Pagina 13 van de 16 EersteEerste ... 31112131415 ... LaatsteLaatste
Resultaten 181 tot 195 van de 233

Topic: optimaal passend zadel

  1. #181

    Re: optimaal passend zadel

    Net onze 2de barefoot ontvangen via de belgische site! Naast de Nevada hebben we nu ook een Cheyenne.

    Wat me meteen opviel tov onze nevada met de gewone pad, is de vastere ligging van de cheyenne met de sympanova pad...
    Daar de gewone pad weleens naar achter durft te schuiven onder de nevada, verschuift de sympanova geen milimeter onder de cheyenne. Nice! Zelfs wanneer het zadel niet "ferm" aangesingeld is (mja, ik kon niet wachten tot ik de riempjes ingeolied had en dus door de stroefheid kon ik het zadel (nog) niet voldoende aansingelen), verschuift het (voorlopig) niks noppes tijdens het opstijgen en rijden.

    Ook de nieuwe fendersloten lijken me beter (veiliger). Het is me in het verleden een paar keer overkomen dat ik tijdens het rijden met de (oudere) nevada een stijgbeugel verlies doordat het slotje van de oude fenders door beweging naar boven schuift. Dat lijkt me nu minder voor de hand liggend.

    En het belangrijkste... mijn paardje is er superblij mee... Ze heeft de laatste maanden heel wat verschillende zadels op haar rug gehad, omdat ik nu eenmaal moeilijk kan beslissen. De barefoot nevada, een trad. western, veelzijdigheids, australisch, geen... De manier waarop ik deze zadels geprobeerd heb is de volgende: Na een 10-tal min. grondwerk het zadel hup erop en vervolgens gedurende 10min. enkele rondjes stap, draf en galop. That's it... Heel simpel en allicht niet voldoende om een degelijk oordeel te vellen, 't gaat dan ook meer om de eerste indruk...
    Mijn paard is een 4,5 jarige appalooza merrie met een vrij hoog dominantie en speel-gehalte (maw, onze 13-jarige bwp merrie ligt serieus onder de sloef en die is op zich ook niet de meest onderdanige). Ze vindt het ook bijzonder leuk om wat bokkesprongetjes te maken in draf en galop, vind ik minder leuk... maar 't zal de pupertijd zijn zeker? Ze heeft een minimum ervaring met een dressuurzadel en geen vroegere ervaring met de andere gebruikte zadels.

    Nu,... mijn paard en ik zijn het meest tevreden zonder zadel... We voelen elkaar beter aan en oefenen veel op deze manier... Nadeel: Ondanks het feit dat er bij ons uitsluitend the NH-way wordt beoefend en wij dus veel belang hechten aan harmonie, vertrouwen, respect enz... Blijft een paard een vluchtdier en zie we er (voorlopig) toch maar wijselijk vanaf om zonder zadel een bosritje te gaan maken.

    Het rijden met een zadel met boom (ongeacht het type zadel), resulteerde in gespannen/stijf lopen, duidelijk geirriteerd (hoofd heen en weer zwaaien) en galop stond gelijk aan bokken (alsof ze het zadel van haar rug wou). Nu is het wel zo dat voor al deze zadels met boom geldt dat ze op het zicht wel leken te passen (lagen mooi recht op de goede plaats met de ruggegraat vrij) maar dus niet voor dit paard "op maat" waren gemaakt.

    Met de barefoot was het anders... héél ontspannen en nageeflijk in alle gangen, geen enkel protest of irritatie... Ik zat er wel wat van te kijken... en ik zat goed, als in een zetel en niet op een plank. De barefoot leunt verweg het dichtst aan bij rijden zonder zadel, maar dan wel met de nodige meerwaarde qua veiligheid (stijgbeugels), dus perfect voor ons tijdens buitenritten. We are happy.

    In het begin vond ik de kwaliteit van de fenders bedenkelijk... maar onze nevada, die ondertussen bijna 1,5 jaar oud is, ziet er nog steeds goed uit. Het heeft zich gevormd maar vertoond buiten gebruikssporen geen echte slijtagesporen, ook de fenders niet ...

    Wat de drukverdeling betreft; een boomloos zadel zal je onafhankelijjke zit stimuleren en ontwikkelen... en bij een onafhankelijjke zit verdeel je je druk niet over zitbeenderen en stijgbeugels, maar over je kont en deel van je bovenbenen. Zodoende ontwikkel je eigenlijk toch als het ware een passende boom voor je paard? Lijkt me ruim voldoende comfortabel, zelfs voor vrij intensief werk... Al weet ik niet hoe het zit wanneer je meer gewicht in de stijgbeugels plaatst tijdens het rijden... Dit lijkt me wel minder comfortabel qua drukverdeling... Maar liever een boomloos zadel dan een matig passend zadel-met-boom van 2000 euro.
    Nieuwe foto's in profiel.

  2. #182
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Re: optimaal passend zadel

    Daar ben ik het helemaal mee eens hoor .
    Het verhaal wat de fysio had was ook niet echt precies de druk van je zitbeenknobbels door het zadel/pad heen maar het feit dat het zadel strak getrokken word om je paard. Nou, zei ze was dat vaak helemaal niet zo erg maar Jeppe heeft dus wat problemen met z'n rug dus dan was dit niet echt ideaal.

  3. #183
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: optimaal passend zadel

    Oh Trea, ik vind echt dat je meer foto's van je paarden, maar ook dat zadel moet plaatsen! Ik miste tot nu toe foto's van de Startrekk op een paard en jij hebt ook nog eens het model wat mij het meeste aansprak. Kom op met die foto's!!!!!!!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  4. #184

    Re: optimaal passend zadel

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Oh Trea, ik vind echt dat je meer foto's van je paarden, maar ook dat zadel moet plaatsen! Ik miste tot nu toe foto's van de Startrekk op een paard en jij hebt ook nog eens het model wat mij het meeste aansprak. Kom op met die foto's!!!!!!!
    Oeps, en ik dacht: laat ik eens bescheiden zijn!
    Ze komen, die foto's echt waar. Ik heb nog geen mooie, alleen gauw gemaakte kiekjes, waarvan die van Amy die er al staat, de mooiste is. Zogauw het weer goed is, maak ik een paar, speciaal voor jou Evenaar

  5. #185
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: optimaal passend zadel

    Ja doen hoor! Maar heb je dan nu een paar minder mooie, gewoon voor een beter beeld van eht zadel op een paard?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  6. #186

    Re: optimaal passend zadel

    Jawel op een ander forum heb ik twee stukken geschreven met foto's van het zadel, Moet je dus even het topic naspeuren op foto's. Maar het zijn voornamelijk "onderdelenfoto's" om mensen te laten zien hoe de opbouw van het zadel is. Mooie paard mèt zadel foto's heb ik niet.


    http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/fo ... opic=312.0

    O ja, deze nog:

  7. #187
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: optimaal passend zadel

    Hey, maar toch nog even een vraagje Trea, heb jij het shorty model? Omdat die van jou er zoveel korter uitziet dan die op buitenzinnig. Want deze lijkt lang genoeg voor jouw dames, langer zou echt te lang zijn (uhhhh ja... )

    Oh, lees net op paardnatuurlijk dat het idd shorty is.... tsja, het is nog vroeg!
    Je schreef daar ook iets over dat lichtrijden op dit zadel slecht zou zijn, is dat specifiek voor dit zadel of standaard voor boomloze zadels?
    Sorry hoor, maar ik wil natuurlijk wel echt alles weten
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  8. #188

    Re: optimaal passend zadel

    Dat van dat lichtrijden heb ik niet verzonnen. Men zegt omdat de band met de twee stijgbeugels eraan dwars onder het de zweetbladen doorloopt, en je zou veel staan in de beugels, al je gewicht dus via deze band op de paardenrug terechtkomt. Nu is het wel zo dat zowel de pad en de zadelconstructie de ruggengraad vrijhouden, maar ik weet niet hoe dit ingedrukt wordt als je (met veel gewicht) langdurig gaat lichtrijden of staan in de beugels.
    Ik rijd dus (om eventuele problemen te voorkomen) op mijn bovenbenen licht, of ik zit door (wat overigens heerlijk gaat in deze zadels).

    Er zijn überhaupt nog veel discussies gaande of lichtrijden (ook op een gewoon zadel) wel zo goed is voor je paard. Sommigen zeggen dat als je goed kunt doorzitten (dus als je zelf de techniek goed beheerst èn een paard hebt die lekker loopt) het beter is voor de rug van het paard om gewoon door te zitten en met de beweging mee te gaan ipv. dat je gewicht telkens met een klap op de rug neerkomt..

  9. #189

    Re: optimaal passend zadel

    Dat van dat lichtrijden heb ik niet verzonnen. Men zegt omdat de band met de twee stijgbeugels eraan dwars onder het de zweetbladen doorloopt, en je zou veel staan in de beugels, al je gewicht dus via deze band op de paardenrug terechtkomt. Nu is het wel zo dat zowel de pad en de zadelconstructie (die bij dit zadel beter is dan bij de barefoot) de ruggengraad vrijhouden, maar ik weet niet hoe dit ingedrukt wordt als je (met veel gewicht) langdurig gaat lichtrijden of staan in de beugels.
    Ik rijd dus (om eventuele problemen te voorkomen) op mijn bovenbenen licht, of ik zit door (wat overigens heerlijk gaat in deze zadels).

    Er zijn überhaupt nog veel discussies gaande of lichtrijden (ook op een gewoon zadel) wel zo goed is voor je paard. Sommigen zeggen dat als je goed kunt doorzitten (dus als je zelf de techniek goed beheerst èn een paard hebt die lekker loopt) het beter is voor de rug van het paard om gewoon door te zitten en met de beweging mee te gaan ipv. dat je gewicht telkens met een klap op de rug neerkomt..

    Ik heb de shorty ja, om er zeker van te zijn dat de lendenen het zadel niet raken. Het ziet vreemd uit (zeker als je een westernzadel gewend bent), maar omdat bij een boomloos zadel een groter zadel geen groter draagoppervlak geeft (wat bij een boomzadel wèl is), heeft de grootte enkel nadelen en geen enkele toegevoegde waarde. En zo kan ik het zadel ook nog altijd op paarden leggen met een kortere rug. (want Pebbles wordt ook ooit groot )

  10. #190
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: optimaal passend zadel

    Hee, dat is weer interessante informatie over dat lichtrijden. Tsja, ik draaf kilometers per dag (draver hè ) in een aardig tempo waarbij lichtrijden zowel voor paard als mens prettiger is. Eén dezer dagen arriveert mijn Wintec - spannend!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  11. #191
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: optimaal passend zadel

    Dat van dat lichtrijden heb ik niet verzonnen.
    Ik dacht ook niet dat je het uit je duim zoog hoor Maar ik wilde weten of hier onderzoek naar was gedaan en of het alleen voor dit zadel geldt.

    Met het zadel wat ik nu heb is lichtrijden ook niet echt goed, het ligt niet meer zo goed op Fenna's rug waardoor het aan de achterkant wipt met lichtrijden.... Eigenlijk komt het gewicht dan ook vooral op de voorkant, ook niet goed dus. En het is net ietsje te lang voor Fenna.
    Misschien dan maar eens een testzadel aanvragen dan
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  12. #192

    Re: optimaal passend zadel

    Wat Trea verteld over lichtrijden (met een boomloos zadel) meen ik ook her en der opgevangen te hebben. Daarom geef ik ook de voorkeur aan doorzitten boven lichtrijden. Eerst geprobeerd volgens de CS methode maar daar mistte ik toch net die specifieke uitleg over de heupbeweging tijdens doorzitten. Vervolgens bij Hempfling gaan kijken (yep, we hebben ze allemaal in huis, die boeken) en aan de slag gegaan met de "droge" doorzit-oefeningen en vervolgens op mijn viervoeter. Toen ik dat onder de knie had, begon ik meer te letten op de CS principes (zachte ogen, blokken, buikademhalig, enz...) Gaat prima zo moet ik zeggen. Toch opmerkelijk wat een verschil het geeft in de houding van je paard wanneer je gewoon doorzit of ontspannen doorzit mbv zachte ogen en buikademhaling.

    Eneuh Evenaar... ik weet niet hoe recent je foto's zijn, maar zijn je Podium beugels nog te koop? Ik vind die barefoot beugels maar zus en zo... Ik ben al een paar keer blijven steken (voet vast in beugel) en dat lijkt me alles behalve veilig.
    Nieuwe foto's in profiel.

  13. #193
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: optimaal passend zadel

    Jeeeuuhhh, mijn Wintec zadel is binnen! Supersnel trouwens, ik had hem zondag besteld bij een Duitse E-baywinkel, maandag betaald en húp, daar is hij al . Hij weegt niks, komt mede door het Cair systeem denk ik, en ik heb er gewoon garantie op. Nu volgende week bij Divoza de speciaal bestelde Thorowgood dressuursingel ophalen (50 cm zat niet standaard in het assortiment), en dan kunnen Danny en ik eens gaan kijken hoe dit bevalt! Het zadel is een 17 inch zitmaat, prima voor haar korte ruggetje, en ik moet nog even kijken welke voorboom er in moet, maar daarvoor heb ik er zo'n maatsjabloon bij besteld. Er zitten twee voorbomen bij, hopen dat de goede er bij zit . Helemaal blij!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  14. #194

    Re: optimaal passend zadel

    Anders heb ik nog wel een setje bomen liggen Veel plezier met je Wintec!

    May the horse be with you!

  15. #195

    Re: optimaal passend zadel

    spannend Ans...... singels heb ik in alle maten, maar vanaf 75 cm... tot 1.50.....

Pagina 13 van de 16 EersteEerste ... 31112131415 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •