Hallo allemaal,
mijn paarden zijn gisterochtend vroeg uit Duitsland aangekomen. Omdat ze zo lang op de trailer (12 uur) hebben gestaan waren ze natuurlijk moe en erg stijf. We hebben ze daarom op de wei gelaten (ipv van wat ik aanvankelijk dacht eerst op de paddock (is niet heel groot, +/-25 m2) zodat ze hun benen konden strekken. Ze hebben de eerste 24 uur zo'n 6 à 7 uur (verspreid over de dag/nacht) in totaal op de wei gestaan en verder op de paddock met wilgetakken waar ze aan knagen en hooi in hooinetten. Hiervan hebben ze rond de twee kilo per paard gegeten, heel weinig dus lijkt me.
Mijn buurman leek het gister al direct in de gaten te hebben; ze eten niet graag van het hooi. Ook nu zie ik ze sporadisch ervan knabbelen, en ik denk dat wanneer ik ze zo op de wei zet ze een aanval gaan doen op het gras.
Toril heeft het hooi ook beoordeeld en vond de partij van vorig jaar wel 'fijn', meer geschikt voor schapen. Het nieuwere, van dit jaar, is inderdaad langstengeliger. Ze adviseerde me het hooi te mixen. Dat heb ik gedaan.
Heeft iemand ervaring met paarden die bij verandering van hooi, het hooi niet lusten? wat doe je dan? uiteindelijk zullen ze het wel gaan eten als ze geen alternatief hebben, maar dat voelt niet helemaal goed. Vind je dat je een reden hebt om het hooi te wantrouwen als ze het niet eten? of wijt je het simpelweg aan 'smaak' waar ze aan moeten wennen?
Ik kan aan nog weer een andere baal komen (van mijn buur) wat mooi langstengelig is. En kijken of ze dat wel of ook niet willen eten....
Deze nieuwbakken paardeneigenaar is erg benieuwd naar jullie reacties en ervaringen !
Bladwijzers