Pagina 6 van de 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Resultaten 76 tot 90 van de 93

Topic: Trainingsschema om af te vallen?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Trainingsschema om af te vallen?

Ik weet dat het afvallen langzaam kan gaan, maar na 2 maanden had ik toch wel énig verschil verwacht...
    Afgelopen zomer hadden we hier 2 weken een logeerpaard, en lekkere jonge ruin die Menglöd wel leuk vond. Atli vond dat maar echter niks: concurrentie! Er werd dus heel wat afgerend in ons PP. Na die twee weken was Menglöd duidelijk wat afgevallen. Dus ze kán het wel. En toen kreeg ze ook nog weidegang (op lang doorgegroeid gras), plus dat er op de paddock en track natuurlijk wat meer groeide dan nu.
    Misschien dat paard nog maar eens te logeren vragen.

Ja die andere Balancer (van Equilin) die ga ik nog even niet geven hč, niet op korte termijn tenminste.
    De huidige Balancer heeft ze nu vanaf kerst 2013 en afgelopen zomer wilde ze hem ook niet meer. Toen heb ik een paar weken niks gegeven, en daarna at ze het weer gewoon op. Er zou in principe wel alles in moeten zitten wat ze nodig heeft.

Vanmiddag heb ik lekker met haar in de zandkuil gespeeld; daar kan ik lekker cirkelwerk doen en haar wat heuveltjes laten klimmen. Atli was ook mee. Ik weet niet of dat de truc was, maar zie liep nu wel lekkerder en ook meer voorwaarts! Nog wel altijd wat minder ruim dan ze zou moeten kunnen, maar toen ze wat meer vaart kreeg, strekte ze haar benen wel duidelijk meer naar voren (vooral de voorbenen). Ze zit dus gelukkig niet helemaal vast ofzo.

Dat kortere lopen is ooit begonnen nadat ze een schouderblessure kreeg t.g.v. een niet goed passend zadel. Massages hebben het toen wel wat verminderd, maar het bleef terugkomen. Ik weet dat aan die schouderspier.
    Nu weet ik dat er bij insulineresistentie suikers in de spieren opgeslagen kunnen worden, wat kan zorgen voor kortere gangen. Achteraf gezien denk ik dus, dat ze al een paar jaar niet optimaal loopt door die insulineresistentie. Maar tot voor onze gedwongen zomerpauze, was ze altijd wel lekker vlot en voorwaarts. Dus ja, zorgen, zorgen, zorgen...

Topic blijft interessant, vooral het opbouwen van de conditie.
    nu ik dr over nadenk is dat knap ingewikkeld.

Ik ben weer aan starten met Nicky, en wel zo dat ik haar niet weer stijf & spierbevangen heb.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nou, goed nieuws, Menglöd is ein-de-lijk aan het afvallen! Er is nu zo'n 25-30 kilo af en het verschil is duidelijk zichtbaar.
    Volgens meetlint is ze nu ongeveer 360 kilo. Ze was ooit 347 (het slankste dat ik haar gehad heb) en toen was ze nog steeds te dik, dus ik denk dat er nog zeker wel 25-30 vanaf mag.
    We gaan dus vrolijk verder.

Wat we nu doen, is ongeveer om de dag bewegen, en dan ben ik meestal een uur of ietsje langer bezig, waarvan ze ruim een half uur draaft incl. soms wat galop. Dit doe ik meestal naast de fiets, maar ook wel aan de lange lijn (grondwerk/cirkelwerk).
    Ik kan ook merken dat ze een wat betere conditie heeft gekregen: ze gaat minder snel zwaarder ademen en ze lijkt ook wat minder/minder snel te zweten. Fijn!

Wat super goed !!!

Ik probeer voor Nicky een training schema te maken.
    Maar ik vind erg moeilijk.
    Vooral hoe lang. Hoe ver etc.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik heb geen schema gemaakt, ik ben gewoon gaan fietsen.
    En gewoon gekeken naar hoe lang ze het volhoudt, en dat langzaamaan wat uitgebreid.
    Werkt kennelijk goed.

Als je echt een paard in conditie wilt brengen voor een wedstrijd is een schema wel handig denk ik, om zo optimaal mogelijk te trainen.
    En bij medische problemen wil je natuurlijk overbelasting voorkomen, dus voor Nicky kan ik me voorstellen dat je het lastig vindt...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Fijn dat het werkt Marja.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Klopt Marja. Ik wil aan de ene kant een grens zoeken.
    Maar aan de andere kant. Gaat het dan goed.
    Vandaag had ik een ritje van 10 km. In 1,5 u. Afwisselend stap/draf en klein beetje galop.
    Ze was wel echt moe, en na rijden gelijk warm inpakken. Zodat haar spieren rust krijgen.

Ben nu wel benieuwd naar een voor & na foto van menglod

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik heb niet echt goede vóór foto's gemaakt.

Dit is het beste wat ik heb, van eind december. Hier zijn we al 1,5 maand aan het trainen en lijnen, maar er was dus nog niks vanaf.

Ik zal eens kijken of ik van de week foto's kan maken van hoe het nu is.

DSC02199.JPG

menglod sneeuw.jpg

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Ik vond dit artikeltje Marja: http://myhorse.com/blogs/horse-care/...or-your-horse/

En wat ik me ook nog bedacht: je paard bouwt conditie op waardoor het effect dat je huidige intensiteit aan training weer langzaam af gaat nemen. Als je dus wilt dat ze blijft afvallen, dan moet de intensiteit omhoog (naar mate haar conditie stijgt). En ook zou ik dan kijken of je spiertechnisch meer kan trainen, net als bij mensen lijkt me

Ha ha ha Ronja. Ik had Marja ook al getagged op facebook met hetzelfde artikel.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    10

Wat fijn dat het de goede kant op gaat Marja!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dank jullie Ronja en Roos, een vergelijkbaar artikel had ik laatst ook al eens gevonden.
    Ik probeer er inderdaad voor te zorgen dat de paarden 24/7 eten hebben, maar dat is nog best lastig.
    Ze krijgen 3 x per dag hooi (Atli 4 x en dan ook nog weidegang), en daarnaast wil ik dat er altijd stro beschikbaar is. Ze zijn echter vrij lastig met het stro: geef ik teveel, dan knoeien ze ermee en kan ik heel veel weer weggooien, geef ik te weinig, nou dan hebben ze dus niks en dat moet ook niet. Dus dat blijft telkens een beetje zoeken, want hun strob-behoefte wisselt nogal, en ook de smaak per baal lijkt het. De baal die ik nu voer, verdwijnt veel sneller.

In het verleden hebben de paarden eens een winter 24/7 ruwvoer (hooi) gehad, nou daarna kon ik ze allebei rollen en het heeft meer dan 1,5 jaar geduurd, voordat ik dat vet er weer een beetje afkreeg... Dus vandaar dat ik het nu probeer op te lossen met stro.

De training intensiever maken is met de fiets wat lastig, want méér dan dit, trek ik zelf niet.
    Wel ben ik begonnen met longeren/grondwerk, balkjes-werk, en zo kan ze toch wat meer doen zonder dat het mij teveel wordt.

We gaan vol goede moed verder.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Heb je al een elektrische fiets, Marja?
    Dat scheelt echt zóveel kracht Kun je met gemak 24 km/h rijden.
    Of misschien wil Menglöd voor een wagentje, relaxt voor jou en meer energieverbruik voor haar.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee ik heb geen elektrische fiets, tot nu toe vertikte ik dat, om verdorie op mijn 42e met een elektrische fiets te gaan rijden... Ik ben toch nog geen bejaarde... Ik had ook de hoop dat door regelmatig te gaan fietsen mijn conditie wat zou verbeteren, maar dat is helaas niet zo.
    Maar misschien moet ik mijn ideëen daarover toch maar gaan herzien... vind ik verdomde moeilijk...

Voor een karretje durf ik niet zo goed na een men-ongeluk met Atli... Dan zou ik ook echt een prof moeten inschakelen voor het beleren. En liefst ook iemand hebben die meegaat. En een karretje kopen. En waar laat ik dat dan (te weinig schuur-ruimte hier)... En hopen dat we geen onverwachte varkens tegenkomen onderweg, want toen stond ze toch maar mooi ineens achterstevoren (was naast de fiets dus dat ging gelukkig nog wel goed).

Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Dagboek Berichten
    1

Wat fijn dat ze afslankt! Mooie beloning voor jouw inspanning en gezonder voor haar.

Misschien een idee om met longeren etc de intensiteit te verhogen en het fietsen zo te laten of uit te breiden op geleide van jouw krachten? Naast de fiets zou je ook wat tempowisselingen kunnen doen, dat is zwaarder voor haar (maar misschien te zwaar voor jou?); af en toe een stukje langzamer, dan weer gewone tempo. Het schakelen vraagt meer energie dan dieselen in 1 tempo.

Pagina 6 van de 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten