Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 53

Topic: Niet op adem komen en niet willen lopen...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Niet op adem komen en niet willen lopen...

Ik doe een paar aannames: je paard staat 24/7 buiten, zonder deken, en heeft een dikke wintervacht.
    Als dat klopt, dan kan het goed zo zijn dat het door het warme weer komt. Heeft die van mij ook last van. Stond dan ook te hijgen. Panten heet dat. Eigenlijk proberen ze op die manier extra warmte kwijt te raken. Vorig jaar voor het eerst de haren boven de halsvenen geschoren. En dat werkt voor hem al prima. Het zijn dus twee streepjes handbreed en 30 cm lang (ongeveer). Als je DA morgen niets anders kan vinden, dan zou je dat kunnen proberen. Ze hebben een megavacht voor deze temperaturen. Door die twee mini scheerstreepjes zet je eigenlijk de rits van zijn jas een beetje open. Zo noem ik het iig.

Ik ga ook met Lila mee, de temperaturen zijn krankzinnig hoog.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hmm ik denk toch dat er meer aan de hand is zo actief heeft ze immers niet gereden, gisteren anderhalf uur met Whoopie op stap geweest heeft ook een wintervacht, die stond echt niet kortademig te zijn, en ik doe niet zoveel meer met haar dus zo,n goede conditie heeft ze niet.
    Als warmte het hoofdprobleem is dan zou ze op zijn minst toch zeiknat van het zweet moeten zijn of niet? Whoopie deed dit een tijdje terug ook toen bleek er toch iets aan de hand te zijn, ging ze ook steeds stil staan en stond kort te ademen.

Ik hoop dat het allemaal meevalt, succes vandaag.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wat bleek er toen met Whoopie aan de hand te zijn, Janneke?

Even nog wat achtergrond over mijn ervaring met het hijgen bij Vash. Denk dat het per paard verschilt hoe ze met temperatuursveranderingen in hun lichaam omgaan.
    Ze hebben heel veel mechanismes om hun temperatuur minutieus te reguleren. Het paard is qua bouw een soort ton. Veel meer inhoud dan oppervlak. Ze houden, ondanks verschillende buitentemperaturen, hun centrale temperatuur heel erg stabiel, op een tiende graad zelfs.
    Die van mij liet het hijgen zien als ik hem van de track af haalde (waar hij dan rustig had gestaan). Of na het ritueel van ophalen, poetsen en zadelen. Hij is van de 30 paarden ook de enige die dit laat zien. Zo is toch ieder paard een uniek wezentje. Het is een veel bekender fenomeen bij IJslanders.
    Ik zag het ook als een signaal naar mij, waarvan ik ook ben gaan zoeken naar wat het kon zijn. dat ik het na de mini scheerstreepjes niet mee heb gezien is voor mij het "bewijs".
    Mijn DA dacht dat het nooit afdoende zou kunnen helpen. Zij adviseerde drastischer te scheren. Maar omdat hij 24/7 zonder dek staat wilde ik eerst zien wat dit deed. Heb die streepjes ook nog nergens gezien hoor, maar ik vind de dingen graag zelf uit. Als het niet afdoende was, dan kon ik altijd nog iets meer eraf halen. Zou ik snel genoeg merken. DA heeft nu ook weer wat geleerd.
    Je voelt gewoon dat hij op die plek zijn isolatielaagje kwijt is. Hij straalt daar warmte af als een radiator. Had het opzetstuk van het opscheermachientje op 1cm gezet; helemaal kaal is het daar niet. Heb er nog een filmpje van. Zal eens zoeken.

Prima dat de DA komt kijken overigens hoor. Ben ook wel benieuwd of mijn annames kloppen, anders wordt het wellicht een ander verhaal.
    Maar mij ervaring is ook dat DA's in zo'n geval altijd wel íets vinden...gaan dan wat bloed afnemen...en dan vinden ze 9 van de 10 keer iets afwijkends... Terwijl een afwijkende waarde van leverfuncties bijv. ook al door de spanning van het onderzoek zelf kan komen bijvoorbeeld, of hoe het bloed is vervoerd naar het lab, of hoe lang het daarnaar onderweg is. Supplement voorschrijven en hopla, ben je weer 100€ lichter. Denk dat sommige DA's onbewust of bewust soms ook de zorgen van de baas behandelen dan die van het paard. De goede daargelaten.

Laatst gewijzigd door lila; 24-12-14 om 10:51.

Ze is inderdaad een ontplofte 24/7 buiten haarbal, maar dan nog, vind ik het erg extreem. Bovendien had ze het in de zomer ook al een beetje dat ze moeilijk op adem kwam, maar niet zo erg dat ik me er zorgen over maakte. Wel was het toen ik haar meer op tempo begon te trainen dat ze ging staken, ik dacht dat het 'gewoon' iets te veel was en dat ze het daardoor niet leuk meer vond, maar kan ook een signaal zijn natuurlijk.
    Whoopie, wat was er bij jullie aan de hand dan?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Sterkte vandaag.
    Mijn ervaring is ook wel dat slecht op adem komen toch niet helemaal een goed teken is.
    De ervaring met dierenartsen heb ik niet zo eigenlijk. Mijn merrie zat iets te hoog met de leverwaarde bijvoorbeeld, maar dierenarts was juist diegene zei dat je hier niets mee moest doen. LDH is dan ook snel verhoogd. Zelf heb ik mij weleens afgevraagd of het niet toch war zei.
    Er zijn wel enkele waardes die door spanning inderdaad hoger worden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Monique dat is wel bijzonder dat Vash daar zo op reageert, ik zou het pas verwachten als je echt actief gaat rijden of zo, maar mooi dat het zo op te lossen is. Maaike hier van het forum deed dat ook bij haar fjord in de winter omdat hij anders tijdens het rijden de warmte niet kwijt kon.
    Zo zie je maar weer je moet vooral je eigen paard kennen, maar de info die je nu ook nog eens geeft mbt de zomer geeft wel een ander beeld in die zin dat het iets is wat al langer speelt.

Whoopie was toen erg verzuurd door afvalstoffen van bacteriën in haar darmen, ze had toen darmproblemen (heeft ze vaak in meer/mindere mate), ze ging ook stil staan ze was heel duidelijk ze wou graag dat ik afstapte, ze had spierpijn. Ze herstelde wel weer snel mbt het snellere ademen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ook in de zomer al...dat maakt het wel iets anders idd.

Het is inderdaad zo, Janneke, iedere situatie is soms net weer even anders. Op een gegeven moment ken je je dier zo goed dat ze ziet/voelt als er iets niet klopt. Altijd goed om naar die signalen te luisteren. Dat is ook wel de reden dat ik probeer dagelijks even heen te gaan, ook op een dag dat ik niet ga rijden. Omdat ik even wil zien hoe de vlag ervoor staat. Ben dan soms na 5 minuten kletsen weer vertrokken, maar dan weet ik wat ik weten wilde.
    Het hangt erg van de DA af Dyonne. Gelukkig heb je zelf die ervaring niet, maar ik heb er één gekend die het woord Neutradex erg voor in de mond had liggen. Ter ondersteuning. Wat in dit geval misschien nog wel eens iets zou kunnen zijn trouwens!
    Ben benieuwd wat je DA ervan vond, Atalanta!

Het is nog niet echt duidelijk geworden. Hij had niet het idee dat het enkel door de vacht/warmte combinatie kwam. Hart en longen klonk normaal, heb 'r flink wat rondjes in de longeercirkel laten lopen, stuk meer dan ik gister gedraafd had met 'r, maar ze liet nu niks vreemds zien behalve sloom zijn en terug in stap vallen - maar dat deed ze altijd al. Slijmvliezen wat bleek kon op bloedarmoede wijzen, bloed afgenomen. Temp was ook iets aan de hoge kant maar ook niet extreem, 38. Hij heeft direct wat testen gedaan, hematocriet was wat te laag maar hemoglobine wel goed, daardoor niet duidelijk. Witte bloedcellen waren normaal dus geen ontsteking. Advies is even over de Kerstdagen afwachten, kijken wat ze doet, lichte arbeid en als er verder geen symptomen bij of af zijn, dan na 't weekend evt uitgebreider bloedonderzoek. PSSM had de DA niet echt kennis van, hij zou zich erover inlezen. Het is in ieder geval vrij makkelijk en niet heel duur om dat te testen dus dat kunnen we overwegen als uit de bloedtest verder niks komt.

Ik vond Zita wat frisser ogen dan gister maar nog altijd wat sloom, ze kwam wel braaf mee de wei uit maar wilde liever niet richting erf lopen, terwijl dat de laatste tijd juist weer goed ging.

De DA die nu kwam kende ik nog niet, maar de andere DA van deze praktijk die ik tot op heden had is juist niet één die meteen met allerlei middeltjes komt aanzetten. Deze heeft het er ook nog niet over gehad.

Hmm wel jammer dat niet echt duidelijk is hoe of wat.

Wat betreft 38 graden temp. Dat is gewoon acceptabel. Boven de 38,0 wordt het een ander verhaal.
    Weet je wat haar temperatuur is als ze *normaal* is ?
    Senseo had 1,5 week terug. 39,9.

Nu ik dr zo over nadenk. Is dit de reden waarom ik nicky scheer.
    Enorme vacht + bewegen is een drama. Zij wordt ook sloom. Terwijl het een pony is met ADHD.
    Nu zeg ik niet dat je direct apparaat erover moet halen. Maar misschien een racestreep is te overwegen.

Actief Forumlid jenzz's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Dagboek Berichten
    18

ah ok nog even afwachten dus.
    Het was gister ook wel onrustig op de weides met die storm.
    Komende dagen wordt het kouder geloof ik, misschien is dan te zien of dat haar goed doet?
    vanmorgen zag ik haar in ieder geval lekker bij de ruif staan eten

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Nog even afwachten dus, maar hopelijk komt er snel wat meer duidelijkheid voor jullie!

Ja ik hou 't in ieder geval goed in de gaten. Ik ga niet scheren voor ik weet dat er niet iets anders aan de hand is.. DA zei als ze het te warm hebben, zouden de slijmvliezen juist roder zijn omdat de doorbloeding daar dan extra is. Maar bij haar was 't juist bleker dan normaal, dus dat klopt niet met elkaar.

Zita was gister weer duidelijk een stuk vrolijker, kwam in de wei direct op me af lopen en niet in slakkentempo maar gewoon normaal. Heb even een kwartiertje wat met 'r gespeeld en oefeningetjes gedaan en ook daar had ze wel zin in, ze ging spontaan trucjes doen en kwam bijv los achter me aan draven, dat zal ze echt niet doen als ze geen zin heeft. Temp opgenomen, 37.3 dus weer normaal.
    Vandaag vond ik haar iets stijf ogen toen ik haar uit de wei haalde, maar was ook koud & sneeuw natuurlijk, alle pony's stonden op een kluitje bij de voerplaats zo veel mogelijk beschut. Ben een klein eindje met haar gaan lopen, toen werd ze wakkerder en soepeler. Daarna alsnog een klein ritje gemaakt van 15-20 min, stap en een heel klein stukje draf waar ze dat zelf graag wilde. Ging goed, ze raakte niet buiten adem maar ik hoorde wel tegen het einde 2x een klein droog kuchje wat ze niet eerder had. Misschien dan toch iets onder de leden.

Actief Forumlid jenzz's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Dagboek Berichten
    18

Fijn dat ze weer wat beter in haar vel zit!

Bladwijzers

Forum Rechten