Jeuj! Eindelijk is het dan zover! Sinds januari zijn we bezig geweest met het kopen van een boerderij met op een perceel van zo'n 4300 m2 en vorige maand hebben we de sleutel gekregen.
Nu zijn we druk bezig met verbouwen van het huis en we gaan nu ook starten met het gereed maken van de paddock. Onderstaand een Google Earth overzicht van het perceel... We hebben de luxe dat er, nu er veel aan het huis verbouwd en aangelegd moet worden, e.e.a. van elektra en water naar de paddock doorgetrokken kan worden.
Uitgangspunten:
-> Geschikt voor 2-4 paarden (pony's)
-> Paddock heel belangrijk omdat ik ze niet constant op gras wil hebben, paddock = basis huisvesting;
-> Aan de buitenzijde van de huisweide wil ik een track maken;
-> Zomerweide kan in de buurt hopelijk gehuurd/gepacht worden, aan huis willen we vooral de randvoorwaarden in orde hebben;
-> I.v.m. beperkt gras zal het hele jaar door hooi gevoerd worden;
-> Er komt een waterleiding zodat ik in de paddock automatische drinkbakken kan maken;
-> Er komt elektra zodat we niet met oplaadbare accu's hoeven te werken qua stroom.
-> Er komt een schuilstal/inloopstal/hooiopslag/zadelkamer in het bosje en er wordt zo'n 300 meter gefundeerd en verhard (dat mag op dat perceel gelukkig, in de weide niet).
-> Een deel van de bomen gaat/moet weg en veel 'lage struiken' ook om de rest meer ruimte te geven en om goed te kunnen verharden en ruimte te maken voor de stal.
-> Er wordt vrijwel dagelijks mest geruimd.
De offerte voor de schuilstal en de verharding ligt inmiddels bij de werkmannen en daar hoop ik volgende week meer duidelijkheid over te hebben.
Waar ik verder al aan gedacht heb:
- contact met een goede hooileverancier waar ik binnenkort kan gaan kijken;
- 3 slowfeeder netten bestellen om tussen de bomen te bevestigen voor 24/7 hooi;
- Bekeken waar ik een partij weidepalen kan bestellen;
- Met de overburen (boeren) contact op nemen over mestafvoer, zij hebben eerder aangegeven dat dit via hen kon;
- Automatische drinkbak anti-vries met bal;
- Kruiwagen is gehaald en mestvorken zijn besteld.
Ik vind het leuk om hier een topic bij te houden vanaf startpunt (zal ook komend weekend wat foto's maken) en te laten zien wat we gerealiseerd krijgen. Hebben jullie tips, aanbevelingen, zaken die ik glad vergeten ben en die wel geregeld moeten worden alvorens de paardjes aan huis zouden komen?
Bladwijzers