Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 22 van de 22

Topic: Ringworm

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Re: Ringworm

Vandaag bij osn op stal werd er geroepen dat er pony's waren met schimmel....eeek. Sterre en Amon helemaal nagekeken, maar geen plekken kunnen ontdekken die anders lijken dan bijtplekken.

Uiteraard ben ik meteen gaan zoeken en kwam het volgende pdf document tegen.

http://www.dapmoergestel.nl/lezingen...20mrt%2005.pdf

Er is dus een enting tegen heeft iemand daar ervaringen mee of over gehoord. Ik zou niet graag zien dat een van de 2 het ook krijgt afzonderen is namelijk geen mogelijkheid bij ons, dus misschien toch maar enten dan of afwachten of liever eerst wachten of ze het uberhaupt krijgen? Ik hou ook weer niet van onnodige entingen namelijk.

Ik ga morgen eens even op onderzoek uit wat er nou precies aan de hand is en hoe ernstig, maar hoor graag jullie meningen.

Ja ik heb toevallig pas laten enten daartegen. Met groot succes overigens. Pebbles hier, had de ringworm (of ringschurft zoals de dierenarts het noemt)meegebracht. We gingen aan het wassen bij de eerste symptomen, en behandelen met imaverol. Maar er kwamen overal op haar lijfje méér plekjes. Achter de oren, de voorbenen, de borst. Het was geen doen meer. Enya had inmiddels haar hele kont volzitten. En jeuken! Zo zielig, iedere keer als ik de paddock kwam, kwam ze met haar kont heel demonstratief voor me staan: "krabben"!, zei ze dan.
    Toen dochter Marjolein ook besmet was, was voor mij de maat vol. Ik ben er niet vóór om overal tegen te enten, maar ergens houdt het op. Wassen is hardstikke lastig met zulk koud weer, als je geen stal hebt.
    De entingen gebeuren in twee keer, met twee weken ertussenin. Na de eerste enting zag ik al snel resultaat.
    Je kan dus eventueel met enten wachten tot de eerste symptomen zich openbaren. Het hoeft niet persé preventief.
    Wat óók kan: (hoorde ik van de DA de laatste keer dat ie hier was) is een beetje miconazolcreme (wat mensen voorgeschreven krijgen bij bijv zwemmerseczeem, ook een vorm van ringworm) op de plekjes smeren bij het paard. Dan hoef je niet te wassen. In imaverol zit dezelfde werkzame stof als in miconazol. Als ik dat had geweten, had ik dat eerst geprobeerd ipv enten. Want daar heb ik nog tubes zat van liggen

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Hmmm hoorde dit net ook van Nienke, en ben er niet blij mee, want ben helemaal geen voorstander van enten.
    Heb 1 keer schimmel gehad in het begin toen ik fokte met cavia's. Alle dieren met Imaverol moeten wassen, hokken ontsmetten, drama.
    Daarna ben ik alle dieren preventief gaan druppelen met Dectomax (Injectievloeistof) achter de oren, heb nooit geen schurft, schimmel en aanverwante dingen meer in de caviastal gehad.
    Zit nu dus een beetje te twijfelen, wat te doen, of afwachten en handelen bij eerste symptomen, en hopen dat ze genoeg weerstand hebben dat ze het niet oplopen.
    Of wel enten, iets wat ik liever niet doe. Zou nog liever preventief druppelen, maar ja of dit ook werkt bij paarden weet ik dus niet.
    Dan lijkt me de tip van Trea nog het beste, gelijk smeren met dat spul als er wat zichtbaar is.
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Odes was in principe geheel behandeld toen ze terug kwam, maar toch stak het thuis de kop weer op. Alleen niet meer echt ringworm (ronde plekjes) maar meer ringschruft. Ze heeft bijna een kant van haar koppie kaal (gehad). Het bleef gelukkig bij haar gezicht en ook het andere paard bij ons heeft niets opgelopen, terwijl ze naast elkaar staan. Ik heb iedere dag de plekken met imaverol ingespoten (niet geheel gewassen ivm weer en aangezien alles op gezicht zat). En nu is gelukkig helemaal over. Er zit zelfs al weer (baby)vacht op de kale plekken.

Als ze het eenmaal hebben gehad, krijgen ze het niet zo snel weer. Ik heb dus uiteindelijk niet geent. Maar omdat er bij jullie zoveel meer paarden zijn is dat misschien wel verstandig. Heel veel succes, ik weet hoe vervelend het is.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Ik weet niet of bij de enting ook Dectomax gebruikt wordt, maar ik ben geen voorstander van Dectomax! Ik zal uitleggen waarom, dectomax moet je subcutaan en liefst intracutaan toedienen. Oftewel onder de huid of ertussen. Dit is wat lastig te bepalen en het vervelende is dat je al snel te diep inspuit. Hierdoor kun je behoorlijke abcessen krijgen. Wij gebruikten dit middel een jaar bij onze schapen en bij het scheren zagen we dat heel wat schapen een abces hadden...

Enne... we hadden echt netjes gespoten, op een plek waar je bijna niet een spier kunt raken . Dus het was geen slordigheid, het vervelende van deze werkzame stof is dat het nogal agressief is. Ik heb mezelf ook ooit eens geprikt aan een naald waarmee we net Dectomax hadden opgezogen... resultaat 2 weken een dikke hand en dat was zeer pijnlijk!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Ik heb geen idee wat erin zat (heb de rekening nog niet binnen), maar het moest DIEP intramusculair gespoten worden. Een joekel van een naald!
    Zogauw ik de rekening krijg laat ik het even weten, daar zal het wel opstaan.
    Ik ben overigens ook geen voorstander van enten, maar door de snelle uitbreiding deze keer zag ik even niks anders. Ik ga het in ieder geval NIET preventief doen (iedere 9 maanden).
    Het heeft wel tot goed resultaat geleid.

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Bedankt voor jullie info. Ik wacht het dus maar gewoon af, voorlopig schijnt het om 2 pony's te gaan en heb ik bij Sterre en Amon ook vandaag niets kunnen ontdekken.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten