Hallo allen,
Ik heb niet direct een specifieke vraag, maar ik zou het fijn vinden om wat feedback te krijgen op mijn voerbeleid. Lisa en Kira zijn nu 6 weken op mijn landje. Ik kan ze nog niet de beweging bieden die ik wel zou willen, want kan nu beperkt wandelen. Bij samen wandelen ben ik afhankelijk van anderen die mee willen. Daarbij is Lisa alleen een wat angstig paard en zijn zij en ik samen eerst goed aan het werken aan een stabiele relatie waarin ik mij een goede leider kan tonen wanneer zij angstig is voor we echt de weg op gaan. Met Kira is dat makkelijker.
Lisa is 1.51 en woog toen ze hier kwam (met meetlint geschat) 380 kilo. Kira is 1.30 en woog toen ze hier kwam 335 kilo. Ik geef ze 4 à 5 uur weidegang per dag, ‘sochtends +/-twee uur van +/- 7:00 -9:30 en ‘smiddags 2-2,5 uur van +/- 13:00-15:30. Daarnaast geef ik ze ’s avonds rond 22:00 3 kilo hooi per paard (waar Lisa als leider van de twee het merendeel van zal eten). Ze krijgen veel takken tussendoor en ik geef ze, niet dagelijks maar wel meerdere keren per week, twee a 3 handjes geweekt bietenpulp/zemelen/lijnzaad/zeewier mengsel geïnspireerd door het boek van Nicolette Hebing want Lisa heeft zomereczeem. Eerder gaf ik ze wat meer hooi, zo’n 4 à 5 kilo per dag, ergens ‘smiddags nog een netje en ’s nachts wat meer maar ze neigen al wel naar te dik worden en heb dat vervangen door wat stro (de bietenpulp heb ik al behoorlijk omlaag gebracht naar die 2-3 handjes ivm het gewicht).
Ik ben veel thuis aan het werk wat dit beleid mogelijk maakt. Wanneer ik voor werk van huis ben, ben ik nog zoekende hoe het te doen. Ik heb ze een keer de dag op de wei gelaten, en ook een keer een klein stukje weiland wat al afgegeten was gegeven dat ze verder hebben kaalgeschoren. Lisa heeft dan wel meteen meer jeuk. Maar dag en nacht op de 64 m2 paddock voelt niet goed. Over het algemeen gaat het heel goed, hun vachten zijn stukken mooier dan toen ze kwamen, ook Lisa’s manen hebben een mooie groeispurt gemaakt.
Ik ben toch benieuwd naar ideeen/ reacties van jullie. Dingen waar ik niet aan denk. Vind het fijn als jullie mijn voerbeleid ‘toetsen’ Ik heb hun gewicht van nu helaas niet (meetlint was niet van mij).
De bedoeling is trouwens van het tracktorpad een track te maken, wat ik ze geleidelijk laat kaal eten. En evt in een later stadium wil verharden. Op die manier wil ik ze wat meer bewegingsvrijheid geven.
Bladwijzers