Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Welk schrikdraad?

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.880

    Welk schrikdraad?

    Hoi Allen,

    We zijn een afrastering aan het maken, en ik sta nu voor de keuze welk schrikdraad. Er is veel keus en aan ieder zit een ander prijskaartje. Wat adviseren jullie qua dikte en dergelijke? Ik heb begrepen dat je liever ook weer niet te sterk draad kunt nemen, omdat wanneer paarden moeten/persé willen uitbreken om wat voor reden dan ook het draad beter kan breken om snijwonden te voorkomen.

    graag jullie ervaring/advies

    alvast veel dank !
    Thekla

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Welk schrikdraad?

    Mijn voorkeur: 6mm koord.
    Waarom? Het blijft beter op spanning dan lint, valt niet zo op in het landschap, is relatief goedkoop, past in standaard isolatoren (die indraai-oogjes)
    Op sommige plaatsen heb ik als extra een dun onderdraadje (3mm, breekt snel) op 20cm van de grond. Tegen honden en tegen het 'onder de draad door eten'.

    Kijk voor je koopt ook naar de geleiding (weerstand) zodat je aan het eind van je omheining nog genoeg spanning op de draad hebt.

    En nog een tip voor gunstig inkopen: www.weidezaun.info (Duitse site, levert ook naar Nederland).

    Bij een panieksituatie vorig jaar is de draad gebroken toen de paarden er doorheen gingen. Verder blijft het overal goed zitten en is nog niet stuk gegaan.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Welk schrikdraad?

    Is het als buitendraad zeg maar?
    Ik heb buitenom een hek staan. Dus bij mij is het alleen tussendraadjes. Ik heb altijd lint, 12mm. Vooral omdat het goed zichtbaar is.
    Breekt snel, maar dat is bewust. Al heb ik de laatste jaren niet zoveel problemen. Eerder sprongen ze er weleens doorheen of rolden er onderdoor.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Welk schrikdraad?

    Voor mijn tussendraadjes gebruik ik inderdaad ook lint. Zelfde als Dyonne (12mm). Dat is lekker licht, gaat niet doorhangen tussen de prikpaaltjes. Als buitendraad zou ik dat niet aanbevelen, gaat veel te snel stuk.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re:Welk schrikdraad?

    Ik heb 40mm bruin draad. Staat heel afgewerkt en niet opvallend in het landschap. Enige is dat we naar 5 jaar al best wat stukken hebben moeten vervangen ivm roesten van het metaal wat erin zit. Tegenwoordig bestel ik het ook via weidezaun, super snelle service en super prijs!
    Ik vind 6mm koord als buitenomheining optisch te dun, er staat dan zo weinig omheining voor mijn gevoel.

    Het liefst zou ik hout nemen maar dat blijft een droom vrees ik.

  6. #6
    Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Locatie
    Enschede
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.986
    Dagboek Berichten
    90

    Re:Welk schrikdraad?

    Afhankelijk van de afstand is het ook belangrijk om op de weerstand van het lint of koord te letten.
    Bij de specificaties van een stroomapparaat staat vaak hoeveel vermogen je overhoudt na een weerstand van 500 ohm. Het maakt dus nogal uit of je een omheining hebt met een weerstand van 0,1 Ohm/m of 6 Ohm/m.
    www.eenehorsemanship.nl
    Lessen Natural Horsemanship omgeving Twente

  7. #7
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Welk schrikdraad?

    Hier hebben we bruin en groen 40 mm lint. Ik heb vrij veel klemmen erop staan om het strak te houden. Dit staat netjes en is zeer bescheiden tov de lelijke witte linten.

    Ik heb zowel groen en bruin, omdat ik niet altijd bruin kon krijgen. Er zit AKO en Gallenger op. De dure Gallenger is duidelijk veel sterker. de AKO zit er nu 2,5 jaar op en er zitten wel plekjes op. Het dure draad zie ik nergens een mankement aan.

    Verder heb ik houten palen en prikpaaltjes. Iedere keer zet ik meer palen neer. Dat is veel werk, dus alles gaat in fases en daarom ook veel prikpaaltjes, die uiteraard ook groen zijn.

  8. #8
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Welk schrikdraad?

    Mijn bak heeft bruin breed lint. Inderdaad niet echt ideaal kwa spannen en je hebt er speciale isolatoren voor nodig. Nog een nadeel is dat (goede) lintisolatoren worden vastgeschroeft met 2 schroeven ipv met 1 geintegreerde schoefdraad zoals de ringen. Ik vond dat zelf nogal irritant. Ook heb je speciale poortgrepen nodig en hoekspanners.
    Mijn weiland heeft dan ook voornamelijk koord, of eigenlijk heet dit draad. Van dat hele dunne. Ik ben hiermee begonnen als onderdraadje voor Henkie en toen bleek dat dit draad een veel duidelijkere "klap" gaf dan koord, dat toch vooral "vulmateriaal" is. Ik heb dan wel draad met diverse kopergeleiders. Zéker niet het goedkoopste spul. De paarden zien de draadjes prima, en het stoort het beeld niet zo als lint. Voordeel van draad is ook dat het eenvoudig te knopen is aan poortgrepen en aan elkaar. Bij koord heb je dan al gauw een speciaal tussenstuk nodig.

  9. #9
    Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    gendt (dorp tussen arnhem en nijmegen)
    Berichten
    856

    Re:Welk schrikdraad?

    Toen ik nog bij Emma was vorig jaar is de weide helemaal opnieuw omheind, we hebben toen 2 draden van dat ijzerachtig zie http://www.agradi.nl/schrikdraad/ en bovenste breedlint. Dat ijzerachtig spul is echt super fijn goed te spannen met van die draadspanners. En geeft stroom super goed door, en mooie is van af een afstand valt niet zo op, maar voor de paarden is het hartstikke duidelijk.
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

  10. #10
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.880

    Re:Welk schrikdraad?


    Dank jullie wel voor de erg goede tips en de website weidezaun, dat scheelt inderdaad heel veel qua kosten in vergelijking met wat ik tot nu als prijsstellingen zag ! Super!


  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Welk schrikdraad?

    Ik merk dat ik qua buitenomheining graag iets heb waar de paarden niet zo makkelijk doorheen gaan, hekwerk vind ik vaak te veel aanwezig in het landschap, waar ik nu sta is de buitenste omheining helemaal van palen met gaas en dan 2 draden ervoor. Ideaal als er een keer geen stroom op zit of een draadje knapt of je moet paarden hebben die springen. Hier is er van dat gaas gebruikt met groen plastic er omheen, zag een tijdje terug bij Cranenbroek dat de kosten nog meevallen. Rondom natuurgebieden zie je ook "kastanjepalen" met gaas, dat vind ik ook mooi maar denk dat dat behoorlijk kostbaar is.

    MBT draad merk ik wel dat goedkoop toch duurkoop is, het bevat meestal minder ijzeren en of koperen draad dus de geleiding is echt een stuk minder en het gaat sneller stuk. Een extra ijzerdraadje bovenlangs maakt wel dat je goed stroom hebt want dat geleid toch het beste.

    Hier in de buurt zag ik een tijdje terug dat er een soort heel dik stevig plastic draad werd gespannen op ik denk ijzeren paaltjes, zag er heel solide uit, vond het toch nog wel behoorlijk aanwezig omdat het wit is. Zag er wel kostbaar uit, en volgens mij werd het door een bedrijf uitgevoerd.

    Succes,
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •