Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Jeuk onder de staart en in de oren

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Jeuk onder de staart en in de oren

Atli heeft heftige jeuk onder zijn staart/op zijn billen, én nu ook in zijn oren.
    Het jeuken onder de staart heeft hij al even, maar het wordt steeds heftiger.
    Ik weet dat aan de aarsmaden die hij in december had, en waarvoor ik hem toen ook ontwormd heb. Jeuk had hij toen nog niet, dat kwam ergens begin februari opzetten ofzo, maar toen nog heel lichtjes. Inmiddels heeft hij zich echt opgengeschuurd.
    Ik maak nu al maanden dagelijks zijn anus schoon ivm eventuele aarsmaden-eitjes (die ik overigens nog nooit gezien heb).
    Een week of 2 geleden zag ik ineens weer een paar aarsmaden in de mest en dus heb ik Atli weer ontwormd (weer Pyrantel). Er kwamen de dag erop wel een paar wormen met de mest mee, maar niet heel veel, en de jeuk bleef hetzelfde.

Nu heeft hij sinds een paar dagen ook enorme jeuk in zijn oren. De binnenkant van zijn oren is helemaal schilferig en hier en daar ook kapot geschuurd. Vorige week had hij ook een gekke kleine ontsteking aan de buitenkant van z'n oor, daar kon ik vrij veel dikke, witte pus uitdrukken en dat lijkt nu aan het genezen te zijn.

Komen iemand deze klachten bekend voor? Kan er een samenhang zijn tussen de jeuk aan de oren en de staart?

Ik probeerde mijn DA zojuist te bellen maar die is niet bereikbaar...
    Ik probeer het later nog wel een keer, maar ik was toch alvast wel benieuwd of iemand hier iets erover kan zeggen...?

Re:Jeuk onder de staart en in de oren

Onze paarden hadden vorig jaar (ring)schurft, dat begon ook bij de oren en staart.. maar dat is vrij herkenbaar aan de kale rondjes en dan heb je vrij snel het hele paard eronder zitten. Heb daar wel een topic ergens over staan bij medisch, daar staan ook foto's geloof ik. We hebben de boel toen wel een paar keer gewassen met Sebacil/Imaverol, maar het gaat vanzelf wel over. Hoop voor je dat het iets simpelers is

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Helaas Nienke, in jouw topic staan geen foto's...
    Ik heb even gegoogled maar dit (gelukkig) niet herkenbaar voor mij...
    Op het lichaam zit niks, ook heeft Menglöd nergens last van.

Zat het bij jouw paarden ook echt IN de oren? Of alleen aan de buitenkant?

Al aan oormijt gedacht? Daar hebben ze echt jeuk van IN het oor.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Zit oormijt niet dieper?
    Dat herinner ik me nog van onze kat, ooit, lang geleden... Dan zag je diep van binnen ook een zwart prutje.
    Dit zich echt in de oorschelp, vrij hoog, dus niet heel diep in het oor. En ik zie alleen schilfers (witte), en stukjes kapotgeschuurd binnenkant-oorvel.

Ik vind de combinatie met de jeukende staart zo gek... Oormijt komt toch ook niet onder de staart, lijkt me...?

Vanavond kan ik de DA bellen voor advies, ze was de hele dag drukdrukdruk...
    Dus het arme beest staat in elk geval het hele weekend nog met jeuk... (want ik ben morgen naar Equiday en zondag naar het NSIJP openingsevent, dus ik heb geen tijd om smeersels te gaan halen en te behandelen... och erm...)

Ik dacht ook aan mijt, of luis? Is niet altijd duidelijk te zien of te vinden.
    Misschien de dierenarts even laten komen voor een staaltje, onder de microscoop is vaak meer te zien dan met het blote oog?
    Ik behandel Bink's sokken regelmatig met sarnacuran (wel goed verdunnen).

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

Bij ons zijn van die hele kleine insectjes die in de oren irriteren.
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik dacht dat luizen meer onder de manen/op de hals zouden zitten, en daar heeft Atli geen jeuk...?

Atli heeft dit in zijn oren wel vaker gehad, maar nooit zo erg als nu, en het ging ook altijd vanzelf weer over, en nu ik erover denk, was dat volgens mij wel altijd in het voorjaar/de zomer... Misschien idd insecten die hem daar steken/kriebelen? Wel gek dan, dat Menglöd er geen last van heeft. Ik zie hier ook niks vliegen eigenlijk. Maar ja dat zegt natuurlijk ook niet alles.

Nou ja in ga in elk geval met de DA overleggen en als zij het telefonisch niet kan beoordelen (wat ik verwacht), dan moet ze idd maar even langskomen om het zelf te bekijken, al dan niet met microscoop...

Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    56
    Dagboek Berichten
    14

Met deze warme winter en het vroege voorjaar, zitten er hier ook al weer gewone vliegen en een tijdje geleden al van die hele kleine vliegjes. Op mijn eigen hoofd prikken ze ook. Kan me voorstellen dat ze de paarden ook prikken en dat de ene er meer last van heeft dan de ander. Loribro zit bij ons helemaal vol bultjes van de vliegenprikjes (denk ik tenminste) In combinatie misschien met jeuk van het verharen?
    Hoop voor je dat het zoiets simpels is.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Zo, DA gebeld.
    De jeuk in de oren komt denkt ze van kriebelmugjes. Dat moet ik goed schoonhouden en verder is daar niet zoveel aan te doen. Ik denk dat ik daar toch maar dagelijks vliegenspray op ga doen (aan de buitenkant van de oren), dat lijkt me wel zo prettig!

De jeuk aan zijn staart komt denkt ze toch van wormen, mogelijk de aarsmaden die toch nog niet goed uitgeroeid zijn met de Pyrantel, of evt. andere wormen. Advies: nu ontwormen met ivermectine en zorgen dat hij zich niet meer kan schuren, want dan blijft het kapot gaan en dat blijft jeuken.
    Ze dacht evt. nog aan luizen maar die zitten meestal in dikke vacht, en niet onder de staart.

Dus ik ga nu eerst maar de ivermectine proberen!
    Hopelijk helpt het snel.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als het kriebelmugjes zijn zou je ook een oornetje kunnen proberen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oh dat is ook nog een optie!
    Alhoewel ik daar Atli niet echt een plezier mee doe, want hij heeft een enorme hekel aan dingen op/aan zijn lijf. Het vliegengordijntje wist hij destijds ook snel en vakkundig van zijn hoofd te krijgen en het vliegenmasker bleef weliswaar zitten, maar hij keek telkens dusdanig chaggerijnig als ik met dat ding kwam aanzetten, dat ik het op gegeven moment maar achterwege heb gelaten.

Maar als de vliegenspray onvoldoende helpt, is het wel een overweging ja.

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

Die beestjes houden volgens onze da niet van zuur milieu, dus ascorbinezuur (vit c) mengen met vaseline, krijg je wel vette oren van....
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Grappig Ali dat je dat zegt, want een kennis van me gaf nog als tip om vaseline in de oren te smeren (dus alleen vaseline, geen vit. c erbij), dat zou ook helpen om de beestjes weg te houden...!

Dan moet ik alleen nog zien dat ik z'n oren mag aanraken. Normaal is dat geen probleem maar nu is alles supergevoelig... Dus eerst maar met vliegenspray in de weer (aan de buitenkant van z'n oren), dan hopen dat het geneest, en dan vettigheid smeren om te zorgen dat er geen nieuwe beestjes meer bijkomen...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik denk dat er toch iets anders aan de hand is. Ik heb echt nog geen enkel keer iets van eitjes gezien bij de anussen en ook in de mest zie ik al even geen wormen meer. Toch heeft Atli nog duidelijk ongemakken aan zijn achterkant.

De DA had al gezegd dat het ook kan zijn dat hij last heeft van zijn piemel en dat hij daarom zijn achterste schuurt. Ik kon op dat moment echter geen piemelprobleem ontdekken, maar nu wel.
    Er zit een hele verdikking op zijn piemel, een beetje bovenaan, daar waar de huid van de schacht overgaat in donkerdere en zachtere huid. Zijn hele koker is nu ook dikker (dat heeft hij wel vaker).
    Verder staat hij al een tijdje met een wat rare, strakke buik. Het lijkt alsof hij is ingevallen maar verder is hij niet vermagerd en het ziet er ook eigenlijk meer uit als spanning (samentrekken). De DA vond zijn buik gewoon normaal; ik kreeg het idee dat ze vond dat ik dingen zag die er niet zijn.
    Maar ik ken mijn paard. Atli is al heel lang niet 100% in orde en ik kan er maar niet de vinger op leggen wat er precies is. Ook met rijden loopt hij regelmatig niet goed/lekker.

Nu ben ik bang dat hij peniskanker heeft; een kennis heeft daar ook eens een paard aan verloren en ik begreep dat dat wel meer voorkomt bij paarden. En dat kan dan snel gaan. Hij heeft ook al heel lang een rare verdikking in zijn eikel; daar is al wel eens naar gekeken maar volgens de DA was dat niks ernstigs (soort littekenweefsel van de tussenschotjes, ofzoiets) en als hij hem destijds op kanker had willen onderzoeken, had dat onder volledige narcose gemoeten met alle risico's van dien, en dat werd me afgeraden.

Ik ga nu als de wiedeweerga verder met oefenen met trailerladen en ermee rijden, en dan maar snel een afspraak zien te maken in de kliniek...!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten