Sinds Takoda leiderschap over Wico (en dus nu Wico en Natiya dus alle paarden onder zich) heeft overgenomen, jaagt hij op hem als ik rij. De lange zijde van de bak is scheiding met de paddock. En zodra ik draaf of galoppeer met Wico komt hij als een bezetene dreigend achter hem aangerend. Wico blijft gelukkig erg aanspreekbaar al vindt die het (begrijpelijk) wel eng, soms versnelt hij beetje. Takoda kan hem niet bijten owv. stroomdraad en als ik erbij kan stick.
Toen hij Wico niet meer kon beinvloeden (heb beetje meer afstand van die lange zijde gehouden omdat ik niet direct DE oplossing wist, hij weet de voor mij moeilijke zones te kiezen) ging hij dan maar klieren bij de merrie. Hij heeft ze de hele wei rondgejaagd en ook paar keer proberen te stampen.
Is dit herkenbaar voor sommigen? Wat doen jullie eraan?
Zelf denk ik nu om friendly met lange stick en string vanop Wico te oefenen (we rijden nooit met die lange stick omdat ik het onhandig vind). En dan zo nonchalant helicopterend voorbij rijden zodat onze herd beschermd is. Maar dat hij dan achter de merrie aangaat, kan ik niet zo direct iets mee.
Ik hoop eigenlijk dat hij nu zo extreem doet omdat hij nog maar pas Wico onder zich heeft, kan me ook voorstellen dat Wico soms nog probeert. Dus misschien is het daarom zo chaotisch. Met voermomenten kan hij ook zo uitvallen, maar na paar minuten staan ze vredig te eten, regelmatig zelfs van dezelfde hoop hooi. Hij is dus met momenten enorm fel naar de andere paarden en ook echt hard (ze echt in hoek proberen drijven en stampen), maar ze kunnen verder vaak ook gewoon fijn samen staan.
Bladwijzers