@ Jessix: ik geef je helemaal niet nóg meer vooroordelen.
Ik merk dat ik niet goed begrepen wordt en dat mijn woorden anders, harder opgevat worden dan dat ik ze bedoel.
Ik snap dat je je aangevallen voelt als ik zeg dat het me nogal paardonvriendelijk lijkt om te wachten tot de tanden er vanzelf uitvallen. En je hebt gelijk dat ik beter direct een open vraag had kunnen stellen, in de trant van: waarom heb je deze keuze gemaakt, waarom kon je paard niet op een andere manier geholpen worden?
Maar misschien kun je je ook wel voorstellen dat ik schrik van wat je schrijft:
Je hebt het advies om de tanden onder narcose te trekken naast je neergelegd en vervolgens zijn de tanden er in het daaropvolgende jaar vanzelf één voor één uitgevallen.
Want dan lees ik: dat paard heeft zeer lange tijd ontstekingen en losse tanden gehad, wat een pijnlijk proces moet zijn geweest, en dat is dan vast nog veel langer geweest dan een jaar want van te voren moeten er ook al problemen geweest zijn, anders was je niet naar de tandarts gegaan en had je dat advies van die operatie ook niet gekregen. En dat ik dan lees dat zo'n ontstekingsproces dan zonder medisch ingrijpen maar voortgaat, daar schrik ik van.
En ja, wellicht zijn er redenen waarom dat inderdaad het beste was.
Daar ben ik dan nog steeds wel benieuwd naar...
@ Senta: ja paardentanden zijn inderdaad wel anders en naar mijn idee voelen paarden wel minder pijn in hun gebit dan mensen bij een vergelijkbaar probleem (zo kun je bij een paard een wolfstandje trekken zonder verdoving), maar dat wil nog niet zeggen dat ze géén pijn voelen. Maar volgens mij hebben ze wel minder zenuwen in hun mond/kaken dan mensen. Van EOTRH, wat gepaard gaat met ontstekingen en waarbij ook de tanden los kunnen gaan zitten, wordt gezegd dat het heel pijnlijk is...
- - - Updated - - -
@ Julia: toen de diagnose gesteld werd (nu zo'n 1,5 jaar geleden) heb ik ook mijn dierenarts die tevens homeopaat is, om raad gevraagd. Zij wist in dit geval geen geschikt homeopatisch middel maar had goede ervaring met de Equident Matrix (paddestoelen). Die heb ik vervolgens een tijd gegeven maar er niks van gemerkt.
Ik weet eigenlijk niet zeker of er bij EOTRH wel sprake is van een wortelkanaalontsteking. Er is in elk geval sprake van een versnelde afbraak van de tandwortels, welke het lichaam probeert op te lossen door een versnelde aanmaak van weefsel maar dat resulteert er dan in dat de wortels heel dik en ook brozer worden, en dus ook druk in de kaken geven (want ze nemen meer ruimte in). Ook ontstaat er meer tandsteen en dat veroorzaakt dan weer tandvleesonstekingen. Maar er kunnen ook dieper gelegen ontstekingen ontstaan welke er via een fistel uit komen, dan denk je misschien dat het een oppervlakkige ontsteking is maar als je foto's zou maken, zie je dat het veel dieper zit. Zonder foto's kun je dus ook niet goed vaststellen hoe ernstig het is.
Het is nog niet echt bekend waar EOTRH door komt. Mogelijk door gebreken in de voeding, door een foutieve gebitsstand met daardoor te veel druk op de snijtanden, mogelijk zijn er bacterieën in het spel...
Zo lang de oorzaak nog niet bekend is, is behandelen lastig...
Bladwijzers