Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 62

Topic: Langdurig diarree

  1. #16

    Re: Langdurig diarree

    Toen ze bij mij kwam 1 aug is liep haar zand kuur. Die heb ik afgemaakt.
    Ze krijgen hier hooi uit een bak. En die staat op de bestrating. De paarden komen zo goed als niet van de bestrating af.
    Zeker niet met slecht weer. Want ze zakken ruim 15 cm de drek in.
    Op advies van de arts komt ze niet meer op het gras, dat is vaak vochtig en dat zou het erger maken.

  2. #17
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Langdurig diarree

    Nou dat is dan alvast fijn, dat ze bij jou geen zand meer kan opnemen.
    Krijgen ze onbeperkt hooi?
    Bij zand in de darmen is het extra belangrijk dat je paard veel ruwvoer eet, omdat dat ook helpt om het zand eruit te krijgen.

  3. #18

    Re: Langdurig diarree

    Ja ze krijgen 24/7 hooi. Enige nadeel is dat Senseo zich soms laat weg jagen.
    De ene dag is dat meer als de andere.
    wat ik wel vind is dat ze demk mede door de diarree niet fijn op gewicht te houden is.

  4. #19
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Langdurig diarree

    Ja dat kan goed.
    Het is natuurlijk ook helemaal niet goed om al zo lang diarree te hebben, terecht dat je je daar zorgen over maakt!

    Ik zou haar eens een goede kuur met psyllium, eventueel met probiotica erbij, en als dat na een week of 2, 3 geen verbetering geeft, wellicht een (holistische) DA om raad vragen?

  5. #20

    Re: Langdurig diarree

    Ik ben aan zoeken naar pro biotica. Welke raden jullie aan.
    Pysllium ga ik morgen naar kijken. Moet toch voer halen

  6. #21
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Langdurig diarree

    Het verschil tussen lijnzaad en psyllium is dat psyllium geen olie toevoegt aan het menu en dus ook geen beschermlaagje op de darmwand achterlaat. Psyllium vormt ee plakkerige brij waar het zand in plakt, zodat het meekomt naar buiten. Lijnzaad doet dat ook, maar minder als psyllium. Vandaar dat lijnzaad vooral als onderhoud gegeven wordt en psyllium als kuur. Lijnzaad zorgt, als je de zaden gebruikt en niet de gemalen variant, ook voor wat structuur. Maar dat is te verwaarlozen, ruwvoer doet dat veel beter. Lijnzaadolie is alleen goed voor de vacht, als onderhoud voor zand of darmproblemen doet het dus niets (geen brij en geen structuur). Psyllium geeft trouwens ook geen structuur, ook al zijn het vezels . Vergelijk het maar met witbrood, bevat ook vezels maar is niet te vergelijken met bruin brood.

    Vandaar dat ik dagelijks lijnzaad geef, juist ter bescherming van de darmwand. Psyllium krijgt ze als stootkuur als ik zand in de mest zie. Probiotica (groene os) heb ik ook wel gevoerd, met name als de diarree wat opknapte (voor die tijd heeft weinig zin, het gaat er net zo snel uit als dat het erin gaat).

    Wat betreft mensen en psyllium gebruiken; dat dient voor voorkomen van verstopping (houdt nl vocht in ontlasting vast, wat anders eraan onttrokken wordt door de trage passage van de ontlasting door de darm). Bij diarree heb je de gewone vorm, ofwel ontlasting te dun omdat het te snel passeert en er dus amper water aan onttrokken wordt. In dat geval zorgt de psyllium dus voor binden van water en normalere ontlasting. Ook heb je zogenaamde overloop diarree, dus als de verstopping dusdanig is dat de darm vol zit en de boel blokkeert. Dan kan er ook geen water onttrokken worden, daar komt de dunne ontlasting namelijk niet, en dus komt dat er als diarree langs. Met zand in de darmen bij een paard kan dit dus het geval zijn, dan bestaat de verstopping uit zand. Door psyllium te geven bindt je dan het water en krijg je als bonus brij die de verstopping meeneemt. Lijnzaad dient meer als mild preventief middel, plus dat het de darmwand wat prikkelt om zijn taak te doen.

    Overigens is ruwvoer bij herkauwers inderdaad een prima middel om zand uit de darmen te verwijderen, voor eenmagigen op vier voeten gaat dit verhaal nauwelijks op. Dat heeft te maken met anatomische zaken, dus als je met veel ruwvoer zandkoliek denkt te kunnen voorkomen kom je bedrogen uit. Sterker nog, als er veel zand zit en je probeert dat met ruwvoer alleen uit te krijgen raakt de darm overvol met alle gevolgen van dien.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  7. #22

    Re: Langdurig diarree

    Jossie. Hoe kan ik het beste psyllium geven ?
    ik heb mest mee. In water gelegd. Vanavond kijken of er zand in zit.

  8. #23
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Langdurig diarree

    Als ik het niet vergeet, zal ik straks in de zadelkamer kijken voor de pro biotica.
    Volgens mij was dit van Puur. Ik vind de spullen van Phytonics altijd kwalitatief erg fijn.

  9. #24
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Langdurig diarree

    Ik geeft de psyllium aardig verstopt, omdat het anders geen eten is ! Dus brokjes in emmer, gekookt lijnzaad erdoor mengen (zorg voor veel slijm hihi). Als dat gemengd én op temperatuur is razendsnel de psyllium erdoor mengen en dan direct voeren. Laat je het te lang staan, wordt de psyllium een soort behangplak en dat is bijna niet te doen met eten hihi. Ik heb het overigens ook wel door vrij droge slobber gemengd, dat gaat nog beter trouwens. Maar ja... Kate kan niet tegen slobber .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  10. #25
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Langdurig diarree

    Ik doe het anders.
    Psyllium moet een tijdje weken omdat het langzaam vocht opneemt (net als bv. bietenpulp) en je wilt niet dat het uitzet als het al in het spijsverteringskanaal van je paard zit.
    Ik doe 40 gram psyllium (en die van Makana is een soort grof poeder, dus geen brokjes) in een emmer, daarbij 0,25 liter water(!), dat laat ik zeker 10 minuten staan. Zo puur eten ze het hier ook niet graag dus ik meng er graag grasbrok, bietenpulp en soms ook wat kruiden doorheen. Uiteraard moet er dan nog meer water bij zodat ook de grasbrok/bietenpulp goed water op kan nemen. En dan flink roeren zodat het lekker mengt. Op die manier eten de paarden het hier goed.

    Volgens de DA van de kliniek waar Atli destijds was mocht hij 80 gram psyllium per dag hebben, maar als ik zoveel geef, krijgt hij diarree.

  11. #26

    Re: Langdurig diarree

    Oke. Dank voor jullie goeie tips.
    Ga morgen opzoek naar psyllium en anders bestellen.

  12. #27
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Re: Langdurig diarree

    Ook Karma had regelmatig diarree en kreeg vorige week (milde) zandkoliek. Het zand was inderdaad de oorzaak van haar dunne en wisselende ontlasting.
    Vorige jaar was ik daar al bang voor (twee andere paarden met zandkoliek op stal) en toen heb ik haar een paar keer een kuur met lijnzaad gegeven. Dat heeft waarschijnlijk toen het ergste eraf gehaald, maar onvoldoende om de diarree echt te laten verdwijnen. Psyllium heb ik toen ook gekocht maar kreeg ik bijna niet naar binnen bij Karma. Ik moet het echt goed verstoppen wil ze het eten.
    De DA raadde mij aan om psyllium te geven, vanwege inderdaad de redenen die Jossie al noemt. Van haar moest ik minimaal 400 gram per dag geven en als dat niet werkte tweemaal zoveel. Dat heeft wel mijn ogen geopend: de hoeveelheden die ik eerst gaf ( 50 gram? Nog minder?) waren dus niet voldoende. Ze vertelde dat op de kliniek bij een zandkoliek soms nog wel grotere hoeveelheden psyllium worden gegeven.

  13. #28
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Langdurig diarree

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door NickySophie Bekijk Bericht
    Jossie. Hoe kan ik het beste psyllium geven ?
    ik heb mest mee. In water gelegd. Vanavond kijken of er zand in zit.
    Zit er zand in?

  14. #29

    Re: Langdurig diarree

    Hihi. Nou ik heb niet handig gedaan. Maar moeders gaat mij zo even helpe.
    Ben net thuis

  15. #30

    Re: Langdurig diarree

    Nou van ongeveer 1,5 hand(kleine handen) aan mest zat toch veel zand in. (ongeveer halve thee lepel)

    Arm paard.

Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •