Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Paard actief laten blijven binnen de gangen

  1. #1
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    36
    Berichten
    119

    Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Ik ben bezig met het doorrijden van mijn Tinkermerrie. We zijn begin level 2 van Parelli.
    Probleem is dat ik niet consequent genoeg ben met mijn beenhulpen en dit wil ik graag veranderen. Maya (mijn paard) doet altijd haar best, maar het liefst wel in haar tempo. Dit betekent dat als we gaan stappen, dat ze dan wel stapt, maar eigenlijk in een te laag tempo. Hetzelfde geldt voor de draf. Galop doen we überhaupt nog niet.

    Mijn instructrice vindt dat ik met een zweep moet gaan rijden. Op zich ben ik het er wel mee eens dat er iets moet veranderen, maar ik wil niet afhankelijk worden van de zweep. Op dit moment doe ik het zo (zonder zweep): ik geef zacht been. Geen reactie is steviger been. Dan gaat ze een paar seconden wat harder en daarna valt ze weer terug in tempo. En dan geef ik weer been etc.

    Stilstaan doet ze direct als ik dat vraag, ze is liever lui dan moe (ze is volgens mij LBI) maar stil blijven staan omdat ik dat vraag vindt ze lastig.

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Ik heb nu weinig tijd om te antwoorden, maar Linda Parelli gebruikt daar haar stick voor op de schouder. Heb je Parelli connect? Zoek dan even op "thunk thunk". Rare naam, maar ik heb deze methode live in werking gezien en het werkt . Succes!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Naast dat je goede en duidelijke hulpen moet hebben is het ook belangrijk dat je op het juiste moment beloont. Dus gaat ze actief draven, beloon dan door bijvoorbeeld even te stappen. Dan kun je het actieve draven uitbouwen.

  4. #4
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Dat kan lastig zijn, heb ik ook problemen mee gehad.
    Ik ben er even op gaan googlen en zonder Parelli connect vind je de thunk thunk hier:
    http://www.parelli.com/ride-forward.html
    Maar het begint wel met zelf erg bewust te zijn van je onderbenen. Bij mij heeft mijn nieuwe lesgeefster daar in de este lessen veel aandacht aan besteed. Niet steeds drijven. Ik moest echt overdreven mijn onderbenen eraf houden "denk maar dat je megascherpe reuzegrote sporen aan hebt". En dan mijn been hulp gedoseerd inzetten. En als ik dat doe, dan werkt het. Ik geef aan welk tempo ik wil en ik mag pas weer ingrijpen als hij vertraagd zonder dat ik daarom heb gevraagd. Ook belangrijk is vóór voldoende ruimte te geven als je wilt dat je paard versnelt moet hij ook kunnen vertrekken. En je wilt reactie, op iedere hulp.
    Wij hebben in de les echt uitgebreid aandacht besteed aan dit punt en ik stond verbaasd hoe snel je die "doofheid" van je beenhulp kan aanpakken. Heb toen ook een zweepje gebruikt, eerst zacht drijven, bij geen reactie na een paar meter een stevige beenhulp, en als wr dan nóg geen reactie kwam, dan een herhaling van die stevige beenhulp samen met een klein tikje met een kort zweepje achter mijn binnenbeen.
    Misschien dat je, als je goed let op je eigen aandeel in dit probleem, je het snel kan verbeteren, succes!

  5. #5
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Op het moment dat je voor jezelf een hulpmiddel uitsluit, doe je jezelf en je paard tekort. Een zweep kan heel handig zijn, mits correct gebruikt. je hoeft er niet hard mee te slaan, je fase 4 bij een LBi is eerder een "wakkerschud"-actie. Thunk, thunk helpt, weet ik uit ervaring. Wat ook helpt is het inderdaad heel stil maken (qua hulpen en qua energie), heel klein en intens in je fase 1 en dna door naar fase 4 als nodig. M'n fase 4 is op dat moment een aanrtaking met de zweep achter de kuit, als een "pling!".

    Wat me ook helpt is lang instappen, veel overgangen stap - draf - stap en pas blijven draven als de overgang voorwaarts is, met impuls naar voren. Dan blijft ze meestal weer voorwaarts in de draf en stap. Veel wendingen rijden remt hier erg af, lange lijnen rijden en goed rechtop zitten en vooruit kijken. Heel licht zijn in de hulpen (alle hulpen) en verder alleen maar stil en mee zijn.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  6. #6
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Ik heb een extreme lb-i gehad vroeger. Zo een die zei stap en als je harder wilt kan je een bok krijgen. Het belangrijkste is toch wel zorgen dat het zijn eigen idee wordt om harder te lopen. Stille benen zijn het aller belangrijkst en blijven pushen helpt nooit. Ik deed toen met dat paardje heel veel snappy departures totdat het zijn eigen idee was om te lopen. Op dat moment stopte ik met rijden. Dit heb ik een half jaar strikt volgehouden en dat heeft veel verschil gemaakt. Ik gebruikte inderdaad zoals Saar al zegt ook een kleine lange fase 1 en daarna kwam meteen een irritante fase 4, met zweepje. Kleine snelle tikjes was de fase 4, ik moest hem echt irriteren.

    Succes!

  7. #7
    Actief Forumlid jenzz's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Locatie
    Drempt
    Berichten
    280
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Een tijdje geleden was er een equiplay nieuwsbrief waar dit onderwerp in aan bod kwam.
    Die vond ik heel verhelderend, misschien is deze nog terug te vinden?
    Het ging over point to point en motivatie.
    je rijdt naar een punt en daar blijf je als beloning echt goed lang stil staan, dan verder naar het volgende punt enz.
    Hierdoor wordt duidelijk wat het doel is en dat geeft je paard motivatie.

  8. #8
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    36
    Berichten
    119

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Bedankt voor de goede reacties tot nu toe. Die thunk thunk methode klinkt goed. Vind het wel bijzonder dat je dan op de schouder moet tikken, maar Parelli zal het wel weten.
    Ik heb overigens geen Connect.

    Jenzz: ja die Nieuwsbrief heb ik ook gelezen en nog eens terug gelezen, maar aangezien mijn pony het lastig vindt om lang stil te blijven staan op 1 plek als ik daar om vraag, leek mij dit niet de beste oplossing voor ons.
    Ik ga van de week de thunk thunk methode uitproberen.

  9. #9
    Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    886

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dorine Bekijk Bericht
    Dan gaat ze een paar seconden wat harder en daarna valt ze weer terug in tempo. En dan geef ik weer been etc.
    Vooral dat laatste niet doen, als ze impuls verliest zou ik teruggaan naar stap en opnieuw aandraven met impuls. Probeer haar niet in draf te houden, dat werkt enkel averechts.
    Dit kan betekenen dat je in het begin vooral overgangen aan het rijden bent en maar enkele drafpassen per keer krijgt, maar de aanhouder wint!
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

  10. #10

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    hier heb ik laatst ook tips over gekregen. Ik hoop dat ik het goed kan uitleggen Ik vond het eigenlijk wel fijn werken.(de gang, bijv draf) Eerst moet je een beetje weten wat een voor jou en je paard "actieve" draf is. Dit noem je een voor jezelf een "6" (probeer dit goed " te voelen" ) tijdens het rijden ga je even wat harder, rijden voor een 8, 9 of 10. tempo tempo tempo. Na een paar passen, (bijv de lange zijde) neem je je paard weer terug / of laat je deze weer afzakken naar de "6" . En hier is de rust. je laat het paard draven in deze gang. (je beloont als het ware met het feit " geen been geven" ) Gaat je paard nu afzakken naar een 1,2,3,4,5 dan ga je weer richting die 8,9,10. op het moment dat je paard dus in het tempo "6" zit doe je NIKS/geen been. Je moet het zo maken dat "tempo6" een fijn tempo voor het paard (ook geestelijk) wordt. in tempo 6 heb je geen gezeur zeg maar . Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

    Buiten dat, denk ik dat je sessies kort moeten blijven om niet saai te worden. Veel afwisselingen ook qua figuren/opdrachtjes.

    Zelf vond ik het een leuke aanvulling voor tijdens het "rijden/trainen"

  11. #11
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    36
    Berichten
    119

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Ik heb vanmiddag de thunk thunk methode geoefend, dat ging verrassend goed! Heb voornamelijk gestapt, en niet al te lang gereden, dus gestopt toen het goed ging en ze nog niet echt moe was. Ze ging al enkele keren nu op mijn zit langere tijd wat sneller, dus ik ben zeker tevreden. Deze methode houden we er in! Wat een verrassing hè dat Parelli gelijk heeft. Vie: jouw tip vind ik ook goed, ga ik ook proberen.

  12. #12
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Vie, en als je dan een 7 wilt hebben voor je draf, wat doe je dan? Duidelijke uitleg heb je gegeven. Fijn.

  13. #13

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dorine Bekijk Bericht
    Vie: jouw tip vind ik ook goed, ga ik ook proberen.
    Alle credits zijn voor Rianne!


    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman Bekijk Bericht
    Vie, en als je dan een 7 wilt hebben voor je draf, wat doe je dan? Duidelijke uitleg heb je gegeven. Fijn.
    Hester ik hoop dat ik je vraag goed snap ;
    De 6 is eigenlijk de draf die je paard hoort te lopen.(het verschilt dus ook per paard) Dan loopt hij niet onder en niet over zijn tempo. Vandaar dat je dat een 6 noemt. Een 7 is eigenlijk alweer gewoon een middendraf. Die wil je eigenlijk niet als standaard.

  14. #14
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Hihi, Vie volgens mij was dat een grapje van Hester, zo vatte ik het op tenminste
    Wel een fijne tip, ga ik ook eens doen
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  15. #15

    Re: Paard actief laten blijven binnen de gangen

    Verrekte grapjassen

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •