Dank voor al jullie input!
Die 10% per blok erbij snap ik op zich wel, maar hoe weet je nu hoe lang je zo'n blok dan moet laten zijn? Om de 2 of 3 weken 10% erbij klinkt mij als vrij weinig in de oren. Ik heb althans het gevoel dat Menglöd wel meer aan kan. Zeker met het fietsen, dat is toch onbelaste beweging.
Het is denk ik toch niet zo mijn ding om met de klok erbij trainen (op de minuut af precies), ik hou het meer in grote lijnen in de gaten. Toen ik Menglöd kocht had ze absoluut geen conditie; ze was een jaar niet gereden en had een veulen gehad. Ze kon toen niet eens in de bak galopperen, zo slap bespierd was ze! Ze kwam gewoon de bocht niet door in galop. Ik heb haar toen gewoon op gevoel in een prima conditie gereden (ja helaas nog wel altijd te dik, maar wel fit).
Ik had dat elders ook al eens gelezen, dat stappen eigenlijk de beste manier zou zijn om af te vallen. Ik kan me dat zo moeilijk voorstellen. Een dravend paard verbruikt toch veel meer energie? En dan schakelt-ie dus ook sneller over op vetverbranding, lijkt mij.
Ik dacht overigens dat daar wel duidelijk tijdslimieten voor waren (meen dat voor mensen wel eens gelezen te hebben) maar ik begrijp nu uit het verhaal van Ans dat dat toch niet het geval is. Nou in dat geval ben ik denk ik dan toch al wel goed bezig, door gewoon goed naar mijn paard te kijken en erop te vertrouwen dat ik het vanzelf wel zie als het wat meer kan, of juist wat minder moet.
Wellicht dat alles met een goed doordacht trainingsschema nog beter/sneller zou gaan, maar ach, ik hoef geen paard klaar te stomen voor de sport hč. Ik wil gewoon dat ze afvalt, dat is alles. Haar conditie is eigenlijk nog best wel goed, voor een paard dat een half jaar alleen maar wat heeft gewandeld.
Wel fijn om te lezen dat er verschillende mensen zijn die hun chronisch te dikke paard tóch hebben kunnen laten afvallen. Ik heb het al zo vaak geprobeerd met Menglöd maar het is nooit echt gelukt... Dit keer wil ik dat het wel slaagt en de winter is natuurlijk ook het ideale seizoen om daarmee te beginnen! *praat zichzelf moed in*
Bladwijzers