Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 45

Topic: Meteen ijzers verwijderen bij dressuurpaard?

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Meteen ijzers verwijderen bij dressuurpaard?

Je hebt ook hoefschoenen waar je kalkoenen in kan draaien overigens
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

ja schoenen van Marquis....... ik heb er 4 te koop mochten er liefhebbers zijn: maat 5

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Mag je daar dressuurwedstrijden mee rijden dan?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Het paard staat nog niet eens bij hen op stal. En een dressuurpony die gewoon in training is, daar gaat de nieuwe eigenaar vaak op dag 2 al opzitten, rustig aan het werk. Kijk eerst hoe het gaat voor je uit principe je duur betaalde pony omschoold. Ik lees weer van die uitgesproken meningen van: ijzers zijn zeer slecht en kalkoenen erin is al helemáál een doodzonde. Nou ik kan je vertellen dat er bossen en bossen pony's en paarden met deze "martelwerktuigen" prima uit de weg kunnen. En als je besluit de ijzers erop te laten ben je dus echt géén dierenmishandelaar. Eraf halen kan ook, maar dan zal je in de hogere proeven in de problemen komen op nat gras, hij zal zijn achterhand er niet goed onder durven plaatsen. Veel mensen op dit forum rijden puur recreatief. Niet dat ze er geen verstand van hebben, maar het echte dressuurwerk is een andere tak van sport. By the way, de echte dressuurtoppers rijden nog maar zelden op gras....

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Mag je daar dressuurwedstrijden mee rijden dan?
    nee in Nederland uiteraard niet....

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dan is dat dus geen oplossing voor iemand die in Nederland blootsvoets dressuurwedstrijden wil rijden in het groene seizoen.

En het kan overigens best wel zijn dat het meer met de balans van het paard te maken heeft dan met zijn ijzerloze hoeven, maar je zult maar een paard hebben dat dus moeite heeft met zijn balans en dat daardoor uitglijdt op nat gras. Dan zul je toch al gauw óf niet meer op nat gras rijden, of er ijzers onder slaan omdat er nu eenmaal geen andere mogelijkheid is (als je wedstrijden wilt rijden tenminste).

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    En het kan overigens best wel zijn dat het meer met de balans van het paard te maken heeft dan met zijn ijzerloze hoeven, maar je zult maar een paard hebben dat dus moeite heeft met zijn balans en dat daardoor uitglijdt op nat gras. Dan zul je toch al gauw óf niet meer op nat gras rijden, of er ijzers onder slaan omdat er nu eenmaal geen andere mogelijkheid is (als je wedstrijden wilt rijden tenminste).
    Even heel kort door de bocht: als de balans van je paard niet in orde is heb je niks te zoeken op een dressuurwedstrijd.
    Maar ik weet dat dat onzin is hoor! Natuurlijk wil iemand ook met een jong paard in de B starten en zo'n paard heeft de balans nog niet voor elkaar, dus je loopt tegen dit probleem aan...

Mijn mening is dat ijzerloos proeven starten op gras weldegelijk goed kan, ik ken verscheidene mensen in de basissport (bijvoorbeeld L1 en M1) die dat doen. Maar ook in de topsport zijn ze te vinden (denk aan Emma Hindle die vorig jaar Lancet kocht http://www.hoofcareunltd.com/Emma%20Hindle.htm).

En zelf heb ik de ervaring dat Linde veel tredzekerder is geworden sinds ze ijzerloos is, op iedere ondergrond. En daar varen we allebei wel bij

Terug naar de oorspronkelijke vraag; ik zou in jouw geval eerst maar eens een tijdje aankijken hoe het zich allemaal ontwikkelt. Die ijzers kunnen er altijd nog onderuit (of niet). Leer eerst de pony goed kennen en laat je dochter er eerst maar eens lekker mee tutten en plezier mee beleven. Je weet gewoon niet hoe de pony gaat reageren op ijzerloos, het zou toch stikjammer zijn als je meteen begint met een paar maanden gedonder omdat het dier bijvoorbeeld gevoelig wordt? Eerst band opbouwen, dan de rest!

Succes met de beslissing.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Jannepauli
    Guest

Dorien!

Dank jullie wel allemaal voor de adviezen. Ik zelf ben ook van mening dat ijzerloos - ook in de dressuur - moet kunnen. Onze tinker bijvoorbeeld rijdt dressuur in de B, geen problemen. Maar ook in de natte (gras) bermen wordt er aardig met hem gecrosst, talud op, talud af, slootje hier, slootje daar. Uitglijden is er echt niet bij. Bovendien heeft hij echt meteen geweldig goed gereageerd op het natuurlijk bekappen, hij liep meteen een stuk ruimer.

Nu heeft de tinker maar 1 seizoen voor op ijzers gestaan en ons "toppaard" staat natuurlijk al jaren op ijzers, dus verwacht ik niet dat het zo gemakkelijk gaat. Ik ga dus, zoals Dorien66 ook al zegt, de boel eerst maar even aankijken. Ik ga die twee even lekker laten genieten van elkaar, laten wennen, wat wedstrijdjes rijden en daarna zien we wel verder.

Overigens laatste update: ze is vanmiddag dus gearriveerd. Vicky (mijn dochter) heeft haar even laten wennen in de paddock en haar daarna even bereden en geshowd. Het ging geweldig goed, ze reden alsof ze elkaar al jaren kennen. En ook heel leuk, toen Vicky haar uit de paddock wilde halen kwam ze meteen naar haar toe. Zo lief, we zijn echt heel blij met haar.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Leuk!!! Kom maar op met de foto´s, je weet nu hoe het moet ! Heel veel plezier met haar, hopelijk voelt ze zich snel thuis bij jullie.

Dank je wel, lila!! Ik heb natuurlijk foto's gemaakt, alleen nog met zo'n rolletje erin (hebben nu eenmaal een betere camera voor het ouderwetse werk ). Ik zal ze snel laten ontwikkelen en inscannen.

En vermits natuurlijk bekappen nogal mijn ding is, wil toch even opmerken dat een top-dressuurpaard ook zonder ijzers kan. Absoluut.
    @ Fred: dit vind ik ook fijn om te horen. De beslissing is natuurlijk niet alleen aan mij (het is mijn dochters paard), maar persoonlijk vind ik de hoefjes niet om aan te zien. Ik heb nu in ieder geval beloofd er voorlopig af te blijven. Maar dit wordt zeker vervolgd!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb in mn pre parelli tijd veel geschreven bij wedstrijden. Ik kwam veel juryleden tegen die het geweldig vonden om ruiters erop af te rekenen als ze blootsvoets op gras reden. Het wordt dus, om veiligheids redenen, niet altijd gerespecteerd om op gras dresuurwedstrijden zonder ijzers te rijden, helaas!
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Ik kwam veel juryleden tegen die het geweldig vonden om ruiters erop af te rekenen als ze blootsvoets op gras reden.
    Oh, lekker, krijgen we dat ook nog, bevooroordeelde jury!
    We hebben nu al af en toe het idee dat Vicky erop afgerekend wordt dat ze met een tinker wedstrijden rijdt. Het is niet de bedoeling dat ze met dit nieuwe paard nu door het blootvoets rijden minder punten gaat krijgen.

Weer iets dat we mee zullen nemen in onze overwegingen!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Blijft altijd lastig dat soort overwegingen!

Ik zou zeggen: gewoon doen wat jullie het beste lijkt/ voelt.....

Mijn paard is gisteren weer bekapt en ik hoop dat ze vandaag 'normaal' kan lopen, ze heeft namelijk hele gevoelige hoeven. Ze heeft eerder wel op ijzers gelopen en of dit er een nawee van is?????
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid Mister T's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Maar de dochter van de boer waar ik met Atli sta, is vorig jaar ernstig onderuit gegaan met haar onbeslagen pony op nat gras. Zij heeft toen dus wel ijzers eronder laten zetten, om herhaling hiervan te voorkomen.
    Bij mij op stal staan 2 andere paarden.. een IJslander en een Tuiger... beiden 4-kant op ijzers.... als ik het lopen van mijn 2 blootvoetse jongens bekijk en de 2 anderen zie ik dat de 2 beslagen paarden al stappend glibberend en glijend door de wei heen gaan ... terwijl die 2 van mij nergens last van hebben....

Ik gallopeer ook in dezelfde bak waar Nacino het over heeft en in het begin wilde er wel eens achterbeen een beetje wegglijden... een aantal maandjes later merk ik dat ze hun achterbeen er beter onderzetten en veel ronder gallopeerden. Ik denk dat het achterhand gebruik er zeker op vooruit is gegaan.

Vroeger reed ik trouwens ook buitenwedstrijden met een onbeslagen paard... dressuur en springen .... heb nog nooit een glij of val partij meegemaakt... ook niet tijdens de barages... en ik kan je zeggen dat het dan een hete werd! ..... trouwens ook nog nooit dat ik er op afgerekend zou zijn bij een dressuurproef.... Zelf zou ik de jurylid er op aanspreken die dat zou doen, want waar gaat zijn/haar beoordeling dan in hemelsnaam over?

Tja en zeker nu ik gezien heb wat voor een schade hoefijzers een paard toebrengt.... nooit geen ijzers meer op de voeten van mijn paarden... maar jah... das persoonlijk natuurlijk

Veel succes en plezier met julllie nieuwe aanwinst!
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

Albert Einstein

Bladwijzers

Forum Rechten