Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Schapengaas rond de weide. Wat vinden jullie? alternatief?

Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011

Schapengaas rond de weide. Wat vinden jullie? alternatief?

Hoi allen,

De schapen van mijn buurman kunnen mijn weide na de paarden afgrazen (in gedeelten). Ik heb 3 draden met spanning, maar mijn buurman wil indien hij zijn schapen op mijn weide zet, schapengaas rondom de weide. De dikke wollen vacht die ze inmiddels weer aan het kweken zijn voorkomt dat ze een schok krijgen en dus kunnen ze er makkelijk onderdoor, volgens hem. Ik ben niet zon voorstander van schapengaas rondom de weide ivm mogelijke ongelukken, hoeven door het raster e.d. Ik stelde voor een of twee extra draden te spannen.

Ik benieuwd naar kennis en ervaringen van jullie. Laat iemand schapen naweiden op de weide, en bij wat voor afrasterig? Gebruikt iemand schapengaas rond de weide? of een ander gaas met grotere of juist kleinere mazen? Wat zijn jullie ideeen over veiligheid (wat betreft de paarden) hieromtrent?

Ik lees het graag, alvast dank!

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re: Schapengaas rond de weide. Wat vinden jullie? alternatief?

Ik heb twee jaar op een landgoed gestaan waar ook een schaapskudde was die ook wel na de paarden in dezelfde wei ging. Hier zat standaard schapengaas om alle weides met grote mazen en ervoor waren twee draden schrikdraad gespannen. Schapen trekken zich inderdaad nauwelijks wat van het schrikdraad aan maar daar stond er dan ook erg weinig spanning op. Voor de paarden vind ik het gaas vervelend, er heeft er wel eens eentje met een hoef in gehangen, gelukkig zonder gevolgen. Verder is het vervelend in het onderhoud, door het gaas kun je niet makkelijk onder de draad door maaien en krijg je veel meer planten die in je draad hangen.
    Zijn jouw weides nat? Dan moet je het met de buurman ook even hebben over leverbot.
    We hebben hier in de buurt een mobiele herder die stukken hei afzet met prikpaaltjes en een tijdelijk net, waar ook stroom op staat. Is dat wat?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Wat je kan doen is een 4e draad spannen(onderaan), schapen weten prima hoe stroom & draad werkt.

hier in de omgeving worden complete weides (lees 4 hec) afgezet met draad 3 draadjes met max 50 cm hoogte.
    En daar lopen honderden schapen in. Nog nooit 1 schaap gezien die eruit ging.
    Ik zou nooit geen schapengaas plaatsen.

Aangemeld
    Jul 2011

Dank beide voor jullie snelle reactie en je tip wat betreft mobiele schapenafzetting. De weides zijn idd snel nat. Ik heb wel eens wat over leverbot gelezen maar weet helaas niet meer wat het inhoudt....

heb inmiddels gelezen dat het om een worminfectie gaat. Hij ontwormd zijn schapen standaard 4 keer per jaar. En wanneer ik mijn paarden ontworm, zou dat voldoende moeten zijn om leverbotinfectie te voorkomen?
    Laatst gewijzigd door tschat; 11-08-14 om 09:07.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Volgens mij is leverbot niet zo,n probleem als je er maar aandacht voor hebt, dus de mest evt laten controleren en behandelen met anti-worm pasta. Op de wei waar Whoopie staat word er gaas gebruikt maar geen schapengaas, het zijn kleine vierkantjes. Ik vind het ideaal als omheining omdat paarden er niet snel doorheen lopen, ook niet als je de stroom een keer vergeet. Het is wel kostbaar om helemaal aan te brengen, bij Cranenbroek is het wel betaalbaar. Kijk nog even of ik een afbeelding kan vinden.

Onkruid is idd lastiger weg te halen maar dat is mij toch wel gelukt met de bosmaaier, en als je de onderste draad dan niet te laag spant dan scheelt dat ook weer. Ik kan zo geen afbeelding vinden, er zijn wel meer bedrijven die dit aanbieden .
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Een foto van "onze"wei:

Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Heeft je buurman niet een paar rollen mobiel schapengaas? Hier in de buurt grazen de schaapskuddes allemaal in 'prikweides' met oranje/geel schapengaas dat met prikpaaltjes is neergezet.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Jul 2011

dank jullie wel!

Nee helaas heeft hij geen rollen mobiel gaas. Ik ga de drie opties: extra draad, de mobiele variant en de fijnmazige variant op een rijtje zetten qua kosten/werk/pro's en contra's.

dank voor de input!

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Leverbot bij paarden is wel degelijk een probleem want een infectie is niet de behandelen met de normale wormenpasta's. De kans schijnt op een droge weide niet groot te zijn (vanwege de slakjes die nodig zijn om de infectiecyclus rond te houden), maar ik zou het risico niet nemen want een paard van een kennis van mij heeft ondanks droge zandgrond en geen water in de buurt een leverbotinfectie opgelopen dankzij het tijdelijk houden van schapen op die weide.
    Verder vind ik schapengaas een risico, maar als je netstroom hebt en stevige schrikdraadomheining is dat denk ik te overzien.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zou het even navragen bij de dierenarts hoe dat werkt met leverbot en voorkomen daarvan.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Wij hebben elke winter 100-den schapen op ons land lopen Standaard achter2 draden (met stroom uiteraard), en voor de ingang van de wei/op de dam een extra draad en gaas. Nog nooit ontsnappende schapen gehad, zelf niet met rammen aan de ene kant van het pad (3 meter breed) en ooien aan de andere kant. Dat mobiele gaas is op zich ook wel heel handig trouwens!

Met leverbot inderdaad wel oppassen. Het heeft ook wel wat te maken met je rond/conditie van het land maar dan nog. Ik zou ook even de DA vragen hoe dat precies zit.

Wij hebben de paarden niet op de stukken lopen waar de schapen liepen. We hooien wel 1 stuk, maar dat is pas veel later in het jaar en dan is het al 2 keer gemaaid/gesleept enz.

Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Dagboek Berichten
    1

Wij hebben het gaas juist weggehaald. Ik vind het teveel risico dat ze er met een been in blijven hangen. BV na rollen of als ze een keer wegspringen voor een van de anderen. En het gaas is zo sterk dat er niets breekt als ze wel vast komen te zitten.

Verder zelfde ervaring met schapen en draad; lage draadjes waar ze met kop en poten tegenaan kunnen komen, werkt prima.

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb hele nare wonden gezien van schapengaas, dat is nu nog steeds een giga litteken. Zou er hier dus nooit meer komen!

Ik vraag me af of de investering wel opweegt tegen het profijt wat je hebt van de schapen.

Aangemeld
    Jul 2011

Dank voor het meedenken. Allereerst vraag ik de DA om info en risico's. Schapengaas komt er niet, daar ben ik over uit. Een of twee draden extra moet voldoende zijn lijkt me. We kennen meer mensen met schapen, dan is er misschien een andere gegadigde.
    Nogmaals dank,

Geweldig forum is dit toch! Al die ervaringskennis, heb heel veel aan jullie gehad bij het afwegen en nemen van verschillende beslissingen.

Ik kwam vandaag nog schapen tegen. Een mega weiland, en ze hadden 3 draadjes.

Om de 10 of 15 cm ongeveer. Ze hadden hier van die mini weide paaltjes gebruikt van nog geen 40 cm hoog.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten