Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Hoeveel gewicht kunnen paarden trekken

Hoeveel gewicht kunnen paarden trekken

Ik weet niet zeker of dit hier goed staat, maar ik hoop van wel.
    Waar ik woon rijden heel veel paarden voor wagens die toeristen rond trekken. Soms zitten er wel acht mensen in zo'n kar.Dat lijkt mij erg veel. Ik weet hoeveel een paard ongeveer mag dragen. maar hoeveel mag hij nou eigenlijk trekken? De meesten zijn Irish Cobs.

Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    17

Re: Hoeveel gewicht kunnen paarden trekken

Vaak worst het volgende aangehouden, maar het type wagen en wielen en dus de weerstand kunnen een hoop verschil maken in hoe goed een paard iets kan hebben. De ene wagen rolt veel makkelijker en dus lichter dan de ander.
    *Op mulle ondergrond zoals bijvoorbeeld zand of lang gras of met heuveltjes; 1x eigen gewicht trekkende paard
    *Op onverharde maar vlakke ondergrond; 2x eigen gewicht trekkende paard
    *Op verharde vlakke ondergrond zoala asfalt; 3x eigen gewicht trekkende paard

Het is maar een grove leidraad, en dit dan het maximum.
    Naast het soort wagen zul je de conditie van het paard ook mee moeten laten wegen.
    Paard met overgewicht of weinig conditie kan bijvoorbeeld deze maxima al niet verantwoord trekken..
    Always put the relationship first!

Het is zo'n kar, lijkt me best zwaar. Ze rijden vooral op de asfaltweg of soms op onverharde paden.
    DSC_0013.jpg

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Mooie grote wielen, lijkt mij op de verharde weg zeker geen probleem.
    Als een kar goed rijdt heb je daar niet zoveel aan te trekken. Alleen het op gang komen vraagt wat meer.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

En als je dan weet of dit wel of niet verantwoord is, wat kun je er dan mee? Ik bedoel, je kunt je erover opwinden, maar hoeveel zin heeft t Je veranderd er immers helemaal n-i-e-t-s mee

Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008

Ah mooi, je hebt het gewoon hier gevraagd...

@ Antheman: ze maakt zich er niet heel druk over, weet ook wel dat ze niet veel in de melk te brokkelen heeft hierover. Maar ze wilde wel graag weten hoe het nou zit. Of ze terecht dacht dat het zwaar was of dat het wel meeviel. En ik kon haar het antwoord niet geven. Maar gelukkig zitten hier mensen die het wel weten
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Leuke vraag Murk van Plurk!
    Je kan voor de gein eens vragen of je jullie auto aan mag duwen. Om dat zware ding van zijn plek te krijgen, kost veel kracht. Als je gaat dúwen, dan komt de auto op enig moment in beweging en gaat rollen. Aanduwen...daar heb je soms wel 2 man voor nodig. Maar als hij dan eenmaal rolt, dan gaat het echt veeeel makkelijker. Zo ook met de kar. Heuvel op wordt zwaarder en optrekken na een stoplicht is ook weer even een zware klus.

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Antheman, ik vind het ook een leuke vraag hoor! Murkje, leuk dat je hem stelt Ook al kan je er vervolgens niets aan veranderen, dan weten we dat ook weer!
    Ik wist dat bijvoorbeeld niet en vind het wel interessant. Wel heb ik in de praktijk al gemerkt dat het in gang trekken moeilijker is en vooral dat de ondergrond een enorm grote rol speelt!
    Take the time it takes, so it takes less time.

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten