Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Zadeltassen: vooraan of achteraan?

  1. #1
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Question Zadeltassen: vooraan of achteraan?

    Ik heb al wat zitten zoeken op het forum of daar misschien al eens een topic over geweest is maar echt veel kan ik niet vinden...
    Wel ervaringen over specifieke zadeltassen, maar nergens waarom je nu voor zadeltassen vooraan of achteraan zou kiezen.
    Wat zijn nu de voor- en nadelen van elk?

    Ik merk dat ik op gevoel eerder zou kiezen voor zadeltassen achteraan omdat ze ze dan eigenlijk bijna onmogelijk in de weg kunnen zitten,
    en omdat het extra gewicht dan dus achteraan zit. Een paard draagt het meeste gewicht op de voorhand, maar je hebt heel wat paarden die echt te veel op de voorhand lopen. Zo ook mijn haflinger. Daarom ben ik geneigd om dan te denken dat het beter is om extra gewicht achteraan te hangen in plaats van vooraan. Niet dat dat het echt kilo's en kilo's bagage zou zijn natuurlijk, maar toch.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Zadeltassen: vooraan of achteraan?

    Mijn 2 cents: zadeltassen voor zijn kleiner, want minder ruimte. Vooral geschikt voor spullen die je direct bij de hand wilt hebben bij een lange tocht of als enige tassen bij een dagtocht. Ze rusten deels op het zadel maar afhankelijk van het type ook deels op de schoft en schouder. Met name als ze deels op het paard rusten alleen geschikt voor lichte spullen. En kijk dan goed naar her materiaal dat tegen het paard rust, dat mag niet schuren.

    Achter het zadel kun je veel meer kwijt en is inderdaad voor de balans van het paard gunstiger. Hier zijn vele modellen voor. Belangrijk is dat de tassen gedragen worden door het zadel en het gewicht dus niet rechtstreeks op het paard rust, en dat je dek groot genoeg is, zodat er niets kan schuren.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Zadeltassen: vooraan of achteraan?

    Voor en achter hebben beiden voor en nadelen. Wat wil je meenemen? Als je alleen een pakje drinken, Sultana en een appeltje meeneemt, kan dat prima voor.
    Al het andere zou ik achter doen. En ik weet t, kom net terug van een tocht met de tent achterop.

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Zadeltassen: vooraan of achteraan?

    Ik heb in de zomer altijd een tasje voor, tijdens buitenrit,flesje water,appel broodje,regenjasje,handig om even snel te pakken. Mijn tasjes hangen aan het zadel.zwaardere dingen lijken mij idd beter om achter in tassen te doen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Zadeltassen: vooraan of achteraan?

    Bedankt voor jullie reacties!
    Antheman, voor en achter hebben beiden nadelen maar ik lees alleen iets over de nadelen (veel gewicht) van vooraan. Kan je iets meer zeggen over achteraan?
    Ik zou namelijk zelf automatisch voor achteraan kiezen, omdat Sofie sowieso al wat gevoeliger is aan haar schouders en ik daar dus eigenlijk zo min mogelijk 'spul' wil.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  6. #6
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Zadeltassen: vooraan of achteraan?

    Voor de meeste ritten die ik maak heb ik zelf meestal genoeg aan voortassen.
    Voortassen zijn prima voor een flesje water of twee (één voor Bailey en één voor mij, bailey drinkt uit flesjes , iets te eten, een kaart en een zakmes.
    Als je niet meer nodig hebt dan dat, vind ik zelf voortassen fijner, en Bailey vindt dat ook.

    Achtertassen komen hier pas als er meer meemoet dan een dag-picknick zeg maar.
    Het nadeel van de simpele achtertassen die je veel ziet, zwart met twee vakken en een nylon band over de rug, is dat daar snel veel druk op komt te staan op plekken die je liever niet wilt. En ze gaan gauw klapperen. Daardoor wil je er geen zware dingen in stoppen. Lichte dingen kan, maar is een overweging.
    Maar een mooie banaan of stowaway tassen is een totaal ander principe, en ik denk dat dat je daar ook makkelijker zwaardere dingen in kwijt kunt.
    Ook afhankelijk natuurlijk van hoever je wilt rijden, en hoe snel. Een tas kan heel stabiel zijn in stap, maar toch klapperen in draf. Daar kan een keuze ook vanaf hangen.

  7. #7
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Zadeltassen: vooraan of achteraan?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marie Bekijk Bericht
    Bedankt voor jullie reacties!
    Antheman, voor en achter hebben beiden nadelen maar ik lees alleen iets over de nadelen (veel gewicht) van vooraan. Kan je iets meer zeggen over achteraan?
    Zie wat ik al eerder schreef.
    Voor en achter hebben beiden voor en nadelen. Als je alleen een pakje drinken, Sultana en een appeltje meeneemt, kan dat prima voor.
    Al het andere zou ik achter doen. En ik weet t, kom net terug van een tocht met de tent achterop.
    Misschien dat je deze vraag nog kunt beantwoorden?

    Wat wil je meenemen?

  8. #8
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Zadeltassen: vooraan of achteraan?

    Hm, al het andere zou je vanachter meenemen ja, maar dat is in mijn ogen dus ongeveer het voordeel van zadeltassen achteraan. Wat is dan het nadeel van zadeltassen achteraan in jouw ogen?
    Ik lees soms dingen over schuren, maar dat je dat met een banaan die goed aan je zadel hangt al minder hebt, en zeker als er onderaan fleece/bont zit.
    Ik lees dingen over druk maar het lijkt me logisch dat je de druk dan goed verdeeld, en sowieso moet je waarschijnlijk niet te veel kilo's mee zeulen...

    Ik heb niet meteen op de vraag wat ik wil meenemen geantwoord omdat daar geen simpel antwoord op is. Ik heb op dit moment nog niet echt iets specifiek voor ogen. In eerste instantie zal het wel vooral picknick, water, een extra jas/trui, en andere zijn.... Gewoon wat spulletjes die van pas kunnen komen op een iets langere wandeling of dagtocht ofzo. Maar wie weet zou ik ook wel eens echte trektochten willen gaan maken waarbij ik nog wat meer mee moet nemen.

    Wat is bijvoorbeeld jullie mening over deze? Ik vind hem er heel goed uitzien maar weet er dan ook niet zo veel van...
    http://www.ridingwarehouse.com/EasyC...age-ECSEB.html
    Take the time it takes, so it takes less time.

  9. #9
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Zadeltassen: vooraan of achteraan?

    Alle stowaway tassen zijn erg goed. Ik heb de voortassen, alleen kun je er niet zo heel veel in kwijt, ook niet in de achtertassen. Als je op trektocht wilt en alles te paard (slaapzak, tent) wilt meenemen dan kom je al snel bij het soort tassen terecht als Hester mee had op trektocht (zie haar fototopic).
    Als je een weekendje weg gaat en bv ergens een B&B boekt dan kom je met dit soort kleinere tassen wel uit.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •