Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Stroom op omheining, maar apparaat staat uit???

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Stroom op omheining, maar apparaat staat uit???

    Ik snap er niks van! Willen jullie eens meedenken?

    Op onze omheining is met name op de middelste draad (van de 3) een zwakke stroom te meten (ongeveer 600-1000V). Maar het schrikdraadapparaat staat uit! Ik heb ook de stekker er nog uitgetrokken voor de zekerheid, maar ook dan staat er nog stroom op de omheining.

    Het enige wat ik kan bedenken is dat dit op enige manier van de omheining van de koeienwei van de buren af zou moeten komen. Maar hoe dan?

    Dit is de situatie:
    Onze wei is rechthoekig en ik heb er een PP in gemaakt. Aan de achterkant (korte zijde) van onze wei grenst een paardenwei met een eigen omheining, maar hier staat geen stroom op. Aan de andere korte zijde is ons huis/tuin.
    Aan de ene lange zijde grenst een akker en aan de andere lange zijde grenst een koeienweide met een eigen omheining, waar flink veel stroom op staat (meer dan 6000V).
    Er zit ongeveer 40 cm tussen hun omheining en de onze. Ik kan echter geen enkele verbinding ontdekken tussen hun omheining, en de onze. Er is ook geen begroeiing die zowel tegen hun draad, als de onze aankomt. En als het al aan begroeiing zou liggen, dan zou ik vooral stroom op onze ONDERSTE draad verwachten, en niet op de MIDDELSTE.

    Snapt iemand dit? Stroom kan toch niet gewoon van de ene draad op de andere draad overspringen????

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Stroom op omheining, maar apparaat staat uit???

    Als jouw draad over langere afstand dicht langs het hek van de buurman loopt, kun je door inductie wel een spanningsverschil op jouw draad krijgen. Gaat het echt in 'tikjes' zoals van schrikdraad? Dan kun je eens kijken of die exact synchroon lopen met die van de buurman.

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Stroom op omheining, maar apparaat staat uit???

    Het gaat inderdaad in tikjes. Ik zal vanavond eens kijken of het synchroon loopt. Maar dat moet haast wel, want deze buurman is de enige die (momenteel) stroom op zijn omheining heeft.

    Kan door inductie dan over een afstand van tientallen centimeters stroom doorgegeven worden??? Er zit echt wel zo'n 40 cm tussen onze omheiningen.
    En de stroom is bij ons alleen op de middelste draad te meten, dat is ook gek.
    Vanavond eens kijken of bij de buurman wél op alledrie zijn draden stroom loopt.

    Overdag kan ik niet meten want ik heb zo'n goedkoop meetapparaatje waarbij rode lichtjes branden die aangeven hoeveel stroom erop staat, maar die zijn niet/amper zichtbaar als de zon schijnt.

    Als het inderdaad door inductie komt, is dan de enige oplossing de omheiningen verder uit elkaar te zetten? (Het staat hier overigens al jaren zo...)

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Stroom op omheining, maar apparaat staat uit???

    Is het een bezwaar dat er stroom op staat? Als dit echt van die afstand komt moet de afstand denk wel behoorlijk stukje groter worden, want zoveel weerstand geeft lucht niet.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Stroom op omheining, maar apparaat staat uit???

    Ja ik vind het zeker een bezwaar dat er nu continu stroom op mijn draad staat! Ik krijg telkens een schokje als ik er onderdoor kruip (wat ik nogal vaak doe). En ik vraag me af of het niet slecht is voor mijn eigen schrikdraadapparaat, als er nog extra stroom bij komt...??? De boer waar ik vroeger stond zei dat als de omheining (de stroomdraden) van zijn buurman tegen die van hem aan zou vallen, en ze zouden allebei aanstaan op dat moment, dat de apparaten dan konden knallen vanwege overspanning ofzo...

    Maar ik snap nog steeds niet hoe het kan 'overspringen' van de ene naar de andere draad. Het principe van inductie is mij volkomen onbekend en google heeft me ook niet echt verder kunnen helpen...

  6. #6
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.884

    Re: Stroom op omheining, maar apparaat staat uit???

    Suggestie: misschien spanning van de buurman via je aardpen? als je de verbinding met de aardpen losmaakt staat er dan nog spanning op? Dan nog zou ik ook niet weten waarom er alleen op de middelste draad spanning staat....
    Ben benieuwd of je het raadsel ontrafelt..

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Stroom op omheining, maar apparaat staat uit???

    De aardpennen zitten een aardig eindje van de omheining van de buurman af... zeker 50-60 meter...
    Maar ik kan kijken wat er gebeurt als ik ze losmaak.

  8. #8
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.884

    Re: Stroom op omheining, maar apparaat staat uit???

    Hoi Marja, ben je er achter gekomen wat het is ( geweest)?

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Stroom op omheining, maar apparaat staat uit???

    Nee nog niet!
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet aan geknutsel ben toegekomen. We zitten hier met een dubbele ruggencrisis; zowel manlief als ikzelf hebben een hernia, wat ook de nodige aandacht vraagt...

    Maar zodra ik het heb uitgevonden (of juist niet...), dan laat ik het zeker weten!

  10. #10
    Actief Forumlid Liza23's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Locatie
    Chaam
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.169
    Dagboek Berichten
    11

    Re: Stroom op omheining, maar apparaat staat uit???

    Dit klinkt misschien gek, maar kan het zijn dat je denkt dat je stroom voelt... maar er toch geen stroom op staat?!
    Dat heb ik namelijk wel eens... Waarschijnlijk vanuit 'angst' voor stroom, dat ik dan toch de schokjes 'voel'. Natuurlijk niets als ik het draad even vastpak, maar wel als ik met m'n lichaam per ongeluk tegen het draad aan kom.
    Als hij ook op de grond tikt als je het draad op de grond legt, dan beeld je het je dus niet in

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Stroom op omheining, maar apparaat staat uit???

    Nee het is er echt Liza, ik heb er een meetapparaatje aan gehangen en dat gaf tussen de 600 en 1000V aan!
    Ik heb de draad ook al een paar keer echt vastgepakt, om hem héél snel van schrik weer los te laten! Vooral als ik op blote voeten loop, schrik ik me het leplazarus van die schok. Blegh!

    Ik bedenk me nu dat die stroom er misschien altijd wel op heeft gestaan (tenminste, in de tijd van het jaar dat er koeien bij de buren lopen), maar ik heb nu een extra draad gespannen om de paarden uit de stal te kunnen houden, en daar moet ik zelf nu heel vaak over/onderdoor, én ik loop vaker op blote voeten waardoor ik de schokken beter voel.

    Ik kan namelijk maar niet bedenken wat er nu dan verder nog ineens anders is, waardoor er stroom van de buren bij ons kan komen...

    Wordt vervolgd.... (hopelijk met een oplossing)

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •