Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Blindheid bij paarden

Blindheid bij paarden

Hallo allemaal,

Op 19/05/2014 is de dierenarts geweest voor mijn merrie Atlane ( 21 jaar ). Nu blijkt dat ze stilaan blind aan het worden is aan beide ogen.
    Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met blinde paarden of paarden die slechtziend zijn.
    Ik ben zelf al bezig nu met aanpassingen te maken in de training en ben volop dan ook bezig met connectieoefeningen.

Alvast bedankt.

Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009

Re:Blindheid bij paarden

Ik heb ervaring met paard wat aan één kant blind is, zal later ff uitgebreid reageren. Wat ik er van merk en anders doe.
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Bienie heeft ook een blind paard. Misschien kan je haar contacteren?
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Aangemeld
    Aug 2009

Ik ben benieuwd wat voor aanpassingen je wilt maken, ik merk dat eigenlijk niet zoveel doe. Moet alleen nieuwe dingen altijd beetje rustiger opbouwen. En haar blinde kant is ze veel makkelijker en gevoeliger dan de kant waar ze nog zicht heeft.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Shelley
    Nu blijkt dat ze stilaan blind aan het worden is aan beide ogen.
    Wat was het advies van je DA?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Shelley
    Ik ben zelf al bezig nu met aanpassingen te maken in de training en ben volop dan ook bezig met connectieoefeningen.
    Dat lijkt me sowieso altijd goed Maar als jij dagelijks een uur traint (doe je dat? of minder?) dan staat ze nog altijd de rest van de tijd (23 uur!) in een wei al dan niet met stroomdraad. En staat ze dan met een aantal andere paarden (hoeveel)? Wat voor kudde staat ze in? Heeft ze een band met een vaste vriendin? Kan die vriendin haar in zekere mate "beschermen" of was zij de ranghogere? Hoe zijn de verhoudingen in de kudde? Blijft het een stabiele kudde? Of sta je op een locatie met af en toe wisselingen? Wat is haar weidegang; in een vast weiland? Of wordt ze met regelmaat omgeweid en verplaatst?
    Hoe lang heb je jouw paard? Hoe is op dit moment haar gedrag in de omgang en hoe stevig is haar basis africhting?

Allemaal vragen die maar om één punt draaien: welk leven kan je haar (nog) gaan bieden als ze zometeen helemaal niets meer kan zien...
    Dus in al die lange uren dat jij er niét bent, om je met haar bezig te houden.
    Ben jij dan nog in staat om alle factoren voor een volwaardig paardenleven (w.o. sociale interactie met paarden!) voldoende overeind te houden?

Succes met afwegen en op een rijtje zetten!
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Hallo Shelley, hartelijk welkom op het forum!
    Het lijkt me een lastig probleem een paard dat langzaam blind wordt, ik wens je veel sterkte en wijsheid toe.
    Zou je je ook even willen voorstellen in het voorsteltopic? Dankjewel
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Dankje allemaal om even op die vragen te antwoorden. Ik heb zelf 3 paarden, maar met mijn draver is ze het closed.
    Hij beschermd har altijd al en blijft altijd in har buurt, ze staan enkel samen op de weide.
    Dus ivm kudde, daar heeft ze geen last van dus. Soxs ( mijn draver) is nu al duidelijk bezig met haar te helpen waar hij kan ( de draden aantonen, drinkbak, ) ik haal ze ook altijd samen van de weide atlane houd dan om de zoveel tijd haar neus tegen zijn achterhand om even te checken ( ze ziet nu al niet meer 100%) zelf ben ik nog altijd aan het werk met haar ( grondwerk) nu ben ik vooral bezig met schriktraining herhaing, zeil enzo. Dit neemt ze zoals altijd op alsof ze het al eeuwen kent dus ik verwacht in principe niet al te veel problemen. Ik zet ze dan ook altijd op dezelfde weide nu ze nog wat kan zien. Dan kent ze die weide door en door tegen dat ze helemaal blind zou zijn.

Aangemeld
    Aug 2009

Wat ik wel doe in training is veel mijn stem gebruiken en ook wel aanrakingen. Het maffe is dat ze aan haar blinde kant de driving game van parelli veel makkelijker op pikt. Ik heb het idee dat andere zintuigen meer ontwikkelen net zoals bij mensen als die blind/slecht ziend zijn. Vooral vertrouwen dat is wel belangrijk, dat ze jou vertrouwt in je keuzes.

inderdaad, ik heb altijd op lichaamstaal gewerkt met haar. Nu ben ik ook bezig alles op stemcommando te zetten en dit gaat vrij vlot al een geluk.
    Ik ben zéér blij dat mijn connectie met Atlane altijd goed is geweest waardoor ik nu makkelijk alles kan omzetten.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wat is de oorzaak van haar beginnende blindheid?

Forumlid chayka194's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2013
    Leeftijd
    35

Ik ken ook een pony die van de 1 op de andere dag blind is geworden aan 1 oog (is ook later verwijderd). Deze pony was 16 jaar en altijd gebruikt als kinder pony. Nu dat ze aan 1 oog blind is, is ze wel iets onzeker, maar eigenlijk merk je er weinig van. Ze vind de kudde nu wel een stuk belangrijker als voorheen, maar voor de rest rijden ze nog steeds met haar buiten, springen, dressuur proefjes en schriktraining gaat ook erg goed. Ik denk idd dat het vertrouwen in de mens voor zo'n pony belangrijk is (als je het goed hebt gedaan toen ze nog zag, dan zal er nu niet veel veranderen). Ook zie je de pony vorderen in zelfvertrouwen naar mate dat oog langer weg is... het gaat met de dag steeds beter!

Succes met je paard en hopelijk gaat het allemaal over zonder al te veel problemen en kun je nog net zo van haar genieten als altijd!

mja das voordeel he, de mijne heeft het aan beide ogen, maar heb vandaag de training commando's veranderd en ze neemt het allemaal super snel op en goed ook!
    Ze reageert zelf fijner vind ik

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Shelley, misschien heb je over mijn vraag heen gelezen, dus stel ik 'm even opnieuw , wat is volgens je DA de oorzaak van haar beginnende blindheid?

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kwam een tijdje geleden wel dit verhaal tegen over een compleet blind paard: Valiant

Bladwijzers

Forum Rechten