dag allen,
Ik heb wat advies nodig over hoe nu verder te gaan met de mest/composthopen (vooral mest ). Sinds de paardjes hier zijn (25 juli) verzamel ik de mest op composthopen. In iedere wei één en wat uit de schuilstal komt verspreid ik zoveel mogelijk over deze 4. De eerste hopen zijn al aardig ingezakt. Die heb ik weer opgehoogd met nieuwe mest van de tweede keer dat de paardjes op dezelfde wei geweid werden.
Ik vraag me af hoe nu verder te gaan. Dus een aantal vragen op een rijtje gezet:
1. Wanneer laat je een hoop rusten en begin je een nieuwe? Laat je dat afhangen van met name de grootte of ook de tijd van het jaar?
2. In welke tijd kan je de mest het best verspreiden, voor- of najaar?
3. Hoe lang laat je de paarden niet op de wei als de mest verspreid is over het land?
4. Ik begreep dat een mesthoop (pure mest geen/weinig GFT) ongeveer een jaar de tijd nodig heeft te composteren? Klopt dat? Is het dan een idee de huidige mesthopen nu af te dekken en volgend jaar te verspreiden? Of zouden jullie doorgaan met ophogen tot het voorjaar en het dan een jaar laten rusten?
Hoor graag jullie kennis en ervaring hierover !
Alvast dank!
Thekla
Bladwijzers