resultaat na een week, ik ben er echt niet gerust op.
    [img]http://groups.msn.com/_Secure/0RgDlAiEUaK6!hrzjS*I2NiCJ0!oawjf2ksmqbQK!BgqeBF2Tn XxtVsvglsg6xCaQIWqa9jf8FRWMUlYJqXV4I!SRG0SsrLApb9Q 7QL96FLk/IMG_1883.JPG[/img]

    [img]http://groups.msn.com/_Secure/0RgDfAiIUpa6!hrzjS*I2NoLl0ksSwU5tzGOJMP60nQ*r2EjNY qno4dGyYBlnBzTl*EmTgbGjfG1ctv0zdpo5wDcdA1JcbW7IknY kP2r10Rk/IMG_1884.JPG[/img]

    maar weer klei erop gedaan, mevrouw eet rustig verder!
    [img]http://groups.msn.com/_Secure/0RgDdAicU1q!!hrzjS*I2Nl5bde5QR3HcP68Z6aVwKXKWTD*Yf P7SYXxs9YvXndLoZUBLeQ16*9CEdcDFauVFzSVq0kFoxRc0h65 sfHjWCgs/IMG_1889.JPG[/img]

    Mijn vraag is nu, gaat dit echt vanzelf zo over, en wat zijn jullie adviezen over de verzorging van de wond, is het goed om alleen te blijven kleien (2 keer per dag)

    groetjes elianne

    ps; bedankt voor allen adviezen alvast
    The darkest hour is befor it get light!!!

  2. #2

    Re: diepe snijwond...

    Hoi,

    "Bjorn" onze "maflinger die wij voor Lazmir hadden, heeft ook eens zo'n smerige wond gehad. Wij hebben het wel laten hechten, maar of dat nu nog met de randen dode huid nog kan, ik zou het je niet durven zeggen.

    Wel zou ik je aanraden om de wond dagelijks af te spoelen met koud stromend water en daarna volop met Betadine in te smeren. Als het ontstekingseffect zeg maar verdwijnt en er geen pus of iets dergelijks te voorschijn komt, dan pas met groene leem af gaan dekken. De leem een dag, hooguit twee dagen er op laten zitten, vervolgens weer schoonspoelen en dan weer met groene leem afdekken.

    Bij "Bjorn" zag je het na een dag of vier, vijf het helemaal dichttrekken. Na 10 dagen hebben we zelf de hechtingdraadjes doorgeknipt en zijn we even verder gegaan met groen leem er op te smeren.

    Met 14 dagen was het leed weer geleden.

    Ik zou je, tot slot toch aanraden om de dierenarst er even echt visiueel naar te laten kijken. Een diepe snijwond blijft altijd "trikkie"

    Sterkte er mee en succes !

    Gerard
    Mijn levensmotto: "Today is the Future of Yesterday and the Past of Tomorrow, so why didn't we live in the Present Time, Here and Now?" (Eén van mijn stellingen in mijn afstudeerscriptie)

  3. #3
    Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    2.735

    Re: diepe snijwond...

    @gerard, bedankt voor de tips, ik denk dat ik maar eens ga spoelen en betadine erop smeren en ook de da nog maar eens bellen.
    The darkest hour is befor it get light!!!

  4. #4
    Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    voorburg
    Berichten
    285

    Re: diepe snijwond...

    Oberon had afgelopen maandag een balbetrapping. Gelukkig net boven de kroonrand, maar toch een flinke snee in z'n kootholte. Ik heb de dierenarts erbij gehaald en hij heeft 'm traumeel gegeven (in het bloed, maar je kunt ook druppeltjes kopen). Verder adviseerde hij het voorzichtig met lauwwarm water schoon te maken en daarna met tromba-complex en groene leem in te smeren. Dinsdag en gisteren heb ik het weer voorzichtig schoongemaakt en daarna met tromba en klei ingesmeerd. Het ziet er nu heel mooi uit.
    Ik zou in jouw geval doorgaan waar je mee bezig bent, maar inderdaad toch even de DA erbij halen.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

  5. #5
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: diepe snijwond...

    hechten kan id niet meer , groene klei zou ik er niet op smeren dat sluit teveel af , wassen met betadine shampoo zodat die korsten weg gaan en dan lekker openlaten iedere dag goed uitspoelen met water en evt wat teatree dan groeit het van binnen uit weer dicht

  6. #6

    Re: diepe snijwond...

    Eej, Elianne, hoe gaat het met de snijwond van je haflinger ? Geneest het al een beetje ?

    Gerard
    Mijn levensmotto: "Today is the Future of Yesterday and the Past of Tomorrow, so why didn't we live in the Present Time, Here and Now?" (Eén van mijn stellingen in mijn afstudeerscriptie)

  7. #7
    Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    2.735

    Re: diepe snijwond...

    he gerard,

    leuk dat je even vraagt hoe het nu gaat met mijn haffie, inderdaad de wond geneest voorspoedig, ik ben gewoon door gegaan met kleien en nu zit er een dun korstje op sinds eergister dus ik ben helemaal blij en gerust, dat het helemaal goed komt!

    groetjes Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

  8. #8

    Re: diepe snijwond...

    Voor je paardje (en jou uiteraard )

    Gerard
    Mijn levensmotto: "Today is the Future of Yesterday and the Past of Tomorrow, so why didn't we live in the Present Time, Here and Now?" (Eén van mijn stellingen in mijn afstudeerscriptie)

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •