Er bestaan ontzettend veel verschillende meningen over hoe je met je paard om moet gaan. Van het paard heeft koste wat het kost altijd alles te doen wat jij zegt (je moet de baas blijven) tot het paard volledig vrijlaten in zijn keus met je te interacteren en helemaal geen druk gebruiken. De meeste mensen zitten daar ergens tussenin.
Ik doe nu dik anderhalf jaar parelli en meng dat nu wat met clickertraining en er zijn dagen dat het goed gaat en ik volledig achter mijn trainingsmethode sta maar soms heb ik ook mijn twijfels. Ik lees veel en kijk veel filmpjes vooral op internet. Dan kom je een hoop verschillende trainers tegen. Zo vind ik het bijvoorbeeld heel gaaf om naar klaus ferdinant hempfling te kijken. Geweldig om die connectie te zien tussen hem en de paarden. Ook zag ik laatst een documentaire over nevzorov (path of the horse). Ook heel stoer. Maar als ik zoiets gezien heb dan voel ik me bijna schuldig over hoe ik met mijn paard om ga. Vergeleken met hun gebruik ik vooral make en niet zoveel want.
Hoeveel keuze heeft mijn paard nou eigenlijk. Eerlijk is eerlijk, als ik los met haar werk en ze loopt weg klik ik de lijn er aan en doe het online tot het goed gaat. Ik geef haar wel eens een tikje met de zweep ter correctie als ze niet door wil lopen op een vriendelijk verzoek. Ben ik dan een slecht baasje? Moet ik dan maar afstappen of stoppen met de dingen waar ze geen zin in lijkt te hebben? Er zijn toch ook situaties dat je niet anders kunt? Ik heb wel wat make nodig bij de dierenarts. Als ik alles aan haar overliet zat ik waarschijnlijk alleen maar naast haar terwijl zij eet.
Eigenlijk ben ik dus heel egoïstisch en drijf toch lekker mijn zin door of mijn paard het nou leuk vind of niet toch? Misschien niet met grof geweld maar met wat creativiteit in de manier van aanpak. Ik stel mijn plezier blijkbaar toch boven dat van haar. Weliswaar niet ten koste van alles maar er zijn wel dingen die ik graag wil doen waar de pony niet altijd zin in heeft. Ik wil eigenlijk graag dat zij wil doen wat ik wil doen. Heel egoïstisch want het paard vraagt er niet om dat ik wil rijden of sideways over een balk of wat dan ook maar als alles helemaal aan haar overlaat vraag ik me af hoe blij we daar allebei van worden. Toch ziet Blomke er niet ongelukkig uit maar ook niet altijd enthausiast. Paarden hebben onderling zelf toch ook wel gedragsregels waar ze zich aan moeten houden?
Ik ben vast niet de enige die hier wel eens over nadenkt. Wat denken jullie? Wat is voor jullie de grens tussen want vs make? En zijn er situaties waarbij make geoorloofd is?
Bladwijzers