Helemaal eens met Mera. Er zijn meerdere Parelli-instructeurs die mij totaal niet aanspreken, maar Linda en Silke bijvoorbeeld wél. Die gaan iets minder uit van het idee "het paard moet respect voor mij hebben" en wat meer vanuit "het paard moet er plezier in hebben om voor mij en met mij iets te doen". Ik zal er nog eens iets aparts aan toe voegen; zolang als ik Beyond heb, gedraagt hij zich naar wat hij is; een hengst. Daar hoort ook het "happen" bij als je iets rond zijn hoofd wil doen. Hij bijt nooit echt, ik heb nog nooit een wondje of blauwe plek opgelopen, maar dat happen zit in zijn natuur, kijk maar naar twee hengsten/ruinen samen aan het spelen: continu naar elkaars hoofd happen, het is een spel.
Ik heb geprobeerd dat af te leren door te negeren (geen enkel effect), door te blocken (dan gaat hij kijken of hij toch niet sneller en slimmer kan zijn) en door duwen/een tikje geven (ook dan gaat hij kijken hoe hij nog slimmer kan happen). En toen dacht ik: snoepjes! Daar is hij gek op. Hij kreeg een snoepje als ik hem rustig over zijn hoofd kan aaien, zonder dat hij een poging doet om te happen. Eerst een snoepje na 1 korte snelle aai, en dat steeds uitgebouwd. Nu kan ik hem rustig over zijn hele hoofd aanraken zonder dat zijn lippen van elkaar gaan. Dus in plaats van dat hij happeriger wordt omdat ik met voerbeloning werk, heb ik hem het happen afgeleerd dmv voedselbeloning
Bladwijzers