Ja dat klopt Bea, IJslanders hebben echt maar weinig nodig.
Euhhh heb ik geschreven dat Menglöd eten laat liggen...? Dat doet ze niet hoor, het hooi is altijd in 1 x op. Alleen het stro eten ze niet altijd gelijk op, maar dat vinden ze dan ook een stuk minder lekker. Ze krijgt nu ongeveer 3 tot 3,5 kilo hooi per dag en daarnaast staan de paarden 24/7 op een kaalgegeten graspaddock/looppad (welke niet bemest wordt). Krachtvoer krijgt ze niet, alleen een vitaminen/mineralensupplement (Balancer granulaat van je paard gezond en fit).
Nóg minder hooi voeren lijkt me niet goed, dit is m.i. toch wel het minimum...
Qua omvang is ze nog niet echt afgenomen maar ik meen wel te voelen dat haar vetopslag minder hard is; ik kan het meer laten 'blubberen' als ik er zo met mijn hand overheen schud. Eerst zat het veel vaster. Dus dat lijkt me al een goede zaak, er komt iets in beweging.
@ Prebalia: ja afvallen is een kwestie van minder energie binnenkrijgen dan dat er verbruikt worden, maar in het geval van insulineresistentie is dat toch wel wat complexer. De hele stofwisseling is verstoord en is ingesteld op extreem veel vet opslaan. Daarbij produceren de vetdepots zelf ook nog eens diverse hormonen; ze functioneren dus in feite als één grote hormoonklier, en dat zijn hormonen die de boel nóg verder verstoren, en zorgen voor extra vetopslag, en zo heb je een lekker cirkeltje rond...
Bladwijzers