Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Volgorde in de wei

  1. #1

    Volgorde in de wei

    Omdat mijn weitjes overgenomen worden door kruipende boterbloem en wat hondsdraf ga ik nu gif spuiten. (en in de herfst kalk). Eigenlijk wil ik daarna gaan bemesten en op wat kale plekken zaaien. Ik kan niet vinden hoeveel tijd daar nu telkens tussen moet zitten. Heeft hier iemand ervaring mee?

    Dus eerst ga ik gif spuiten (mcpa en mcpb).
    Wat doe ik dan met het onkruid wat gedood wordt? Haal ik dat weg, vergaat dat?

    Hoe lang wacht ik dan voor ik kan bemesten? Of zaai ik eerst door en bemest ik daarna?

    En wanneer kunnen de paarden dan terug? Ik wacht sowieso 2 weken veanwege het gif. Maar hoelang moeten ze wachten na bemesting? En na doorzaaien?

    Bedankt alvast!!

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Volgorde in de wei

    MCPP toch? Onkruid vergaat gewoon als je het goed spuit.
    Bemesten kun je gelijk met spuiten doen.
    Als je wilt inzaaien kun je nog lang wachten voor je ze erop zet. Kan wel enkele maanden duren. Je moet wel iets mat hebben voor ze erover lopen.

    Hier zit altijd wel heel wat weken tussen voor ze er weer op gaan zodat de middelen ook hun werk kunnen doen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3

    Re:Volgorde in de wei

    Dankjewel Dyonne! Fijn!
    Gister was ik in de boerenlandwinkel in ons dorp, de verkoopster vertelde dat mcpp niet meer op weides mocht.
    Ik las dat Mcpa ook zo lekker niet is voor de gezondheid van dieren en mensen.
    Maar onze weides zijn klein en de boterbloem overheerst. Ik heb mcpa al een jaar in huis, durf bijna niet te spuiten, maar ga het nu toch maar doen.

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Volgorde in de wei

    Weet je, er is wel meer niet goed. En soms is spuiten wel zo verstandig om bepaald onkruid binnen de perken te houden. Ik heb geen idee precies van welk middel wel/niet mag. Wij hebben de middelen voor het bedrijf.
    Als mijn pony's van een stuk komen, dan wordt het gespoten en nu begin van het seizoen ook bemest. Ze staan er dan een flinke tijd niet op.
    Wil je met kunstmest bemesten?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5
    Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2012
    Locatie
    oost-groningen
    Leeftijd
    58
    Berichten
    39

    Re:Volgorde in de wei

    Wij hadden ook veel boterbloem op een bepaald stuk in de wei. Daar hebben we 2(!) jaar geleden ostrea-zeeschelpenkalk van Bio-Ron op gegooid. Nu (én vorig jaar) zijn de boterbloemen weg, niet terug gekomen en ook de zuring is stukken minder. Wij hebben géén gif gespoten, alleen kalk en de zuring knip ik structureel af tot op de bodem. Zodoende wordt de plant moe en verdwijnt dan vanzelf, terwijl de micro-organismen gewoon in de bodem blijven omdat ik de wortel laat zitten. Niet alleen beter voor de bodem, maar ook uiteindelijk voor de paarden. Ik heb ze er ook niet vanaf hoeven houden, omdat er "rotzooi" op het land lag.

  6. #6
    Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2012
    Locatie
    oost-groningen
    Leeftijd
    58
    Berichten
    39

    Re:Volgorde in de wei

    O en dan vergeet ik: we bemesten met eigen paardenmest, wat een jaar gecomposteerd heeft en overgoten met EM-task en Vulkamin. Ik ben nu erg tevreden met hoe onze weiden eruit zien (en onze paarden).....

  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Volgorde in de wei

    Hier ook erg tevreden met hoe de pony´s het doen op het gras, ondanks wel kunstmest en spuiten.
    Overigens verweid ik ze toch zeer regelmatig. Gezien mijn verleden met een HB-pony die nog geen uur op een stuk weiland kon heb ik wel geleerd op bepaalde manier het grasland te gebruiken waardoor ze wel lekker de hele dag op de wei kon.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #8
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Volgorde in de wei

    Zephyrus dat vind ik nu eens interessant om te lezen!! Erg fijn dat je het op die manier aan kan pakken en dat het ook echt werkt
    Dat moet ik onthouden!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  9. #9
    Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2012
    Locatie
    oost-groningen
    Leeftijd
    58
    Berichten
    39

    Re:Volgorde in de wei

    Ik ben er ook erg blij mee! Als je meer wilt weten: www.bio-ron.com Je kunt hem ook altijd mailen met een vraag.

  10. #10
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Volgorde in de wei

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door zephyrus
    Ik ben er ook erg blij mee! Als je meer wilt weten: www.bio-ron.com Je kunt hem ook altijd mailen met een vraag.
    Tjah voorlopig zit het er niet in, stalhouder overtuigen Maar als ik ooit mijn eigen weide-management kan doen...
    Take the time it takes, so it takes less time.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •