Ja ik snap dat het moeilijk is om te zeggen hoeveel pijn een paard werkelijk heeft, en dat hij pijn ook niet zo snel zal laten zien. Maar ik meende ooit eens ergens gelezen te hebben, dat er in een paardenmond minder zenuwbanen lopen dan bij mensen. Klopt dat?
En ik ben ook nog altijd benieuwd naar de relatie tussen gebitsproblemen en kreupelheden/onregelmatigheden.
De eerste tandarts van wie ik les heb gehad (op de ISPH) vertelde dat kreupelheden hun oorsprong in gebitsproblemen kunnen hebben, omdat de zenuwbanen vanuit de kaken doorlopen tot aan de voorbenen.
Geen enkele andere tandarts, dierenarts, osteopaat of chiropractor die ik daar later i.m.v. Atli's struikelen over consulteerde, geloofde dat er een verband is. Die keken me allemaal aan alsof ik niet goed bij mijn hoofd was door zoiets te veronderstellen...
Mij klinkt het echter wel logisch in de oren.
En bovendien struikelt Atli al een aantal jaren, altijd rechtsvoor... en heeft hij ook al een aantal jaren gebitsproblemen (welke pas vorig jaar correct gediagnosticeerd zijn)...
Bladwijzers