Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 19 van de 19

Topic: Wanneer clickeren en wanneer wijken voor druk gebruiken?

  1. #16
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Wanneer clickeren en wanneer wijken voor druk gebruiken?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gilraen
    Dank je wel Els voor die uitleg! Ik ben het er helemaal mee eens. Ook met Zoe inderdaad.
    Ik begrijp nu waarom ik wijken voor druk toch met druk wil leren.
    En dat is voor mij precies de essentie waarom ik reageerde op de volgende opmerking:

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Ivm het grondwerk & de clicker .. zelf mix ik het een beetje .. in die zin dat ik de basisdingen (dus de dingen die ze moeten kunnen voor ieders veiligheid) zonder clickeren doe en als we nieuwe en "speciale" dingen gaan aanleren (dus dingen die niet noodzakelijk zijn zeg maar) dan gebruik ik het wel als extra duidelijkheid en beloning. Geen idee of dat algemeen aanvaard is op die manier, maar hier werkt het best wel heb ik het idee.. Beetje je gevoel volgen denk ik
    Ik denk het niet!
    Ik denk: "goed de theorie toepassen".
    Ik ben zelf van mening dat je –wat in de post hierboven al aangegeven wordt– prima kan mixen tussen: "een gedrag aanleren met R+", of "een gedrag aanleren met R-". En dat dit vooral afhankelijk is, van wat je doel is.
    Ik kan echter iedereen aanraden, vooraf inderdaad na te denken “waarom” je iets met R+ of met R- wilt aanleren…
    Je gevoel volgen is niets mis mee, maar een keuze (R+/R-) voor je doel, kan ook door leertheorieën logisch ondersteund worden
    Dat geeft dan in de training zelf, wellicht meer steun bij het gevoel op de goede weg te zitten...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Zoë
    Dat hij het R- dus beter begrijpt gaat in mijn geval niet op. Misschien is dat door mijn eigen onkunde? Ben ik nog te onervaren om het (complexere) R- goed te gebruiken en daarin goed genoeg te timen, terwijl me dat met een clicker wel goed lukt? Is dat puur oefening en training en gaat dat steeds beter worden naarmate wij meer ervaren worden?
    Terugkijkend kan ik voor mezelf zeggen, dat de techniek van R- (fases opvoeren) mij vele uren meer oefenen gekost heeft, dan de techniek van R+ .
    Maar met wat inzet en oefenen heb je dan uiteindelijk ook wat!
    En met iedere volgende zal het echt vele malen gemakkelijker gaan!

    En de onderstaand quote is ook mijn persoonlijke ervaring; mijn vorige pony vond ik ooit met haar voorvoet in de schapengaas .
    Geen idee hoeveel uur ze op me heeft staan wachten, maar ook hier geen enkele schram of spoor van lostrekken!
    Als je dat ooit irl meemaakt, dan is het echt alle uren van consequent oefenen en trainen met R- waard geweest…

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Hoe nuttig dat is, heb ik kunnen zien met één van mijn paarden die verstrikt was geraakt met zijn voet in een hooinet: ipv als een dolle achteruit te trekken, zoals hij van nature zou hebben gedaan, bleef hij rustig staan met zijn voet nog iets verder ín het hooinet, tot wij hem kwamen bevrijden. Ik denk niet dat hij dit ook had gedaan wanneer we hem wijken voor druk met een clicker hadden aangeleerd, want dan had de cue om van de druk af te gaan immers ontbroken?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  2. #17
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re:

    Ik heb dit topic doorgelezen en wil jullie alleen even bedanken voor de duidelijke en leerzame info

  3. #18
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    57
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Wanneer clickeren en wanneer wijken voor druk gebruiken?

    Ja dank jullie wel voor alle informatie. Heel leerzaam en zet tot denken. Ik heb een veulentje gekocht twee maanden terug en ik ben af en toe in de wei aan het borstelen, friendly en nu vandaag voor het eerst wat procupine en driving games gedaan. Yasmine is nu 8,5 maand en begreep wijken voor druk op haar billen in een of twee keer al. ik heb met mijn eerste paardje veel geclickerd, veel vrijheidsdressuur en vooral geleerd dat afbouwen ook heel belangrijk is en dat de basis er ook goed in moet zitten! Ik geloof ook wel dat het karakter (horsinality) van je paard een rol kan spelen in welke methode je gebruikt om iets aan te leren.

  4. #19
    Actief Forumlid VisibreTeam's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2013
    Locatie
    Genderen
    Berichten
    322
    Dagboek Berichten
    63

    Re:Wanneer clickeren en wanneer wijken voor druk gebruiken?

    Ik denk dat ik dus tussen R+ en R- inzit met trainen, dat ik iets van beide kanten gebruik

    Als ik vraag een paard te wijken voor druk, zet ik in met druk en beloon met zowel R- als R+
    (Druk geven, bij wijken wegnemen + een click om het gedrag te bevestigen)

    Een paard leert denk ik op die manier om keurig te wijken voor druk en zal ook op die manier blijven wijken voor druk. Alleen in de aanleerfase heb ik het extra bekrachtigt met die R+ om aan te geven dat het ECHT goed is wat hij doet.

    Vind het wel leuke stof tot nadenken, moet wel bekennen dat ik eigenlijk tot vooralsnog veel op gevoel heb getraind en weinig op theorie, elk paard is anders en zal anders reageren.

    Ook bij het aanleren van de jambette beloon ik zowel met R- als met R+:
    Ik tap op het been met een zweep/stick tot ik reactie krijg: voetje optillen
    Daarop neem ik de druk weg (R-) maar bevestig ik de beweging tegelijk met een click (R+)

    Dus een beetje van beide werelden voor mij Ik denk dat ze elkaar prima kunnen aanvullen

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •