Hoi forummers,
Ik ben sinds kort met Parelli bezig met mijn nieuwe paardje. Ik heb mijn dvd's weer uit de kast gepakt en ben weer gaan kijken, lezen en rustig aan begonnen om de theorie in de praktijk uit te brengen.
Nu zit ik met een vraag en hoop op reactie van jullie, hoe jullie dit zouden oplossen.
Mijn paardje is net 3 jaar. Ze staat dag en nacht buiten in paddock/ wei en onbeperkt hooi met andere paarden. Waaronder ook een jong paard. Ik heb niet het idee dat ze veel optrekt met dit andere jonge paard. Ik heb ook niet het idee dat ze veel speelt.
Vorige week ben ik geholpen door iemand die ook aan Parelli doet, om mij op de juiste weg te helpen. Hier ben ik enorm blij mee geweest en ik kan hiermee goed aan de slag.
Tijdens deze les is mijn paardje even flink gek gaan doen en rennen, de instructrice gaf aan dat dit onzekerheid zou zijn. Hier ben ik het mee eens, gezien de houding van mijn paard op dat moment (oren, ogen, algehele houding).
Maar nu het volgende.
Op het moment dat ik de bak in loop om te beginnen met het grondwerken, komt er een bom uit. Als ik begin met de oefeningen, neemt ze ineens een run. Anders dan tijdens de les, heb ik hier het idee dat ze vol met energie zit wat ze kwijt moet.
Wat ik wil is dat ik de oefeningen fijn met haar kan doen en dat ze mij gaat zien als een leider, maar op dit punt neemt ze een loopje met me.
Hoe los ik dit op?
In eerste instantie stond ik even van "he.. daar gaan we weer "
Het terugnemen en de friendly game doen ging helaas niet, want weer nam ze een run, keer op keer. Dus besloot ik het over een andere boeg te gooien.
Ik maak er een spelletje van!
Op het moment dat ze gaat rennen, ren ik eigenlijk wat mee, van links naar rechts en van voor naar achteren in de bak. Ik kreeg het idee dat ze zo toch energie kwijt raakt en toch op mij let, want ze volgt wel.
Omdat we in de les bezig zijn geweest met het omkijken, heb ik dit dus ook gedaan. Ik kijk om en "bij haat in haar kont", waardoor ze zich vrijwel direct omkeert en met haar hoofd richting mij komt te staan. Vervolgens neem ik het initiatief, om weer even te gaan rennen, kris kras weer door de bak en herhaal ik dit weer. Ik sluit vervolgens af met een friendly game en ga door met de oefingen welke ik nu wel kan doen.
Maar ik wil natuurlijk niet dat als we de bak in gaan dat ze als eerste heel hard gaat rennen en springen, dit moet geen gewoonte worden.
Dus bij deze heb ik toch een beetje onzekerheid.
Hoe zouden jullie dit oplossen en hoe is de manier van hoe ik het nu gedaan heb?
(Overigens begrijp ik heel goed dat het lastig is om een goede mening te vormen vanaf een verhaaltje zo, vandaar dat ik het wat uitgebreider heb neergezet. Maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.)
Bladwijzers