Ik was bij augustus gebleven. In augustus heb ik trouwens nog een osteopaat bij Maybel gehad. Ik heb haar heel specifiek gevraagd wat ze van de rug vond. Omdat mijn twijfels over de rug nog steeds bestonden. Maar ze zag geen echte problemen daar.
Qua beweging, volgens haar moesten we er gewoon doorheen trainen. Daar heb ik nog discussie over gevoerd met haar, maar dat was zinloos.
Voor mij was besluit genomen vooral wat te wandelen, dingen die ze leuk vond te doen. Het was dubbel, want wilde haar ook niet te zwaar laten worden. Als ze goed voelde wandelden we wat, anders niet. Met wat rustdagen bewoog ze beter.
Mijn besluit stond vast, ik wilde de rug op de foto. En verder maar zien wat de dierenarts vond.
12 september stonden we op de kliniek. Helaas rond deze tijd geen duidelijke filmpjes. Hoewel we alleen stapten nog, dus verder ook weinig extra.
Op de harde cirkel was ze linksom minder dan rechts. In de bak redelijk, maar kort. Rechtsom trager.
Ze was niet heel slecht. Weer 1/5 gescoord qua kreupelheid. De buigproeven waren wel even schrikken, die waren allemaal niet goed, maar met name linksvoor gewoon slecht.
Gezien ze links het minste was wilde de dierenarts die graag behandelen, kogel en knie. Pees is gecontroleerd met scan, die was goed.
Op mijn wens om de rug op de foto te zetten dat gedaan. Allerlei foto's gemaakt van rug en knie, kwam er een andere arts die wilde er nog eentje extra hebben.
De knie was ok, wel iets te zien, maar zo minimaal dat ze hier niet dit van mocht laten zien. Daarna de rugfoto's. (En daarin vond ik mooi dat Willeke van het eerste filmpje al iets over de rug zei, al zit het op een iets andere plek.
Geen kissing spines, waar ik bang voor was, maar veel lager in de rug, onderzijde van de wervels. Vijf waren er compleet vergroeid met elkaar. Vermoedelijk ontstaan na een val. Niet direct reden altijd voor grote problemen. Eenmaal vastgegroeid zijn de wervels stijf, maar grote kans dat de volgende dan gaan omdat die weer overbelasten. Dit zou niet de oorzaak van het kreupel lopen zijn, maar wel van de overbelasting elders in het lichaam en daarmee risico's op kreupelheden.
Afspraak om nu de kreupelheid van links te behandelen om haar lekker een goed vervroegd pensioen te geven (met 10 jaar).
Met twee weken hoorde hij graag hoe het ging.10 dagen alleen stappen. We hebben weinig gedaan. Vooral quality time. Ze liep toch 24/7 buiten.
Ze mocht wel weer door mijn eigen smid beslagen naar haar oude beslag.
Bladwijzers