Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Waarom horen de ribben en de schouder in dezelfde zone?

  1. #1
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Waarom horen de ribben en de schouder in dezelfde zone?

    Eigenlijk een heel simpele vraag, maar ik zie en voel meer en meer dat m'n paarden hun ribben "los" van hun schouders bewegen. Volgens de 5 zones hoort de schouder bij de ribben; de hals is zone 2 en de schouder met ribben drie. Terwijl de hals meebeweegt met de schouders, niet zozeer los van) dus die als losse zone vind ik een beetje onlogisch. Iemand een idee waarom de scheidslijnen van de zones zo gekozen zijn?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Waarom horen de ribben en de schouder in dezelfde zone?

    De scheiding tussen 2 en 3 heeft te maken met de "drive line" volgens mij, en in dat kader vind ik het wel logisch dat schouders en hals niet bij elkaar horen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Waarom horen de ribben en de schouder in dezelfde zone?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje Bekijk Bericht
    De scheiding tussen 2 en 3 heeft te maken met de "drive line" volgens mij, en in dat kader vind ik het wel logisch dat schouders en hals niet bij elkaar horen.
    Hoe dan? Kan en wil ik de hals los bewegen van de schouders dan? Bij drive richt ik me meer op de benen dan op de hals.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  4. #4
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Waarom horen de ribben en de schouder in dezelfde zone?

    Alles wat je achter de drive line doet beweegt je paard voorwaarts (of de achterhand opzij), alles wat je vóór die lijn doet stopt je paard (of laat de voorhand wijken). Dat is de uitleg van de heer Parelii, en uit ervaring klopt dat bij mij wel. Overigens richt ik me eigenlijk nooit op de benen met drijven, wel op de zones.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #5

    Re: Waarom horen de ribben en de schouder in dezelfde zone?

    Volgens mij zijn de zones meer bedoeld om je bewust te worden van je positie met friendly en driving en hoe je paard daarop reageert, en hebben ze minder te maken met de beweging van "de onderdelen" van je paard. Maar kan ik totaal niet onderbouwen hoor, en misschien is het alleen mijn interpretatie

  6. #6
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Waarom horen de ribben en de schouder in dezelfde zone?

    Heeft volgens mij inderdaad te maken met de driving line, ofwel het zwaartepunt van het paard. Dat zit net achter de schouders. Overigens kan de hals prima bewegen zonder dat de schouders meegaan.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  7. #7
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Waarom horen de ribben en de schouder in dezelfde zone?

    Dat stukje van de driveline snap ik nu. Als driveline en het zwaartepunt van het paard gelijk zijn en deze net achter de schouders ligt, dan zou ik daar ook de scheidslijn verwachten. Dus dan zou de schouder bij zone twee horen, of niet soms?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  8. #8
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Waarom horen de ribben en de schouder in dezelfde zone?

    Hmmm, ik heb te snel gedacht misschien? De schouder horen inderdaad bij zone 3. Het zwaartepunt zit dus in zone drie. In de Hempflinghoek wordt dat ook gezien als de driving line maar voor parelli ligt ie kennelijk verder naar voren?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  9. #9
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Waarom horen de ribben en de schouder in dezelfde zone?

    Leuke vraag om aan Parelli Support te stellen !
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  10. #10
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Waarom horen de ribben en de schouder in dezelfde zone?

    Kom Ans, er zitten hier toch wijze zielen genoeg? Er is toch vast iemand die me klip en klaar kan uitleggen waarom de grens daar ligt waar die ligt? Parelli kennende is er over nagedacht, want niets is zomaar in het programma.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  11. #11
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Waarom horen de ribben en de schouder in dezelfde zone?

    Wat bedoel je in dit geval met de schouder Saar? Bedoel je daarmee het hele gewricht onderaan/opzij naar de borst toe, of bedoel je de schoft?
    De schoft is voor mij namelijk niet het één of het ander. Dat is precies het scheidingspunt en daardoor inderdaad het zwaartepunt zou je kunnen zeggen. Het is een belangrijk punt, en juist daardoor een schakelpunt, scheiding, niet horende bij het een of het ander... Dat is hoe ik het zie maar misschien klopt dat wel niet!
    Interessant topic in ieder geval!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  12. #12

    Re: Waarom horen de ribben en de schouder in dezelfde zone?

    Volgens mij is het puur anatomisch: Je paard kan de schouders ten opzichte van de ribben namelijk niet verplaatsen. De schouderbladen (die de schoft vormen samen met de wervelkolom) zitten namelijk met spieren en bindweefsel tegen de ribbenkast gedrukt. Het hoofd (zone 1) kan afzonderlijk van de nek (zone 2) bewegen, de nek afzonderlijk van de ribben (zone 3), de ribben afzonderlijk van de heupen (zone 4), de heupen afzonderlijk van de staart (zone 5) enz. Als je dan een hulp geeft op een van de zones is het theoretisch mogelijk dat je slechts 1 zone beïnvloed. Die scheiding is er dus niet tussen schouder en ribben. Wanneer de schouders bewegen, bewegen de benen en de ribbenkast automatisch mee.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •