Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 22 van de 22

Topic: opbouw sessie zowel lichamelijk als mentaal

  1. #16
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:opbouw sessie zowel lichamelijk als mentaal

    Mijn doel is om dagelijks met m'n paarden bezig te zijn. Dat kan fysiek of mentaal zijn, varieren in tijd en soort arbeid. Als ik een dag intensief rij, heb ik daags daarna altijd tijd om ten minste stijfheid weg te werken. Hoe hangt dan weer af van wat er aan de hand is, vaak is het gymmen op de cirkel om ribben en spieren los te krijgen en dan goed uitstappen.

    Hoe ik opbouw verschilt per paard, per trainingsdoel, per seizoen enzovoorts. Nu stap ik vele los, in de koudere jaargetijden draaf ik eerder. In m'n opwarming check ik m'n rem en m'n vooruit, m'n isolations en m'n backup zonder teugels. Vaak ook nog sideways en dan wat ik wil gaan doen die sessie. Wil ik iets met voltes, dan stap ik die eerst freestyle bijvoorbeeld. Wil ik iets met diogonalen dan check ik die alvast, zo zet de rest van m'n sessie uit. Uiteraard als ik iets tegenkom wat me niet "zint" dan fixen we dat en dan pas gaan we door. Bijvoorbeeld rem stuk? Eerst rem maken en dan verder sleutelen. Gas stuk? Eerst oplossen en dan verder.

    M'n tijd is vaak beperkt, dus train ik per paard een half uur tot drie kwartier.

    Uitstappen doe ik vaak @ liberty, met wat spelletjes tussendoor.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  2. #17
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re:opbouw sessie zowel lichamelijk als mentaal

    Even mijn kijk op die specifieke rit met Snow. De heen en terugweg waren onbelast en niet op hoog tempo in een berm die niet zwaar is. We hebben de paarden veel zelf het tempo laten bepalen, dus wel zo nu en dan een draf of galop gevraagd, maar ze mochten ook terug naar stap als ze dat aangaven, omdat het pad zo zwaar was. Dat was overigens niet de hele rit hoor, er waren ook genoeg stukken op graspaden. Mijn ervaring met Snow is dat hij niet doet wat hij niet kan. Als ie echt moe is dan stapt hij de hele weg naar huis, hij zal dan echt niet gaan draven. Op een gegeven moment ging Fen in galop en hij deed het niet, oké prima, dan niet.
    Het is ook niet dat hij dit rondje voor het eerst loopt, hij maakt vaker buitenritten, alleen nu was er nieuw zand op de paden gegaan.

    Verder vind ik het erg interessant om ieders kijk op opwarming te lezen, dat zet weer even aan het denken
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  3. #18
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:opbouw sessie zowel lichamelijk als mentaal

    Eva, een vraag die bij me opkomt bij het lezen van je stukje is: was het vaker zo dat jij met Fenna wat sneller ging en dat Snow aangaf dat hij eigenlijk niet mee wilde. Ook al zeg je dan als mens, ok geen probleem, je hoeft niet, dan kan hij zich nog steeds een beetje opgejaagd voelen om bij Fenna te blijven en haar niet kwijt te geraken. Ik denk dat een paard zich dan wel kan forceren, om te proberen bij te benen. En dat kan ook subtiel in het staptempo zitten ofzo.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  4. #19
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:opbouw sessie zowel lichamelijk als mentaal

    Dinka, is het geen idee met de dierenarts te overleggen hoe je het beste kunt opbouwen?

    Vorige week kregen wij groen licht weer op te gaan bouwen. (Geen spierprobleem), maar zelfs dat echt in stapjes. Eerst twee weken echt maar een paar rondjes galop bijvoorbeeld. En dan in de daaropvolgende week elke keer opbouwen met een klein beetje meer.

    Voorheen met Maybel deed ik altijd eenmaal per week elf kilometer langs de fiets, maar stapte daarvan wel lang stuk in en uit. Dat had ze ook echt nodig. Toen ze lichamelijk minder werd merkte ik dat 7/8km de max werd. Ze wilde nog steeds wel, maar ik merkte het toch aan haar.


    In de bak doe ik normaal kort warmstappen en dan wat drafjes. Maar ja, ik merk wel dat Carwyn weinig conditie meer heeft. Na 5minuten draven heb je al aardig een grens bereikt. Komende tijd dus opbouwen. En dat ga ik denk wel bewuster doen door ook naar tijden te kijken dat we bezig zijn. Meestal ga ik gewoon wat grondwerk doen, maar echt conditie opbouwen doe je dan niet.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #20
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re:opbouw sessie zowel lichamelijk als mentaal

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marie
    Eva, een vraag die bij me opkomt bij het lezen van je stukje is: was het vaker zo dat jij met Fenna wat sneller ging en dat Snow aangaf dat hij eigenlijk niet mee wilde. Ook al zeg je dan als mens, ok geen probleem, je hoeft niet, dan kan hij zich nog steeds een beetje opgejaagd voelen om bij Fenna te blijven en haar niet kwijt te geraken. Ik denk dat een paard zich dan wel kan forceren, om te proberen bij te benen. En dat kan ook subtiel in het staptempo zitten ofzo.
    Marie, ik snap je vraag, als het om Fenna zou gaan dan zou het ws ook zo zijn. Snow gaat echt in zijn tempo, hij is daar zo makkelijk in, echt bijzonder. Maar hij heeft ook bijna de hele rit voorop gelopen, hij vind achteraan lopen stom .
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  6. #21
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:opbouw sessie zowel lichamelijk als mentaal

    Je antwoord komt heel tegenstrijdig op me over
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Snow gaat echt in zijn tempo, hij is daar zo makkelijk in, echt bijzonder.
    Als ik dit lees denk ik oh goed, fijn dat hij dat zo goed aangeeft!
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Maar hij heeft ook bijna de hele rit voorop gelopen, hij vind achteraan lopen stom .
    Maar als ik dit lees denk ik; hm, als hij heel graag voorop wil lopen heeft hij dus liever niet dat Fenna hem voorbij steekt en kan hij dus toch ook op die manier wat te veel zijn best doen om snel vooruit te gaan? Ook in die positie kan een paard zich toch wel opgejaagd voelen?

    Maar goed, als jullie ervan overtuigd zijn dat hij echt heel duidelijk zijn eigen tempo blijft aanhouden/aangeven des te beter! Ik kan het van hier niet zien he, ik geef alleen maar aan wat me opvalt in wat je schrijft.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  7. #22
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:opbouw sessie zowel lichamelijk als mentaal

    Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat er 2 soorten spierpijn zijn, vroege en late spierpijn. Bij directe spierpijn zal een paard uiteraard zijn inspanning kunnen aanpassen, maar de overbelasting die voor late spierpijn zorgt zal hij niet direct merken. Zelf heb je vast ook wel eens spierpijn gehad na een dag van inspanning waarbij je het op die dag zelf goed volhield (een lange wandeling, weer paardrijden na een paar weken vakantie).
    M.i. Kun je het niet volledig aan je paard overlaten om te bepalen of dit niet teveel is voor hem. Je weet nu dat deze belasting nog over zijn grens was, dis kun je hem hier de volgende keer tegen beschermen en/of er naar opbouwen dat hij het wel aan kan.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •