Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 31

Topic: schuilstalbedekking

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.884

    schuilstalbedekking

    Ik gebruik nu stro in de schuilstal, de paarden vinden het fijn en liggen 'snachts. Nu haal ik dagelijks de drollen en het het natte stro ertussen uit. Met stro krijg ik echter wel enorm veel compost...

    Heb wel het een en ander gelezen aan alternatieven en ben benieuwd naar of en wat jullie als bodembedekker voor de schuilstal gebruiken, en waarom.

    Hoop op jullie reacties, en lees het graag !

  2. #2

    Re: schuilstalbedekking

    Niks. ��
    bestrating. Wat ik zelf ooit wel zou willen is rubberen matten
    maar dan wel mooi stevig en vast liggend.

  3. #3

    Re: schuilstalbedekking

    Hier ook niets in de schuilstallen. De ene staat op een betonnen plaat (makkelijk schoon te maken!) en de ander staat op zand. Ik geloof niet dat onze paarden nou echt veel langdurig in de schuilstallen zijn en er ook daadwerkelijk slapen. Er ligt tenminste niet vaak mest.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: schuilstalbedekking

    Ik heb geen bodembedekking in de stal,heb ik toen voor gekozen omdat whoopie nooit gaat liggen in de stal daarom zonde van het geld. Er liggen gedeeltelijk rubberen matten in. Die van ons gaan buiten liggen. En vlas sommige doen ook een combi van stro en vlas.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.884

    Re: schuilstalbedekking

    Ik had aanvankelijk ook niets liggen, kale tegels. Maar omdat ze snachts alleen pad en schuilstal hebben (waar ze niet comfortabel kunnen liggen) en geen wei, en ik ze overdag nooit zie liggen ( en wel een keer savonds laat in de wei toen dat perceel behoorlijk kaal was) en daarbij de bekapper (Lennart Denkhaus ) vertelde dat een zachte verende ondergrond ze aanmoedigt om te gaan liggen, ben ik stro gaan gebruiken. Ze maken er dankbaar gebruik van, liggen iedere nacht zie ik.

    Hebben jullie paarden wel mogelijkheid te liggen buiten de schuilstal?

    - - - Updated - - -

    Onze posts kruisten elkaar net Janneke! Whoopie ligt dus buiten..

    - - - Updated - - -

    Weet je waarom mensen voor vlas kiezen? Heb je minder nodig? Kan je deze combi stro vlas op de compost kwijt?
    ( veel vragen ....)

  6. #6
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: schuilstalbedekking

    Hier een schuilstal op beton. Mijn stal is nu 11 meter lang en 3,5 meter diep. In het midden een tussenschot. Over het beton heb ik (extra) dikke rubbertegels gelegd Dat zijn tegels die ook in speeltuinen gebruikt worden maar wel met een pen-gat verbinding. Ze liggen er nu ruim 1 jaar in en het gaat hier super. Plasjes lopen er ook mooi onderuit, zodat ze altijd droog staan/liggen.

    Overigens liggen ze liever in de modder hier

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: schuilstalbedekking

    Ik heb zand liggen in de schuilstallen. Maar had ik beton, dan zou ik er denk ik een mat van Hit actief inleggen.

  8. #8
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: schuilstalbedekking

    Ik heb een grote open stal met rubberen tegels erin. Lekker dik, destijds echt gedaan voor mijn oude Haflinger met artrose. Alleen bij extreem weer, bij veel hitte, liggen ze erin. Mijn shet ligt er wel in die rolt ook lekker in de stal. De anderen liggen en rollen in de paddock en in de bak. Zand prefereren ze boven de matten hoor. In de winter hebben ze minder ruimte, net als bij iedereen, en dan poepen ze wel binnen. Maar liggen ho maar.

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: schuilstalbedekking

    Vlas neemt denk ik minder ruimte in op de composthoop, ik denk dat het er wel op mag maar weet het niet zeker, vlas kan veel vocht opnemen en word daarom ook wel gecombineerd met stro. Ik heb op een stal "gestaan" waar vlas werd gebruikt en dan word er een dikke laag opgebouwd en het vuile er een beetje afgehaald en dan steeds wat nieuwe weer opgestrooid, ik ben daar zelf niet zo voor omdat er dan toch veel urine in de onderlaag zit wat ook ammoniakgeur geeft en volgens mij voor de hoeven helemaal niet goed is nu zal dat voor een inloopstal minder gelden. Het ligt er ook aan hoe je het gebruikt mijn buurvrouw gebruikte ook vlas in de inloopstal maar de hengst doet er nooit iets in dus dat is makkelijke schoon houden.

    Misschien ook een kwestie van uitproberen wat er werkt.
    Ik heb een zanduitloop en paden rondom de wei die inmiddels ook van zand zijn, daar gaan ze liggen.
    Als ik de keuze had zou ik een kleine paddock met wit zand aanleggen evt gedraineerd, Whoopie heeft ergens gestaan waar ze dat ook hadden en daar lagen de paarden altijd graag, bleef natuurlijk ook wat beter droog. Maar schoon zand in een inloopstal lijkt mij ook comfortabel voor paarden om in te gaan liggen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: schuilstalbedekking

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie Bekijk Bericht
    Vlas neemt denk ik minder ruimte in op de composthoop, ik denk dat het er wel op mag maar weet het niet zeker, vlas kan veel vocht opnemen en word daarom ook wel gecombineerd met stro.
    Zeker, daarom gebruik ik ook vlas in het kippenhok. Dat composteert redelijk goed. Verder ook restjes hooi, en natuurlijk stro.

  11. #11
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.884

    Re: schuilstalbedekking

    dank voor jullie reacties!

  12. #12
    Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Betuwe
    Berichten
    278

    Re: schuilstalbedekking

    Ik had altijd gehakseld koolzaadstro in de winter in de stallen, dat composteert ook goed. Na een aantal jaar ben ik overgegaan op zo'n puzzelmat en verder geen bodembedekking meer. Bij slecht weer lagen ze inderdaad samen op de mat. Vorig jaar heb ik in de hele stal rubberen speeltegels gelegd, bij slecht weer liggen ze er regelmatig.

  13. #13
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.884

    Re: schuilstalbedekking

    Hoi saskia ik dacht ook rubberen matten of tegels te gaan leggen en dan met wat stro (maar heb dan minder nodig) , ik zie ze nu zo vaak s avonds samen in de stal liggen dat ik het comfortabel maken wel erg belangrijk vind. Jij hebt tegels gebruikt die op kinderspeelplaatsen worden gebruikt begrijp ik? Is er een reden dat je van matten naar tegels bent veranderd?
    het is zo fijn ze samen te zien liggen, kennelijk voelen ze zich inmiddels helemaal veilig dat niet een van beide staand moet oppassen. Ze liggen echt,nouja, te snurken en ik mag erbij komen ( liggen hihi) ...snurkende paarden zijn dan ook veel leuker dan snurkende mannen..

  14. #14
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: schuilstalbedekking

    Wij hebben gekozen voor tegels ipv matten omdat de tegels een stuk dikker zijn (lekkere isolatie). Daarnaast zijn ze veel stroever dan (natte) rubbermatten. Wij hebben wel de pen-gat tegels, en ze liggen er super-strak in. Wij hebben een partij opgekocht via MP en zo was het niet eens veel duurder dan nieuwe rubbermatten. Daarnaast gaat bij de tegels het vocht erdoorheen, en dan loopt het (mits je ondergrond op afschot ligt) dus netjes weg. Zo kunnen ze altijd droog liggen.

    Ik heb ook een paar van die 1mx1m tegels (die voor een paardenstal zijn). Die beschadigen wel wat sneller op de hoeken, maar doen het op zich verder ook goed (en ook vochtafvoer/stroef)

  15. #15
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.884

    Re: schuilstalbedekking

    @ caroline-max, dank voor je info!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •