Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Ei kwijtraken voor het grondwerken

  1. #1
    Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    367

    Ei kwijtraken voor het grondwerken

    Hoi forummers,

    Ik ben sinds kort met Parelli bezig met mijn nieuwe paardje. Ik heb mijn dvd's weer uit de kast gepakt en ben weer gaan kijken, lezen en rustig aan begonnen om de theorie in de praktijk uit te brengen.
    Nu zit ik met een vraag en hoop op reactie van jullie, hoe jullie dit zouden oplossen.

    Mijn paardje is net 3 jaar. Ze staat dag en nacht buiten in paddock/ wei en onbeperkt hooi met andere paarden. Waaronder ook een jong paard. Ik heb niet het idee dat ze veel optrekt met dit andere jonge paard. Ik heb ook niet het idee dat ze veel speelt.
    Vorige week ben ik geholpen door iemand die ook aan Parelli doet, om mij op de juiste weg te helpen. Hier ben ik enorm blij mee geweest en ik kan hiermee goed aan de slag.
    Tijdens deze les is mijn paardje even flink gek gaan doen en rennen, de instructrice gaf aan dat dit onzekerheid zou zijn. Hier ben ik het mee eens, gezien de houding van mijn paard op dat moment (oren, ogen, algehele houding).

    Maar nu het volgende.
    Op het moment dat ik de bak in loop om te beginnen met het grondwerken, komt er een bom uit. Als ik begin met de oefeningen, neemt ze ineens een run. Anders dan tijdens de les, heb ik hier het idee dat ze vol met energie zit wat ze kwijt moet.
    Wat ik wil is dat ik de oefeningen fijn met haar kan doen en dat ze mij gaat zien als een leider, maar op dit punt neemt ze een loopje met me.

    Hoe los ik dit op?
    In eerste instantie stond ik even van "he.. daar gaan we weer "
    Het terugnemen en de friendly game doen ging helaas niet, want weer nam ze een run, keer op keer. Dus besloot ik het over een andere boeg te gooien.
    Ik maak er een spelletje van!
    Op het moment dat ze gaat rennen, ren ik eigenlijk wat mee, van links naar rechts en van voor naar achteren in de bak. Ik kreeg het idee dat ze zo toch energie kwijt raakt en toch op mij let, want ze volgt wel.
    Omdat we in de les bezig zijn geweest met het omkijken, heb ik dit dus ook gedaan. Ik kijk om en "bij haat in haar kont", waardoor ze zich vrijwel direct omkeert en met haar hoofd richting mij komt te staan. Vervolgens neem ik het initiatief, om weer even te gaan rennen, kris kras weer door de bak en herhaal ik dit weer. Ik sluit vervolgens af met een friendly game en ga door met de oefingen welke ik nu wel kan doen.

    Maar ik wil natuurlijk niet dat als we de bak in gaan dat ze als eerste heel hard gaat rennen en springen, dit moet geen gewoonte worden.
    Dus bij deze heb ik toch een beetje onzekerheid.

    Hoe zouden jullie dit oplossen en hoe is de manier van hoe ik het nu gedaan heb?
    (Overigens begrijp ik heel goed dat het lastig is om een goede mening te vormen vanaf een verhaaltje zo, vandaar dat ik het wat uitgebreider heb neergezet. Maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.)
    No one can teach riding as well as a horse.

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Ei kwijtraken voor het grondwerken

    Heb je al eens grondwerk gedaan in haar wei/op de paddock?

    Als je paard daadwerkelijk nerveus wordt van de bak (van de omgeving, of omdat ze alleen is) heeft het meer zin om eerst te oefenen in haar vertrouwde omgeving.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    367

    Re: Ei kwijtraken voor het grondwerken

    Hoi Callippo,
    Ik denk niet dat ze zo zeer nerveus word van het alleen zijn, of van de bak of de omgeving in de bak.
    Als de paarden in de wei staan, mag ik de paddock die aangrenst wel gebruiken voor de oefeningen, maar met slecht weer is die toegang dicht.
    Op het moment dat ik de paddock inloop, ben ik meer bezig met eerst de andere paarden wegsturen al blijven ze steeds terugkomen. Omdat mijn pony onderdanig is naar hun toe, zet ze het op een lopen zodra ze te dichtbij komen. Met als gevolg dat ik vorige week al een keer onder de voet ben gelopen toen een van die paarden eraan kwam en mijn pony weer weg wilde rennen. In blinde paniek (denk ik), liep ze mij omver.

    In principe kan ik in de bak gewoon rondlopen zonder dat ze nerveus is. Wat dat betreft is ze vrij cool in haar hoofd. De oefeningen gaan ook wel prima, maar wel nadat ze even een gek momentje heeft gehad. (en dit moet geen gewoonte worden).

    (Zondag gaat mijn vader mee naar stal, zal hem ook eens vragen of hij anders een filmpje wil gaan maken)
    No one can teach riding as well as a horse.

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ei kwijtraken voor het grondwerken

    Heb je hiervoor wel met haar in de bak gewerkt en was toen haar houding anders? Had je met de les je paard los lopen in de bak of wel aan de lijn?
    voor mijn gevoel hoeft er niet zoveel gerend te worden als je net met parelli begint omdat je dan vooral werkt met de eerste principes nml wijken voor druk, en dat gaat bijna allemaal in stilstand of stap.

    Als ze de bak associeert met rennen zou je misschien ook rustig een paar keer de bak in kunnen wandelen met haar en dan er weer uit, misschien bouwt ze er toch nog spanning op dan zou je een paar keer op neer kunnen lopen en dan afsluiten.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    367

    Re: Ei kwijtraken voor het grondwerken

    Ik probeer steeds een bericht te typen, maar wat is dat lastig op een mobiel. Dus even in het kort nu. Vanavond pak ik de laptop er bij.

    Ik heb haar altijd vast in de bak.
    Ik kan ook prima met haar rondlopen in de bak.
    Ze is wel heel speels nog, vandaar dat ik deze oplossing heb gedaan. Maar het mort inderdaad geen gewoonte gaan worden.
    Dus eigenlijk hoe ik het nu op heb gelost is niet aan te raden zoals ik het lees.

  6. #6
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Ei kwijtraken voor het grondwerken

    Ik heb het in het begin ook veel gehad, jong wist nog niet goed wat de bedoeling was wat uitliep op ontploffingen.
    Later werd het een spel van RB ik weet het niet zo goed ik word onzeker naar LB ik heb er geen zin in, ik ben op een gegeven moment falling leafs gaan doen of the S-pattern.
    vanwege zijn jonge leeftijd met grote bochten en dat werkte fijn, omdat de achterhand dan veel kruist komt er endorfine vrij wat de koppies(hopelijk) weer rustig maakt.
    Ik heb sinds die tijd geen drukke ontploffing momenten meer, nu is het soms meer jolligheid

    Misschien is het handig om het een keertje te filmen, dan kan je zien of er dingen zijn die het veroorzaken.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  7. #7
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Ei kwijtraken voor het grondwerken

    Toen die van mij nog jong was begonnen we altijd eerst helemaal los en kreeg hij even tijd en ruimte om zich uit te leven. Hij stond toen van de 24 uur er 16 in de box, dat scheelde ook. Er was maar een kleine hoeveelheid energie van mij nodig om hem weg te laten sjeezen. Als hij zijn ei kwijt was kwam hij bij me staan en konden we aan de slag. Heb er nooit een probleem van gemaakt. Hij was jong en jolig.
    Hoe wordt je paard gehouden?

  8. #8
    Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    367

    Re: Ei kwijtraken voor het grondwerken

    Vandaag zijn mijn vader en zus langs geweest om te kijken en die hebben wat filmpjes en foto's gemaakt.
    Ze heeft eergisteren, gisteren en vandaag geen gekke uitbarstingen gehad. Sterker nog, ze was zo mak als een lammetje. Toch denk ik nog steeds aan energie teveel wat ze had.

    Lila, ze staat 24/7 buiten in een paddock met onbeperkt hooi en schuilstal. Ze hebben een hek dat open gaat op goede dagen naar het weiland. Het was erg slecht weer de afgelopen week en om het weiland te sparen is de toegang dicht gegaan. Ze staat met een aantal andere paarden waaronder nog een jong paardje, ik heb niet het idee dat ze met dit paardje speelt. Ze staat liever samen met de goedzak "op leeftijd" fjord.

    Als ik verder naar haar kijk is ze een heel rustig en cool paardje, ze is niet snel onder de indruk. Als ze ergens van schrikt heeft ze wel vluchtgedrag wat natuurlijk logisch is en toch al wat minder. Daarintegen kan ik wel met haar langs een korf met knetterend vuur lopen en kan ik met een yogabal stuiteren, op haar rug leggen etcetera, ook is het geen probleem om mijn vest over haar hoofd te leggen. (Om even aan te geven hoe haar gedrag over het algemeen is).
    No one can teach riding as well as a horse.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •