Hoi allemaal,
Ik vraag mij af of er meerderen zijn die psylliumvezels geven, en dan vooral hoe. Omdat Femme al eens koliek heeft gehad en op een korte weide staat lijkt het mij goed om dat zand in de darmen een beetje onder controle te krijgen.Nu heb ik de volgende psylliumvezels: http://www.agradi.nl/pfiff-psyllium-...vezels-1kg.htm
Volgens de beschrijving:
''Psyllium (zandweg vezels) 1 kg.
1-2 eetlepels per dag afhankelijk van de grootte van het paard of de pony. Vermengen met voer.
Ideaal voor paarden die zand eten of paarden die in een wei/paddock staan waar veel zand in het gras/hooi zit.
Kan samen met het voer verstrekt worden.
Psylliumzaad
Steeds meer dierenartsen zijn er van overtuigd dat de bindende werking van psylliumzaad daadwerkelijk helpt bij de afvoer van zand in het maag-darmkanaal. Psylliumzaad is een 100% natuurlijke vezel die het vocht in de darmen bindt en verandert in een gelei. Hierdoor heeft het een tweeledige werking. Ten eerste stimuleert het de bewegingen van de darmen, waardoor het paard beter in staat is om het zand af te voeren. Daarnaast zorgt psyllium voor een gelei-achtige plakkerige massa in de darmen. Het in de darmen achtergebleven zand hecht zich hieraan en wordt zo mee afgevoerd. Psylliumzaad blijkt het beste effect te hebben als u een kuur van 7 dagen geeft. Deze kuur kunt u eens per maand herhalen. Bij dagelijks gebruik gedurende langere tijd wordt het effect op de darmwerking minder; de darmen wennen aan de darminhoud en worden er na verloop van tijd minder door gestimuleerd. Psyllium wordt al enige jaren gebruikt bij paarden die zand eten en er zijn absoluut geen bijwerkingen van bekend. U kunt psylliumzaad met een gerust hart uit voorzorg geven.''
Nu staat er dus dat ik 1 tot 2 eetlepels droog over het voer moet geven. Daar heb ik mijn bedenkingen een beetje bij, omdat het zo enorm veel water op neemt. Maken jullie het wel nat van te voren? Op paardnatuurlijk.nl zie ik dat ze de psyllium namelijk wel nat maken..
Bladwijzers