Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Ringworm

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ringworm

Helaas heeft Odes ringworm opgelopen op Balingehof. Ik heb mijn dierenarts al gemaild en ga ook een afspraak maken.

Maar ik vroeg me af of iemand mij hier iets meer over kan vertellen. Heb al wel op internet gezocht, maar kom er toch niet helemaal uit. Het schijnt iig lastig en kostbaar te zijn (jeuj).

Als iemand ook nog wat mbt behandelen weet. Ik weet dat je moet ontsmetten en moet wassen.

Aangemeld
    Feb 2005

Re: Ringworm

Even ter verduidelijking Odes staat nu nog op Balingehof en komt deze week terug, vandaar dat ik mijn dierenarts heb gemaild. Zodra ik weet wanneer ze terug komt, maak ik een afspraak.

Jannepauli
    Guest

Tjee.. da's pech.
    Wassen met Sebacil ( als je DA dat nog kan leveren, staat eigenlijk op de lijst van verboden middelen) - 3 of 4 keer achter elkaar met telkens een dag ertussen. En verder: alles, maar dan ook alles waar het paard mee in kontakt komt of geweest is ( zadels, dekjes, borstels, hoofdstel, de hele reutemeteur, ontsmetten en wassen!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Is het dan niet handiger haar alvast te behandelen VOOR ze terugkomt? Anders zou ze de andere paarden bij jullie ook kunnen besmetten...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Feb 2005

Ze wordt nu gewassen en alles wordt gedesinfecteerd daar. Maar ik lees veel verschillende dingen op internet van tabletten en spuiten voor ringworm?

Ik begrijp het daarom ook niet helemaal meer. Helaas ben je wel zeker 4 weken aan het wassen. Ze zijn denk anderhalve week bezig. Ik was niet van plan haar daar te laten totdat het over is, schijnt weken te duren. Las zelfs dat het iets is dat ze altijd bij zich blijven dragen???

Nou misshcien toch maar even het mediach handboek paarden aanschaffen en de da bellen over extra info. Wordt er helemaal niet meer wijs uit.

Jannepauli
    Guest

Er zijn inderdaad tabletten ( en poeders) voor: Griseofulvine o.a.
    Dat middel kun je overigens alleen maar via de DA op recept krijgen en wordt pas gegeven bij ernstige besmetting.
    Als je naar een stal gaat waar veel andere paarden staan, dan is het risico op besmetting voor de andere paarden erg groot. Probeer dus te voorkomen dat andere paarden contact krijgen met jouw paard ( dus géén neus contact) en als je het netjes wil aanpakken moet je je stalhouder wel waarschuwen! Dan kan hij/zij de andere eigenaren waarschuwen.
    Overigens.... ringworm is ook voor mensen heel besmettelijk, dus, na contact met je paard handen en kleding wassen!!!!!!

Aangemeld
    Feb 2005

Wij hebben 4 stallen en 2 paarden. Dus ze kan afgezonderd worden van het andere paard.

Jannepauli
    Guest

Maar wel om denken: als je de ene aait, niet aan de andere komen!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

En nog iets om in de gaten te houden... zorg dat ze niet via hekwerk besmet kunnen worden. Mijn vorige haf Son heeft door een hek ringworm opgelopen. De jonge koeien die voor het eerst na de winter naar buiten gingen zijn met zijn allen langs (en tegen) haar hek gelopen. Binnen een week had Son ook ringworm...

Overigens heb ik Son toen behandeld met Imaverol. Ik heb haar twee keer van top tot teen gewassen met de imaverol-oplossing, met twee dagen ertussen. Daarna heb ik om de twee dagen de plekken en hun omgeving steeds gewassen, net zolandg tot de plekken verdwenen waren. Belangrijk is om als de plekken weg zijn, het hele paard nogmaal te wassen. Dan weet je zo als zeker dat alle beestjes weg zijn.

Vergeet niet ook stal, halsters, dekens, hoofdstel, zadel, sjabrakken, borstels en trailer grondig te ontsmetten (kan ook met imaverol). Succes!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Mijn tinker heeft ook eens ringworm gehad en dat heb ik toen behandeld met betadine en imaverol. Wassen met betadine, de dag erna deppen met een imaveroloplossing (verhouding 1 deel imaverol op 50 delen water). Dit na drie dagen weer herhalen.
    Na 4x behandelen was het over en heeft ze het nooit meer teruggehad.

Mijn nieuwe veulen heeft het nu ook, we hebben twee keer behandeld en je ziet het al minder worden.

Sebacyl vind ik erg agressief spul en zou ik niet zomaar gebruiken. Ik gebruik het wel eens voor de sokken van mijn tinkers als ze rap hebben, maar het bijt!! En de haren worden er helemaal geel van (uitgebeten)

Jannepauli
    Guest

Ja.. ik had me vergist - Sebacil is NIET voor ringworm.. het meest gebruikelijke ( enniet zo agressieve) middel is Imaverol. Sebacil is voor schurft enzo.. Sorry, even een foutje van mij!

Aangemeld
    Feb 2005

Ze wordt nu al 2 weken gewassen met Imaverol en dit ga ik ook doen. Alles wordt daar ook ontsmet (stallen, dekjes, halsters enz). Het kan overigens al zijn dat ze uit de besmettelijk fase is, probleem hierbij dat het lastig is vast te stellen.

Ik heb stalhoudster gebeld en probleem aangegeven. Ze gaat met de andere pensionklant overleggen. Ik hoor vandaag of Odes dus daar terug mag komen. Ze kan dus wel in een aparte stal (niet naast andere paard) komen, maar als stalgenote liever niet wil zal ik op zoek moeten naar een andere (tijdelijke) stal. Want bij Balingehof kan ze ook niet blijven omdat je schijnbaar nog wel even aan het wassen bent voordat geheel over is.

Allemaal heel prettig dus .

Jannepauli
    Guest

Normaal gesproken moet het na drie of vier keer wassen over zijn.. je moet dat om de dag doen. Ik snap het probleem niet zo, waarom zou je weken en weken moeten wassen, dat heeft helemaal geen zin?

Jannepauli
    Guest

Ter aanvulling: de plekjes zijn natuurlijk niet meteen weg - dat duurt wel even. Maar het betekent niet dat je paard dan nog door die schimmel besmet is, of het moet wel een heel ernstig geval van besmetting zijn.

Aangemeld
    Feb 2005

Ok ik had begrepen dat je zeker 4 weken moest wassen. Verkeerd geinformeerd dus. Nou dat is de besmettinggevaar wel geweken. De plekjes herstellen vanzelf wel, dat vind ik geen probleem. Nu maar even reactie afwachten van mijn stal, die hebben dierenarts gecontacteerd. Ik ga mijne vanavond bellen. Maar dan ziet het er positief uit.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten