Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: vragen rondom mest/composthoop en land bemesten

Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011

vragen rondom mest/composthoop en land bemesten

dag allen,

Ik heb wat advies nodig over hoe nu verder te gaan met de mest/composthopen (vooral mest ). Sinds de paardjes hier zijn (25 juli) verzamel ik de mest op composthopen. In iedere wei één en wat uit de schuilstal komt verspreid ik zoveel mogelijk over deze 4. De eerste hopen zijn al aardig ingezakt. Die heb ik weer opgehoogd met nieuwe mest van de tweede keer dat de paardjes op dezelfde wei geweid werden.

Ik vraag me af hoe nu verder te gaan. Dus een aantal vragen op een rijtje gezet:
    1. Wanneer laat je een hoop rusten en begin je een nieuwe? Laat je dat afhangen van met name de grootte of ook de tijd van het jaar?

2. In welke tijd kan je de mest het best verspreiden, voor- of najaar?

3. Hoe lang laat je de paarden niet op de wei als de mest verspreid is over het land?

4. Ik begreep dat een mesthoop (pure mest geen/weinig GFT) ongeveer een jaar de tijd nodig heeft te composteren? Klopt dat? Is het dan een idee de huidige mesthopen nu af te dekken en volgend jaar te verspreiden? Of zouden jullie doorgaan met ophogen tot het voorjaar en het dan een jaar laten rusten?

Hoor graag jullie kennis en ervaring hierover !
    Alvast dank!

Thekla

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re: vragen rondom mest/composthoop en land bemesten

Heb je gezien dat één van de stickies bij huisvesting een heel topic is over het composteren van mest? Ik denk dat je daar al een deel van je antwoorden vind.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

En anders kom je hier maar een keer langs Ik heb dat artikel geschreven.

Aangemeld
    Jul 2011

Hoi beiden,

ja heb je artikel gelezen en hangt zelfs aan mn koelkas! maar deze antwoorden kon ik niet echt terugvinden (wel dat als je je kruiwagen niet meer boven op je hoop geleegd krijgt je een volgende kunt beginnen :- )
    Dus hoopte toch op nog wat verdere info...

Hester, ik kom graag een keer bij je aan om te kijken hoe jij het in praktijk brengt. Lijkt me heel leerzaam en leuk. Dus als jij bereid bent om er wat omheen te vertellen...?
    Ik stuur je een pbtje goed?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik hou inderdaad op met nieuwe mest/tuinafval/keukenafval op een hoop te gooien, als die een bepaald formaat heeft (kruiwagen die er niet meer op kan is wel een goeie ja).

Compost kun je in principe het hele jaar door op je land aanbrengen.
    De paarden mogen er dan ook meteen op.
    Als je mest echt goed gecomposteerd is (en dat is na 9-12 maanden) dan is het dus geen mest meer hè, maar compost. Eventuele wormeitjes zijn dan dood dus er is geen reden om je paarden dan van het land te houden.

Waarom heb je 4 hopen/in elke wei eentje? Is dat zodat je niet te ver met mest hoeft te zeulen?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door tschat Bekijk Bericht
    Hoi beiden,

ja heb je artikel gelezen en hangt zelfs aan mn koelkas! maar deze antwoorden kon ik niet echt terugvinden (wel dat als je je kruiwagen niet meer boven op je hoop geleegd krijgt je een volgende kunt beginnen :- )
    Dus hoopte toch op nog wat verdere info...

Hester, ik kom graag een keer bij je aan om te kijken hoe jij het in praktijk brengt. Lijkt me heel leerzaam en leuk. Dus als jij bereid bent om er wat omheen te vertellen...?
    Ik stuur je een pbtje goed?
    Prima !

Aangemeld
    Jul 2011

Leuk Hester, het pbtje komt eraan !

Marja, ja ik weet dat het dan compost is en geen mest....Maar had idd niet meteen door dat dat betekent dat je je paarden meteen op je land kunt laten..
    Klopt dat ik in ieder weitje een hoop heb vanwege het zeulen, en op zich is het ook handig met het verspreiden van de hoop op datzelfde stukje land was t idee.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja het scheelt zeulen maar dan heb je dus wel 4 relatief kleine hoopjes, toch?
    Ik meen dat je 2 paarden hebt, of lopen daar meer paarden (sorry weet het ff niet meer)...?
    Voor de compostering is het wel fijn als de hoop een bepaalde grootte heeft zodat hij ook warm genoeg kan worden. En het is ook fijn als er ander materiaal bij kan (tuinafval, stro, keukenafval), maar ik weet niet hoe haalbaar dat voor jou is...

Ik heb 3 hopen, die door elkaar gescheiden zijn van een constructie van pallets. Het duurt ongeveer 4 maanden voor elke hoop vol is (ik heb 2 IJslanders) en het idee is dat ik dus zo in een jaar tijd alledrie de vakken vol krijg, en ik om de 4 maanden een vak leeg kan halen. Tot nu toe werkt dit systeem voor mij goed (maar ik heb het nog niet zo heel erg lang, de 3 vakken zijn nu voor het eerst alledrie vol).

Bladwijzers

Forum Rechten