Sinds kort help ik een vriendin van me met haar paardje.
Het is een ruin van 5 en op zijn 3 hebben ze hem even ingereden maar daarna kreeg de eigenaar hart problemen en heeft hij 2 jaar op een weide gestaan.
toen heeft mijn vriendin hem gekocht. eigenlijk een groen paard dus
Als je naar de weide gaat om hem te halen komt hij altijd vrolijk af en met de oortjes mooi naarvoren maar dan komt hij soms bijna op je tenen staan. dan vraag je hem heel vriendelijk om een beetje achteruit te gaan en dan begint hij gelijk te steigeren en soms draait hij zich om en bokt.
Ook in het begin toen ik ze leerde kennen aan de longe, het minste dat je hem wilde bewegen begon hij direct te stijgeren. te bokken of te bijten.
het longeren gaat nu ondertussen al vrij goed maar hij gaat toch regelmatig nog de lucht in.
momenteel vraag in dan altijd door tot hij niet meer stijgerd, ook als ik naar de weide ga en hij komt de dicht vraag ik hem vriendelijk achteruit en als hij stijgert vraag ik hem met zon gedrag bij mij uit de buurt te blijven.
mijn vraag is moet ik dit patroon gewoon blijven aanhouden ? dus als hij stijgerd gewoon echt duidelijk zeggen dat dat niet mag of zit er iets anders achter ?
met de longe heeft het ook gewerkt maar ik wil even kijken wat de meningen hier zijn ?
volgens mij is de lijn bij hem tussen dominant echt angstig heel klein. want eens je hem dan hebt gezegt dat dat niet zo netjes is weet hij niet hoe hij zich dan wel moet gedragen.
ook met eten is hij vrij agressief en de eigenaar is ook niet altijd even zelfzeker wat soms wel moeilijk is.
hij let ook niet altijd even hard op maar als je er dan wat van zegt krijg je hetzelfde gedrag. en als je hem dan wat meer dingen wil laten doen dan word hij vrij onzeker.
alle raad is van harte welkom
Bladwijzers