Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Wat er in de weide groeit en bloeit...

Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011

Wat er in de weide groeit en bloeit...

Omdat ik de weide nu niet meer maai met de paardjes op komst kan ik beter zien wat er nu eigenlijk allemaal groeit. Ik struinde vanmiddag door de weide om lekker te koekeloeren en een korte inventarisatie gaf onderstaand lijstje. Misschien geeft het aanleiding voor jullie om te zeggen: 'pas op voor...', of 'leuk dat er dat groeit dat is goed voor je paarden'.
    Het is in willekeurige volgorde en zegt dus niet iets over de hoeveelheid ervan.

Scherpe boterbloem
    Herderstasje
    Pinksterbloem eerder gezien

Witte klaver
    Een wikke of lathyrus, weet nog niet welke
    Braam
    Kleine opkomende eikjes
    Wilde aardbei
    Beginnende berenklauw?
    Kroontjeskruid
    Zuring (weet nog niet welke)
    Brandnetel
    Smeerwortel, welke?

Akkervergeet-mij-nietje

Haag- of akkerwinde
    Madeliefjes
    Paardenbloemen, veel!

Paarse dovenetel

Hondsdraf

Ruig- of groot weegbree

Kleefkruid

Distel

Melkdistel

Gewoon reukgras

Engels raaigras

Fiaringras (denk ik)

Buiten de wei waar de paarden niet (makkelijk) bij kunnen, in sloot- en akkerrand, Kattenstaart, riet, bitterzoet (nachtschade), fluitenkruid, valeriaan, kaardebol, koekoeksbloem, korenbloem

en meer waar ik nog geen etiketje op kan plakken

Wat heb jij graag of juist liever niet (behalve het bekend jkk) groeien?

- - - Updated - - -

wat gek dat de regelafstand wisselt...geen idee waarom...

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Re: Wat er in de weide groeit en bloeit...

Zuring breidt zich snel uit dus die zou ik afknippen voor het uitzaait. Het is niet gezond en ze eten het soms alleen als ze honger hebben en de wei leeg is, maar het is niet heel gezond en neemt snel je wei over.
    Bram eten ze ook amper en overwoekerd ook. Langs de randen is dat geen probleem en handig als je midden in je wei een schuilhaag wil, maar niet handig als je je wei open en de benen van je paard heel wil houden.
    Berenklauw zou ik ook weghalen vanwege woekeren. Voor de rest zie ik iks wat echt kwaad kan voor je grasmat, maar zoals op iedere wei; tenzij je heel veel ruimte hebt wel zorgen dat je je bemesting aanpast aan wat je ziet zodat je gras ruimte houdt.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Zuinig zijn op brandnetel en smeerwortel, die zijn fantastisch voor je composthopen

Ik heb ongeveer hetzelfde in de wei. Zuring bestrijden. Voordat het in bloei komt. Liefst met wortel eruit trekken, lukt dit niet, dan maaien of zeisen. Liefst onder maaiveld.
    Indien de boterbloem de overhand neemt, dan is je grond te zuur en moet je er kalk bij doen.
    Distels ook maaien, liefst net voordat ze gaan bloeien, want dan zit de kracht in het gaan bloeien en put je ze sneller uit.

De rest is leuk voor jou, ook best aardig voor de paarden. Maar vooral ook voor de vlinders.
    Over lathyrus twijfel ik, ik weet niet of die kwaad kan. Ga ik opzoeken. Meestal zie je wikke op relatief vochtige landen. Kan geen kwaad.

Nachtschades zijn giftig, maar ik weet niet of de paarden er grote hoeveelheden van moeten eten willen ze er iets van krijgen.

Akkerwinde is nauwelijks uit te roeien, het zaad schijnt wel 50 jaar aktief te kunnen zijn. Niet in bloei laten komen en wegtrekken.

Wat te doen:
    Brandnetel zeisen en op je composthoop doen. Of laten drogen en je paarden opvoeren. Brandnetel groeit zo weer aan. Heb je teveel, dan de wortels eruit trekken. Scheelt je rondje sportschool.
    Smeerwortel heel zuinig op zijn!! Je kunt de bladeren plukken en op je composthoop doen. De wortels zitten heel erg diep en komen bij het kalium. Je kunt er ook heel makkelijk gier van maken, leuk voor je moestuin. En graaf ze in het late najaar op, dan kun je er zalf van maken, tenminste, als je net zo hekserig wilt zijn als ik
    Pinksterbloemen , valeriaan, wikke kunnen op de vaas.
    Weegbree gebruik je als je geprikt bent door brandnetels, of je bakt er chips van
    Kleefkruid pluk je voor de paarden, meestal eten ze het gedroogd erg graag, maar vers laten ze het vaak links liggen

Phoef, er zijn zoveel mogelijkheden, maar ik wil nu ook even paardrijden Mijn andere hobby.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Bitterzoet kun je beter weghalen, is gruwelijk giftig. Berenklauw en boterbloem ook, over hondsdraf en heggewikke lopen de meningen uiteen. Verder staat er vrij veel dat paarden graag eten en ook absoluut geen kwaad kan. Fijn, zo'n grote verscheidenheid!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Kun je hier ook even langs komen om alle planten in mijn wei te determineren?
    Met name de grassoorten ken ik niet, ik weet alleen hoe Engels Raaigras eruit ziet...

Gedroogd kleefkruid verliest overigens een groot deel van zijn werking. Beter dus vers gebruiken, of er tinctuur van maken als je het buiten het seizoen ook wilt kunnen gebruiken (ja ik ben ook lekker hekserig bezig ).

Bramen worden hier overigens wel gegeten (het blad) en de benen halen ze er niet aan open; in het bos rijden we gerust door bramenstuiken heen. Maar ja ik heb dan ook IJslanders met een relatief veel beenhaar...
    Maar ik zou ze inderdaad ook niet middenin mijn wei willen hebben. Wel aan de rand, maar ook dat kan onpraktisch zijn ivm woekeren en dan tegen je schrikdraad aankomen.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Lathyrus is idd giftig.

Berenklauw ook, maar alleen het sap. Ik haal ze daarom ook niet weg, vind het prachtige planten.

Deze link kwam ik nog tegen:
    http://paddockparadijs.blogspot.nl/2...e-planten.html

Aangemeld
    Jul 2011

Heel blij met jullie (heksachtige reacties!

Gisteravond direct veel van de (bloeiende) zuring eruit getrokken/toppen eruit geknipt, en de distels weggehaald. De ernorme hoeveelheid winde die zich over een berg snoeihout/grond heeft gewonden en de weide al introk, deels weggetrokken. Op deze stapel groeit ook veel brandnetel, maar dat was al bloeiende toen ik de composthoop begon, ik denk dat ik het zeis en op die hoop laat liggen zodat ik straks niet bloeiende op de composthoop kan doen....

Het is inderdaad beginnende berenklauw en er staat heel veel van. Ze zijn bloeiend inderdaad heel mooi, mijn moeder heeft eens zo'n bloeiende scherm gedroogd. Antheman (Hester, toch?) jij hebt ze ook ín de wei? Hoe moet ik dat zien? laat je ze staan tot je gaat maaien o.i.d? In de slootkant heb ik ze nu wel omgehakt voor ze beginnen te bloeien, ook omdat ze zo reusachtig worden en ik dacht, door dat oerwoud kom ik staks niet meer. Deze slootkant moet ik in september van RWaterstaat gemaaid hebben.

Ik hou de lathyrus/wikke in de gaten, kijken wat het is.

Oh ja, nog een vraag Hester, uitgebloeid loof van de aardappels gooi jij op de compost? (omdat dat ook een nachtschade is)

Leuk hoor, jullie ideeen over wat te doen met smeerwortel en kleefkruid. Misschien (jullie samen) eens een heksenworkshop geven?
    Bij Marja, kan ik de wei determineren (wel met encyclopedie erbij hoor) .

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik vind het ook knap dat je al die plantjes kent, ik sta iedere keer in de wei en denk hmmm wat is dat nu weer. Boterbloemen zijn die echt schadelijk?? ik dacht vooral als ze gedroogd in het hooi zitten toch? Bij ons staat er nml best veel van in de wei volgens mij, ik ga ook eens foto,s nemen van bloemen en dan dingen opzoeken, wie weet er een goede naslagwerk voor bloemen?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jul 2011

Ik gebruik al jaren: de veldgids voor de natuurliefhebber 'wilde planten van midden en westeuropa' van Reader's digest. Een overzichtelijke gids met handleiding hoe te beginnen met je analyse van de bloem/plant. Hij is niet uitputtelijk, heb niet altijd alles kunnen vinden, maar wel veel. Met deze gids heb ik in diverse akkertjes in Europa gelegen om kleine en mooie plantjes voor de lol te determineren, en te drogen tussen de blz....komt nu weer van pas. En leuk, gewoon vaak plaatjes kijken. Het is een onuitputtelijke bron van kennis, waar ik maar íetsjepietsje van weet hoor...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Je bent van harte welkom met je encyclopedie hoor!
    Ik ga ook regelmatig met m'n determinatieboekje door de wei. Ik vind het superleuk om te ontdekken wat er allemaal groeit, en op welke manier het te gebruiken is (of juist niet).

Boterbloemen zijn inderdaad giftig Janneke, maar paarden eten ze niet. Eenmaal gedroogd (dus in hooi) verdwijnt de giftigheid. Dus in die zin is het niet zo erg als er wat boterbloemen in je wei staan, ze kunnen alleen wel enorm woekeren en dan je gras wegdrukken. Dus om die reden is het toch wel handig om hun groei in toom te houden.

Ik gebruik overigens een gids van Thieme: Geneeskrachtige plantengids in kleur.
    Geen idee of die nog te krijgen is, ik heb hem 20 jaar geleden bij de Slegte gekocht als tweedehands boekje...

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik heb het boek "Wilde bloemen" van Roger Philips al jaren als naslagwerk. Te groot om mee naar buiten te nemen, maar boordevol duidelijke foto's. Ik pluk het plantje en ga dan thuis in het boek zoeken. Nog nooit meegemaakt dat ik een plantje niet kon vinden in dit boek
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid jenzz's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Dagboek Berichten
    18

wat grappig dit topic, ik heb vorige week een heel bosje geplukt bij ons in de wei om thuis te determineren en te drogen
    De wei is zo ontzettend mooi!
    Nu heb ik alleen de lange bloemen en wat grassoorten meegenomen, zondag zal ik eens wat dichter bij de grond gaan kijken.
    Een hele mooie die bij ons staat is havikskruid. een fel oranje bloem op een steel zonder blad.
    Deze kende ik niet en was de reden om een en ander mee te nemen en op te zoeken.
    Nu heb ik het idee de gedroogde bloemen staks als collage (met naam erbij) op te plakken en in te lijsten: leuk beeld van mariahoeve 2014.

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Nog een kleine aanvulling op bovenstaande vanuit het vak Plantkunde, hier gegeven op de faculteit Diergeneeskunde:

Eik: oppassen met jonge bladeren en eikels vanwege looistoffen.
    Hondsdraf: voor koeien niet zo schadelijk, maar paarden zijn vrij gevoelig voor vergiftiging.
    Kattenstaart: giftig, maar eten ze meestal niet zolang er voldoende gras staat.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Dagboek Berichten
    134

dat is raar!
    Option heeft toch echt voldoende voer, gras/hooi maar als we gaan wandelen eet hij GRAAG kattenstaart!
    Ik dacht dat het dan ook niet schadelijk zou zijn.

Meestal laten ze dat toch staan????

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Soms kan een (licht) giftige plant in kleine doseringen een medicinale werking hebben. Je zou eens kunnen zoeken of dat bij kattenstaart zo is (dat weet ik helaas zo ook niet), en of dat dan een kwaal is die je herkent bij je paard.
    Het kan ook zijn dat jouw paard nooit van zijn moeder geleerd heeft wat eetbaar is en wat niet. Dat is iets wat paarden alleen maar kunnen leren als ze in een omgeving opgroeien waar een grote verscheidenheid aan planten heerst.

Over de eik, nog een ander nadeel: er komen veel dazen op af!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten