Ik vraag hier nog maar eens om raad omdat ik het zelf even echt niet weet.
En hier zitten een hoop verstandige mensen die er volgens mij veel meer kennis van hebben dan ik. Ik ben op zoek naar informatie over het verteringssysteem van een paard. Hoe werkt dat precies? En dan heb ik het vooral over het laatste deel. Tot de maag ben ik mee zeg maar, maar hoe zit het daarna met de darmen en de lever? Vooral in deze twee ben ik geïnteresseerd.
En in welke mate is er een wisselwerking? Kan bijvoorbeeld een probleem in de darmen een probleem in de lever veroorzaken? Vb. uit bloedonderzoek blijkt dat de leverwaarden verhoogd zijn. Is er dan sowieso gewoon een probleem in de lever of kan het oorspronkelijke probleem zich dan ook in de darmen situeren?
En dan vooral mijn grote vraag; wat is het verschil in vertering tussen hooi en gras? Wat maakt dat dit zo anders is en dat paarden hier zo anders op kunnen reageren?
En om het dan nog ingewikkelder te maken... er lijkt ook nog een duidelijk verschil tussen hooi en voordroog op dat vlak? En dan heb ik niet per se over de voedingsstoffen die er wel/niet inzitten maar echt over de vertering.
Mijn haflinger Sofie lijkt een probleem te hebben met de vertering van hooi, gras gaat goed. En ik vraag me dus af waar dit aan kan liggen.
Als er mensen specifiek over Sofie willen meedenken wil ik zeker ons hele verhaal opschrijven!
Bladwijzers