Pagina 4 van de 12 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 167

Topic: Train je oog: beweging van paarden analyseren

  1. #46
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Ik was bij augustus gebleven. In augustus heb ik trouwens nog een osteopaat bij Maybel gehad. Ik heb haar heel specifiek gevraagd wat ze van de rug vond. Omdat mijn twijfels over de rug nog steeds bestonden. Maar ze zag geen echte problemen daar.
    Qua beweging, volgens haar moesten we er gewoon doorheen trainen. Daar heb ik nog discussie over gevoerd met haar, maar dat was zinloos.
    Voor mij was besluit genomen vooral wat te wandelen, dingen die ze leuk vond te doen. Het was dubbel, want wilde haar ook niet te zwaar laten worden. Als ze goed voelde wandelden we wat, anders niet. Met wat rustdagen bewoog ze beter.


    Mijn besluit stond vast, ik wilde de rug op de foto. En verder maar zien wat de dierenarts vond.
    12 september stonden we op de kliniek. Helaas rond deze tijd geen duidelijke filmpjes. Hoewel we alleen stapten nog, dus verder ook weinig extra.
    Op de harde cirkel was ze linksom minder dan rechts. In de bak redelijk, maar kort. Rechtsom trager.
    Ze was niet heel slecht. Weer 1/5 gescoord qua kreupelheid. De buigproeven waren wel even schrikken, die waren allemaal niet goed, maar met name linksvoor gewoon slecht.
    Gezien ze links het minste was wilde de dierenarts die graag behandelen, kogel en knie. Pees is gecontroleerd met scan, die was goed.
    Op mijn wens om de rug op de foto te zetten dat gedaan. Allerlei foto's gemaakt van rug en knie, kwam er een andere arts die wilde er nog eentje extra hebben.
    De knie was ok, wel iets te zien, maar zo minimaal dat ze hier niet dit van mocht laten zien. Daarna de rugfoto's. (En daarin vond ik mooi dat Willeke van het eerste filmpje al iets over de rug zei, al zit het op een iets andere plek.
    Geen kissing spines, waar ik bang voor was, maar veel lager in de rug, onderzijde van de wervels. Vijf waren er compleet vergroeid met elkaar. Vermoedelijk ontstaan na een val. Niet direct reden altijd voor grote problemen. Eenmaal vastgegroeid zijn de wervels stijf, maar grote kans dat de volgende dan gaan omdat die weer overbelasten. Dit zou niet de oorzaak van het kreupel lopen zijn, maar wel van de overbelasting elders in het lichaam en daarmee risico's op kreupelheden.
    Afspraak om nu de kreupelheid van links te behandelen om haar lekker een goed vervroegd pensioen te geven (met 10 jaar).
    Met twee weken hoorde hij graag hoe het ging.10 dagen alleen stappen. We hebben weinig gedaan. Vooral quality time. Ze liep toch 24/7 buiten.
    Ze mocht wel weer door mijn eigen smid beslagen naar haar oude beslag.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  2. #47
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Even weg, de filmpjes willen niet, probeer het zo opnieuw.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #48
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Ik denk ook dat, als je uitgesloten hebt dat het niet aan de voeten zelf ligt, je ook vooral naar de rug en heupen moet kijken als oorzaak. Logisch dat, wanneer daar iets niet goed zit, het ook uiteindelijk uitwerking op de benen e.d. heeft. Blijft dus steeds wel een proces van uitsluiten. Oorzaak ligt niet altijd in het deel van het lijf waar je daadwerkelijk wat ziet zeg maar Blijkt dus bij Maybel ook wel zo te zijn. Hoewel bij Maybel de hoefbevangenheid dan ook nog een probleem is geweest waardoor je eigenlijk misschien op een dwaalspoor gezet wordt. Wel heel naar dat een osteopaat dan toch tegen je zegt dat je die rug er doorheen moet trainen. Want daardoor nemen de twijfels alleen maar meer toe denk ik. Goed dat je je gevoel hebt gevolgd en foto's van de rug hebt laten maken!

    Er kunnen zoveel dingen meespelen, is altijd zoeken naar de oorzaak. Maybel had eigenlijk de pech dat ze die hoefbevangenheid had, want anders had de da en zo wellicht al sneller naar de rug gekeken. En ja, moet je zelf maar eens rugpijn hebben, dan ga je ook heel anders lopen met overbelasting tot gevolg. Stomme is, dat het net zo goed een pijntje in je voet kan zijn die er voor zorgt dat je anders gaat lopen en rugpijn krijgt. Beetje kip en ei verhaal dus. En dus lastig om de echte oorzaak te vinden. Wel fijn dat de foto's hier een duidelijk beeld geven en je dus toch erachter bent gekomen wat het is
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  4. #49
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    27 september wilde ik mijn dierenarts een update geven. Ik had al een mail gestuurd met filmpjes die ik hier ook zal posten.
    Mijn dierenarts was er niet, dus een andere gesproken. In overleg besloten om pijnstillers te gaan proberen.

    Eerst even de filmpjes waar ik verre van blij van werd. Ongeveer twee weken na het inspuiten. Ja, de kreupelheid op linksvoor was zeker wel beter geworden. Maar verder..
    De filmpjes zijn ook eigenlijk de enige momenten dat Maybel bewogen heeft. Besloten gelijk te filmen voor beeldmateriaal voor de dierenarts en zodat ik haar echt kon beoordelen zonder dat zij meer moest lopen dan nodig.
    Ik ga ze ook even nummeren.

    1. Stappen, totaal kleine km. die dag.


    2. Langs de fiets om haar beter te kunnen beoordelen.


    3. Harde volte.


    4. Even monsterfilmpjes met Marit gemaakt.


    5. Een filmpje van achter elkaar geplakte momenten in vrijheid.


    6. Stap in de bak.


    7. Draf in de bak.

    Enige wat we hebben gedaan, want het was verschrikkelijk.



    En dan een filmpje wat mij eigenlijk alles zei wat ik niet wilde weten.
    Na tweemaal een forse dosis pijnstillers zag ik mijn pony die ik gewoon rustig en relaxt noemde weer rondspringen. Ze is nog steeds stijf..
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #50
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Bij Wonder waren de buigproeven ook niet goed, alle 4 de benen kreupel. Dit kwam ook uit haar rug, maar dan wel Kissing Spines. Vermoedelijk ook HKO, Spat en een niet zo goed SI gewricht, maar ja wat was er eerder? Niet perse belangrijk misschien maar het 1 kan door het ander komen en andersom.

    Ik heb filmpjes van Wonder hier op het forum staan, verder niet echt. Heb wel gefilmd maar niet gedeeld. Moet ook wel zeggen dat het mij nu wat zwaar valt, ze is nog maar zo kort weggevallen.

    Achteraf zie ik op veel gronwerkfilmpjes een pony die niet goed loopt, maar ze liep hoog in tempo, dat verbloemde het wel een beetje.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  6. #51
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Linda, ja door de hoefbevangenheid had ze een ander looppatroon.
    Ik heb nooit iemand iets kwalijk genomen. Van buitenaf voelde je niets aan de rug omdat het zo diep zat.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  7. #52
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Ik kan hier de filmpjes natuurlijk nog wel een keer plaatsen.


    Wonder bewegen volte stap en draf bak
    http://youtu.be/Vwqx3Ag2MB0

    Wonder bewegen rechte lijn stap en draf bak
    http://youtu.be/1P_2J-fon5E

    Wonder bewegen stap en draf harde volte
    http://youtu.be/vhfFRr5Ldzg

    Wonder bewegen stap en draf harde rechtuit van erachter
    http://youtu.be/whFdWl1ztvY

    Wonder bewegen stap en draf harde rechtuit van opzij
    http://youtu.be/fhLPhCWmbwc

    Wonder bewegen stap en draf harde rechtuit van opzij 2
    http://youtu.be/kfHct8j0qCA
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  8. #53
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Dat waren ook de laatste filmpjes van Maybel.
    Toen ik mijn eigen dierenarts sprak die ondertussen de filmpjes keek gaf hij aan geschrokken te zijn. Vooral de stap was slecht. Wat je nu zag kwam uit de rug en daarmee was duidelijk dat we niets meer voor haar konden betekenen. Het zat te diep om te behandelen.
    Ik heb hem gevraagd of hij een uitzondering voor ons wilde maken om haar aan huis te laten gaan. Doet hij normaal niet, maar wilde hij wel doen. Uiteindelijk heeft ze nog een goede week op zware pijnstillers gestaan na dit gesprek.
    Toen we haar een roesje gaven werd duidelijk dat ze zelfs in die korte tijd nog harder achteruit was gegaan. Een maand ervoor stonden we op de kliniek en was een roesje geen probleem. Nu was de coördinatie volledig weg. (Ik wist wel dat ze door spondylose verlamd konden raken, maar niet dat ze er al dichtbij zat. Tot de peesblessure was ze nog redelijk in training en hebben haar rugspieren waarschijnlijk het meeste opgevangen. Door de staprust is ze hard achteruit gegaan).
    Dierenarts gaf aan dat dit de juiste beslissing was, twijfels had ik absoluut niet. Maar denk dat het voor beiden heel dubbel voelde. Ik verloor mijn allerbeste maatje nadat we alledrie een zware strijd hadden gevoerd om haar te helpen.

    Maar ok, dit heeft niet zoveel meer met de beelden te maken. Hoewel ik wel vind dat je ziet op de laatste filmpjes dat de coördinatie aangetast is. Dat merkte ik overigens ook op de trailer. Ze stond minder stabiel de laatste keren naar de kliniek.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #54
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne Bekijk Bericht
    . Dat merkte ik overigens ook op de trailer. Ze stond minder stabiel de laatste keren naar de kliniek.
    Dit had Wonder ook heel duidelijk, die besloot zelfs de laatste keer gewoon NIET meer op de trailer te gaan, zo erg vond ze het. Ze stond ook vrijwel niet meer stil op de trailer en kwam er ineens heel nat af, terwijl daarvoor eigenlijk niet echte laadproblemen waren.

    Een rug dat niet goed is, doet echt veel.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  10. #55
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Dat slingeren met haar hoofd Dyonne deed ze dat vaker, of deed ze dat wanneer je meer actie vroeg en dat pijn/ongemak gaf.

    Wel herkenbaar dat ostheopathen en chiropracticurs (?) vaak aangeven dat er weinig aan de hand is, dat vond ik altijd wel frustrerend, ik had er mensen bij die goed aangeschreven stonden sommigen waren ook arts, blijkbaar zijn sommige afwijkingen niet goed voelbaar en vertaald het zich ook niet altijd in een bewegingsbeperking op dat moment.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #56
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Ze headshakete sinds een aantal jaar, wel op de meest gekke momenten, midden winter enzo. Daarom heb ik bij haar altijd aan een lichamelijk oorzaak gedacht. De laatste tijd werd het steeds erger. Dus dat bevestigde mijn gevoel. Deze vraag heb ik ook bij de dierenarts neergelegd en die bevestigde dat dit heel goed uit lichamelijk ongemak kon komen.
    Ik moet zeggen dat de artsen die ik meegemaakt heb de klachten serieuzer namen dan bijv. de osteopaat. Sindsdien heb ik besloten bij twijfels eerst regulier onderzoek. Bij een osteopaat weet je namelijk erna nog niets echt. Ze kunnen niets uitsluiten wat je met röntgen wel kunt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  12. #57
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Nieuwe poging om dan maar een ander filmpje te plaatsen, deze is van ergens vorig jaar denk ik:



    - - - Updated - - -

    Misschien is het leerzaam om juist mensen die niet zo snel iets denken te zien te laten reageren, dit is wel een duidelijk filmpje denk ik.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #58
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Is ze daar al warmgelopen? Ze heeft er niet zoveel zin in. Eigenlijk zou ik ook de andere hand willen zien.
    Zeker met draf blijft ze erg recht in haar lijf en linksachter komt moeilijk mee.
    Verder valt mij op dat ze het hoofd laag houdt in de draf.
    De paslengte voor is niet altijd gelijk.

    Ja, iedereen die iets ziet is reageren goed. Ik vind het ook lastig andere paarden te analyseren, maar daarom wel goed voor ervaring op doen. Of ik het juist zie, geen idee.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  14. #59
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Jeetje, dat laatste filmpje met de pijnstillers...ja, dat knalt er dan wel in denk ik. Wel heel goed dat je toch je gevoel bent blijven volgen
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  15. #60
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    @Marit: bij Wonder vind ik idd het tempo voornamelijk de grootste verandering. Als ik haar vergelijk met de keer dat ik bij jullie ben geweest en dan deze filmpjes. Hier loopt ze echt vele malen langzamer en stijf. Maar dat is ook zo lastig eraan want met Parelli werk je natuurlijk ook wel naar een meer LB pony toe en wil je juist wat rust erin. Dan ben je in eerste instantie blij met de rust en blijkt er dus uiteindelijk iets aan de hand te zijn. Toch fijn dat je de filmpjes post, hoe moeilijk dat misschien ook is omdat het allemaal nog zo vers is Maar dit soort filmpjes zijn altijd wel leerzaam vind ik.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Pagina 4 van de 12 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •