Pagina 4 van de 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 93

Topic: Trainingsschema om af te vallen?

  1. #46
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Huh, mis ik nou Sophie in je verhaal...?
    Dus jij voert 80 kilo hooi in 1,5 tot 2 dagen, aan 3 pony's...???? Dat is dus 40 kilo per dag (als ze er 2 dagen over doen), oftewel zo'n 13 kilo per pony? Dat meen je toch niet, zóveel?
    Hoeveel zit er dan nog in de bakken als je ze weer bijvult?

  2. #47

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Haha ja en ergste is nicky valt in de winter altijd enorm af. En ze staat met een deken op.
    Wat er in de bak zit een klein laagje, van hooguit 5 kilo. Het idee is dan ook dat ze 24/7 |"kunnen" eten.

    En ik voer op dit moment zo, zodat ik tenminste weet dat ze hooi hebben. Want een tijd terug was het mijn paarden bijna overkomen dat ze 13 u zonder hooi hadden gestaan. En ik mij maar afvragen waarom Sophie & Nicky zo chagrijnig waren. Er werd regelmatig een voerbeurt overgeslagen. (wat ik vermoed)

    Ja dat je sophie in dit verhaal mist klopt, en senseo ook.
    Senseo staat op stal, en Sophie staat ernaast als gezelschap. Senseo breekt de tent af als ze alleen staat.
    Dankzij een stunt van de staleigenaar durft Senseo niet eens meer alleen de schuur in. Blinde paniek.

    Sophie heeft een hooinet waar 20 kilo inpast, deze vul ik eens in de 2,5 dag.
    Senseo heeft hetzelfde en deze vul ik om de 1,5 dag.

  3. #48
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Jeetje wat eten jouw paarden/pony's ongelooflijk veel zeg!
    Ik zou denken dat je óf heel arm hooi voert, of dat er iets mis is met de spijsvertering, óf dat ze tonnetje rond zouden moeten zijn...?

    Hoe kan Nicky nou afvallen als ze zoveel hooi krijgt?
    En ook Sophie krijgt zeker 2 x zoveel als dat ze nodig zou hebben volgens de maatstaven...

  4. #49

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Ik heb serieus geen idee. Zomers hoef ik dit niet te doen.
    Dan kan Sophie met 6 kilo. Nicky met 7. En Senseo eet gewoon gras.
    nicky kreeg ik van de zomer niet slank.
    En nu. Met vlag en wimpel is ze weer op gewicht.

    Ze verbruikt veel met warm houden denk ik

  5. #50
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja Bekijk Bericht
    Jeetje wat eten jouw paarden/pony's ongelooflijk veel zeg!
    Ik zou denken dat je óf heel arm hooi voert, of dat er iets mis is met de spijsvertering, óf dat ze tonnetje rond zouden moeten zijn...?

    Hoe kan Nicky nou afvallen als ze zoveel hooi krijgt?
    En ook Sophie krijgt zeker 2 x zoveel als dat ze nodig zou hebben volgens de maatstaven...
    Beetje overdreven. Het is maar 8 kg per dag. Dat is niet perse heel veel hoor.

    onze 4 pony's krijgen meer, die hebben dan ook echt geen honger. Ze krijgen voor het eerste jaar onbeperkt. Gwen valt er zelfs bij af en die werkt nog niet.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  6. #51
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    @ Marit:
    Nou... Sophie is niet zo groot. Wat zou ze wegen, ik denk nog geen 300 kilo? Als ik dan uitga van de richtlijn van 1,5 kilo hooi per 100 kilo paard, dan zou ze genoeg moeten hebben aan 4,5 kilo hooi per dag. Ze krijgt dan nu dus wel degelijk bijna het dubbele van wat ze volgens de adviezen nodig zou moeten hebben. Dan ben ik toch benieuwd hoe het kan dat ze niet dichtgroeit.
    Is het heel arm hooi?

    @ Marjo:
    Nicky was spierbevangen geweest toch? Maakt dat dat ze zoveel moeite moet doen om warm te blijven, denk je?

  7. #52

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Het is niet perse arm hooi. We hebben nu 2 soorten staan. En beide hangen in de stal.
    Ze heeft niet echt voorkeur. Arm of wat rijker.
    Sophie is 1,20. En weegt 280 op moment.
    En 20 jaar. En echt niet overdreven dik.

    nadat nicky inderdaad spier bevangen is geweest.
    Heeft ze het sneller koud. Ze verstijft direct en dat slaat op haar spieren.

    Ik kan niet echt verklaren hoe of wat. Maar in de winter 24/7 hooi.
    Is nooit een probleem geweest.

  8. #53
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Nou ja als het zo goed werkt voor jouw pony's moet je het vooral zo blijven doen natuurlijk!
    Ik vraag me alleen af hoe het kan dat er zulke grote verschillen zijn, ik ben gewoon nieuwsgierig. Die van mij krijgen de helft (of minder) van wat jij voert en Menglöd is dus nog steeds tonnetje rond...
    Dat zou ik ook wel willen, onbeperkt kunnen voeren zodat ik zeker weet dat ze nooit honger hoeven te hebben. We hebben dat ooit één winter gedaan (vorige stal) en alle paarden kwamen moddervet uit de winter, en dat kregen we er in de lente/zomer, toen ze weer op het gras gingen, ook niet meer vanaf. Dus dat doe ik nooit meer!

    Overigens krijg ik Atli nog maar heel moeilijk dik sinds hij ooit een zware zandkoliek heeft gehad. Ik heb het idee dat zijn darmen daardoor dusdanig zijn beschadigd, dat hij blijvend minder goed voedingsstoffen op kan nemen. Hij is nu niet te mager hoor, maar ik moet daar nu moeite voor doen en eerst moest ik er altijd moeite voor doen om te zorgen dat hij niet te vet werd...
    Dus vandaar dat ik me afvroeg hoe het zit met de vertering van jouw pony's, als ze niet afvallen van dergelijke hoeveelheden hooi.

  9. #54

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Ga de morgen even verder op in.

    Wat ik na jaren niet begrijp. Dat ik vooral zomers zoveel moeite moet doen.

  10. #55
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Beyond is de afgelopen maanden heel veel afgevallen (en dat was ook hard nodig!). De hoeveelheid krachtvoer is geminimaliseerd, hooi hebben we daarentegen fiks verhoogd. Hij krijgt zo'n 9-10 kg hooi per dag. Dat weeg ik af met zo'n bagageweegschaaltje, ik weet precies wat hij krijgt. Hij doet het hier prima op, is nu weer een beetje in een sportmodel. Bij zijn weinige krachtvoer krijgt hij de mineralenbrokjes van Metazoa. Liever had ik die van Equilin gegeven, maar die lust hij niet. Nu hoorde ik wel dat de smaak daarvan veranderd is, misschien zal ik dan nog eens een poging wagen. Inmiddels ken ik Annette van Weezel van Equilin persoonlijk en zij heeft er echt verstand van. Beyond is niet IR-verdacht, bij hem kwam het dik worden gewoon door te veel eten. Hij krijgt ook veel beweging hoor, zo'n half uur draven/galopperen per dag. Niet vergelijkbaar met Menglod dus, maar de hoeveelheid hooi levert geen problemen op.

    Toen Danny nog leefde - zij had wel IR - kreeg ze onbeperkt hooi, weinig krachtvoer, veel beweging, Glucobalance en geen spriet gras meer, dat heeft haar haar laatste jaren zeer goed op gewicht gehouden.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  11. #56
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Marja, die 1,5 kilo per 100 kg lichaamsgewicht is toch voor paarden die af moeten vallen? De richtlijn die ik ken is ong. 2 kg per 100 kg, en voor voordroog of kuil zelfs nog iets meer, afhankelijk van het vochtgehalte.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  12. #57
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Wonder werd van gras ook enorm dik - juist van kort gras. Bij Dyonne haar management hield ik haar echt goed. Ze was nog nooit zo slank als afgelopen zomer. En ze heeft zelfs nog even op onbeperkt hooi gestaan, toen werd ze wel wat zwaarder maar ze deed ook niets meer. Bewoog vrijwel niet.

    Gwen was ook heel zwaar toen ze hier kwam, heeft onbeperkt hooi, beweegt amper (want was spierbevangen) en is nu ook afgevallen. Ze krijgt naast hooi een beetje grasmix, vit. E + selenium, cavalor fiberfirce en marstall force. Hier doet ze het super goed op.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  13. #58

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Ik merk vooral dat Sophie ouder wordt. Zij houdt zich al jaren vreselijk moeilijk zelfstandig warm.
    Hier heb ik afgelopen jaren meerdere malen onderzoek naar gedaan. En vooral winters is echt een drama.
    Toen ze nog buiten stond bij de rest. Had zij al 400 gram op. Terwijl Nicky op 200 zat, (veel warmer van zichzelf) en Senseo had 100 op. (eigen vacht)

    Maar ook qua eten is sophie de laatste jaren heel anders gaan eten.
    Nu haar gebit weer helemaal goed is. Eet ze stukken beter. Maar ze verbruikt in de winter meer hooi dan in het verleden.
    Maar nu schijnt het inderdaad ook zo te zijn dat oudere paarden veranderen in hun vertering etc.
    Sophie heeft wel een buikje(minimaal), maar god ja, ze is met pensioen, verder doet ze ook vrij weinig.

    Nicky was te dik, maar nu ze weer 3 x per week beweegt. 24/7 hooi krijgt.
    Valt ze weer onwijs af. Dat gaat bij haar in de winter altijd heel hard. Soms wel TE hard.
    Waar dit aan ligt zou het niet durven zeggen. Zomers daarin tegen krijg ik de kilo's er niet af.

    Over Senseo kan ik weinig zinnigs zeggen omdat ik haar nog maar zo kort heb.
    Wat ik wel weet is dat ze bij mij kwam ze wel lopende olifant leek zo dik.
    Maar met beweging die ze kreeg en 24/7 op gras viel ze heel rap af. En bleef schitterend op gewicht.
    Ze is nu op dit moment nog erg (mager) maar dat komt omdat alles nu vreselijk veel energie kost.
    Maak mij daar nu even geen zorgen over, dat komt straks allemaal wel weer.

  14. #59
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Janneke noem jij 8 a 9 kilo hooi per dag voor een paard van 450 kilo een rantsoen? Ik vind dat nogal veel. Dat is dus bijna 2 kilo hooi per 100 kilo paard. De richtlijn voor paarden die af moeten vallen is 1,2 tot 1,5 kilo hooi per 100 kilo paard. Vallen jullie paarden hiervan af?
    Met rantsoen bedoel ik vooral dat ze niet onbeperkt kunnen eten, met deze hoeveelheid houd ik ze op gewicht, Whoopie is dan ok en Britt een beetje zwaarder.
    Ze hoeven niet af te vallen, en ze krijgen pas de laatste weken tussen de 8 a 9 kilo nu het kouder is. Verder krijgen ze mineralenbrok, en Whoopie geef ik een halve schep luzernebrok erbij en een flinke scheut lijnzaadolie, Whoopie is in de winter wat schraal op haar lijf vind ik maar die is nu 20 dus daar zal het ook mee te maken hebben. Als ik haar aan huis had staan dan gaf ik haar gewoon wat extra hooi maar dat is nu lastig.
    Maar voor mijn gevoel voer ik behoorlijk schraal zeg maar, het is ook mooi grof hooi.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #60
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Trainingsschema om af te vallen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje Bekijk Bericht
    Liever had ik die van Equilin gegeven, maar die lust hij niet. Nu hoorde ik wel dat de smaak daarvan veranderd is, misschien zal ik dan nog eens een poging wagen. Inmiddels ken ik Annette van Weezel van Equilin persoonlijk en zij heeft er echt verstand van.
    De nieuwe smaak van de Basic is duidelijk appel. Wordt hier zeer gewaardeerd! Balancer is niet in appelsmaak maar het appelaroma overstemd alles Ik deed er voorheen een klein beetje muesli over, dan ging het zonder sputteren op.

Pagina 4 van de 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •