Oorspronkelijk Geplaatst door
E.Zanden
Echter waar ik op doel is deze zin (ik onderstreep even dat waar ik voor mezelf accenten leg):
Oorspronkelijk Geplaatst door
E.Zanden
Als je leert "wijken" <volgens Parelli> doe dat dan met (vriendelijk opgebouwde) R-
Je doel is namelijk niet "de beweging", je doel is de communicatie/ het principe van meegeven met druk. (Dat snappen veel clickertrainers m.i. niet)
Ja, je kan het gedrag “wijken” aanleren met R+ of R-, net wat je wilt. Dus:
Met R- : Cue (druk fase 1) -> fases ietsje verhogen -> gedrag wijken -> druk weg laten vallen
(R- = negatieve reïnforcement)
Met R+ : Cue (druk fase 1) -> wachten op gedrag(?)-> gedrag wijken -> belonen met wortel oid
(R+ = positieve reïnforcement)
In beide gevallen zal uiteindelijk je "cue" de aanleiding zijn voor het gedrag “wijken”.
En dat is ook wat jij schrijft en waarom ik het met je hele post eens ben.
Echter met het “principe-van-meegeven-op-druk” aanleren, bedoel ik niet echt een bepaald “gedrag”.
Maar bedoel ik het “omprogrammeren” van een oorspronkelijke natuurlijke reactie van het paard....
Wat ik bedoel is het volgende:
Ieder paard leunt van nature(!) tégen druk in.
Wanneer je jouw paard alleen met CT (=clickertraining) leert “wijken”, leer je hem dus alleen maar te wijken op die “cue” van jou. (fase 1) .
Je verhoogt immers nooit je fases!
(Doe je dat wel, dan kom je immers in het risicogebied van “poisened cues” etc, dus vandaar mijn aanname dat je je fases niet verhoogt in combinatie met CT)
Bladwijzers