Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Leiden in spannende situaties

  1. #1

    Leiden in spannende situaties

    Ik ben zo doorgaans redelijk streng tijdens het wandelen, treas moet een stukje achter me lopen en als ik stop wil ik dat hij ook stopt en daarmee laat zien dat hij op me let, stopt hij niet direct dan vraag ik hem achterwaarts. Maar ik vraag me af hoe strict mensen hiermee zijn in wat spannendere situaties. Op een nieuwe plek of vlak bij interessante paarden wil hij graag kijken en er het leifste even naartoe. En dat is ook logisch, hij mag nieuwsgierig zijn, maar moet ik ook dan absolute gehoorzaamheid eisen of geven jullie het paard dN een tijdje ruimte om even op wat anders gefocusd te ziin? Ik ben heel benieuwd hoe anderen hiermee omgaan! Bij voorkeur dank voor ieders input.

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Leiden in spannende situaties

    Ik denk dat dat voor iedereen anders is. Ik ben niet zo van het type "absolute gehoorzaamheid" en ik hou wel van een beetje eigen initiatief. Ook in situaties waarin het niet zo spannend is. Ik wil dat mijn paard de zaken die ik vraag eerder als "samenwerking" ziet dan als "ik moet luisteren". En nee, ik heb geen brave Shetlander maar een grote stoere draverhengst .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Leiden in spannende situaties

    Ik verwacht respect maar kan wat eigen initiatief en inbreng wel waarderen. Het is voor mij inderdaad ook meer een samenwerkingsverband, waarbij ik de grenzen bepaal en uiteindelijk de leiding heb. Daarbinnen die grenzen heeft ie onderhandelingsruimte.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  4. #4
    Actief Forumlid jenzz's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Locatie
    Drempt
    Berichten
    280
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Leiden in spannende situaties

    Toevallig had ik zo'n soort situatie tijdens mijn les van vandaag!
    Mijn kwartje viel bij het verschil tussen een paard even zijn gang laten gaan of het paard zijn zin geven.
    Een eigen mening hebben, initiatief tonen, tijd geven om rond te neuzen, allemaal prima.
    Dominant zijn naar mij, met schouder duwen, smoesjes verzinnen om niet het goede antwoord op mijn vraag te hoeven geven, dat is allemaal niet ok.

  5. #5
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Leiden in spannende situaties

    Het heeft voor mij ook nog te maken met de plek waar ik loop, eigen initiatief mag niet als ik in zone 1 loop (want dan is de taak gewoon volgen) of in zone 5 (want dan is de taak gewoon voor me uit lopen). Alles in de zones daar tussen is meer vanuit samenwerking en overleg. M'n focus en instelling is dan ook anders. Onderzoeken en initiatief mag, mits veilig en verantwoord, en zeker niet altijd. Maar m'n ponies staan op een boerderij en willen op het erf vooral de voermengwagen onderzoeken
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  6. #6

    Re: Leiden in spannende situaties

    Dank jullie voor de reacties, erg leerzaam!

  7. #7

    Re: Leiden in spannende situaties

    Het hangt bij mij van het paard af. Mijn oudste paard mag wat dat betreft een hoop meer dan mijn jongste. Als ik wandel, mag mijn oudste alle kanten op kijken, hij mag naast me lopen, achter me lopen, maar bv niet uit zichzelf van kant wisselen of in mijn ruimte komen. Mijn oudste paard is uit zichzelf heel volgzaam, en als hij iets doet wat niet de bedoeling is, dan heb ik hem zo weer daar waar ik hem hebben wil.

    Mijn jongste paard is veel zelfstandiger van karakter, en besluit nog wel eens een spurtje te trekken. Als hij eenmaal gaat, dan is hij echt weg, en kan ik er alleen achter aan rennen. Dus dient hij op mij te letten. Altijd, en als ik het idee heb dat hij dat niet doet, dan zet ik hem aan het werk. Ik hoop werkelijk dat hij later net zo'n fijn wandelpaard wordt als mijn oudste, maar voorlopig zit dat er nog even niet in.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •