Dag allemaal,
Ik liep vandaag ergens tegen aan met Twarres en was benieuwd of andere dit probleem kennen.
Een jaar geleden kreeg ik nog les i de dressuur en had ik Twarres nog maar net. Hij was altijd heel voorwaarts en hij kon prachtig lopen. Het zag er alleen altijd heel gespanne uit en onwetend als ik toen nog was luisterde ik naar mijn instructrice en beloonde ik.
Nu rijden we dan bitloos zo ook vandaag en dat lijkt hem vaak al veel meer rust te geven maar zodra ik mijn teugels ook maar een beetje oppak gaat hij van een ontspannen paard weer naar die opgepomte fries en daar wil ik zo graag vanaf. Zijn vorrige eigenaren kregen van dezelfde instructrice les en als hij gereden werd was hij dus gespannen. Maar hoe krijg ik die spanning er weeruit en word het dressuren een leuke ontspannen bezigheid. Als ik met nekrope rijd is hij heel relaxed en kan ik hem veel meer vragen. Dat is ook iets van de laatste week maar toch.
Ik vroeg me af of meer mensen dit kennen misschien is het ook wel een frieze ding. Maar hoe los ik het op en maak van iets waar bij hij voor zijn spanningen werd beloond iets waarbij hij liever ontspant.
Ik bedacht zelf dat ik hem het best meteen bij ontspannen momenten kan belonen maar die krijg ik zo weinig.
Zijn er meer mensen die dit probleem kennen of leuke tips hebben? Ik hoor ze graag!!
Bladwijzers