Sinds ik Menglöd heb (nu 7 jaar, en ze is nu 19), is ze al te dik. Er bestaat het vermoeden van IR maar de DA vond een test niet nodig omdat ze alle symptomen vertoont en ik haar hoe dan ook zou moeten behandelen als een paard met IR.
Ze staat op dieet, maar het afgelopen half jaar heeft ze maar weinig beweging kunnen krijgen omdat ik met m'n rug zat (hernia).
Gelukkig gaat het met mij weer wat beter en kan ik Menglöd weer wat meer beweging geven.
Ik wil nu dat ze de komende maanden ECHT afvalt zodat ze hopelijk voor het eerst in haar leven eens SLANK de lente in kan gaan. Ik schat dat er zo'n 30-50 kilo vanaf mag.
Nu ben ik aan het zoeken naar trainingsschema's om paarden te laten afvallen, maar die kan ik nergens vinden. Heeft iemand hier een dergelijk schema?
Ik heb altijd op gevoel mijn paarden getraind maar ik merk dat ik het nu toch vrij lastig vind om goed in te schatten wanneer ik teveel of te weinig doe, vooral omdat ik vooral naast de fiets werk nu en ik haar dus niet direct 'voel'.
Rijden doe ik nog amper en als ik het doe, alleen in stap en hooguit een half uurtje (meer kan ik zelf nog niet). Ik ben een week of 5 geleden begonnen met fietsen; ik fiets dan 3/4 tot een uur per keer waarvan we ongeveer de helft van de tijd draven en af en toe een stukje galop. Dat kan ze goed volhouden (geen overmatig zweten of hijgen). Dit doe ik 2 of (meestal) 3 keer per week.
In het verleden (toen we nog in NL woonden) reed ik Menglöd een periode lang wel 3 tot 4 keer in de week en ook meer draf/galop, maar daar viel ze eigenlijk ook niet echt van af.
Ik begin me dus af te vragen, hoe en hoeveel ze moet bewegen voor ik resultaat ga zien.
Ik ben benieuwd naar jullie kennis en ervaring over dit onderwerp!
Bladwijzers