Pagina 8 van de 12 EersteEerste ... 678910 ... LaatsteLaatste
Resultaten 106 tot 120 van de 167

Topic: Train je oog: beweging van paarden analyseren

  1. #106
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne Bekijk Bericht

    Ik ben dan wel benieuwd wat je precies met het systeem kunt zien. Wat je opmerkt, want juist bijvoorbeeld belastingkreupel, bewegingskreupel, de uitslag van een gewricht afzonderlijk kan best interessant zien.
    Want zoals Carwyn op het laatste filmpje nam ik hem naar de kliniek omdat hij ohz niet fijn was. Dierenarts merkte direct op dat hij niet regelmatig was (had ik thuis nog niets van gezien). Benieuwd of jullie dat ook zien? En wat jullie verder opvalt.
    Het systeem kijkt naar symmetrie, dus vergelijkt vooral links met rechts en bijv. met eerdere metingen van hetzelfde paard.

    Als ik het goed zie van het filmpje (pin me er niet op vast vooral de buigproeven zijn heel wiebelig gefilmd, daar heb ik niet echt naar gekeken). Hij is beter op het harde, slechter op het zachte. Ik vind hem op het zachte en zeker met ruiter echt onregelmatig. Hij is op beide kanten op het buitenbeen onregelmatig. Samen met het slechter zijn op zachte ondergrond en nog slechter onder de ruiter, maar wel aan beide kanten, zou ik als eerste kijken naar schouder/schoft/zadel. Even alleen op het beeld op volte/onder zadel. Ben wel benieuwd wat er met hem aan de hand was?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  2. #107
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Ha, eindelijk kan ik op dit topic komen! De grafische kaart van mijn iPad is niet zo goed en op de eerste pagina's staan zoveel filmpjes dat hij er dan de brui aan geeft.....
    Ik heb net gekeken naar het laatste filmpje van Carwyn. Wat ik daar op meen te zien is dat hij op de harde volte en onder het zadel zijn passen verkort en zijn rug vast houdt. Op het zachte zie ik hem lekker strekken naar voren en naar beneden en loopt hij veel ontspannener. Maar dat is mijn two cents. Ik ben benieuwd naar wat anderen zien en naar wat er uiteindelijk uit is gekomen, en hoe het nu met hem gaat.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #108
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Ik vind het filmpje op het harde wat lastig te beoordelen, reageert hij daar op zijn omgeving wat opvalt is dat hij niet "wil zakken"met zijn hoofd. Op het zachte valt hij mij op dat hij steeds zo diep/laag loopt met zijn hoofd ik krijg daardoor het idee dat hij zijn achterhand/rug wil ontlasten. Wat ook opvalt is het verschil in beenactie , op het harde trok hij zijn benen meer op maar misschien was hij daar ook een beetje hyper, op het zachte vindt ik hem te weinig actief met zijn achterhand. Te weinig activiteit van zijn rug, galop vind hij duidelijk moeilijk daar biedt hij weerstand.
    Idd onregelmatig ene keer op l-achter dan op r-achter. Onder het zadel valt vooral op dat hij wel ontspannen lijkt maar weer zijn hoofd hoog houdt en dat hij niet echt vooruit wil.

    Wat steeds ook opvalt is dat hij niet beter word als je hem langer laat bewegen.


    Hij is wel echt braaf heb ik het idee want ondanks dat hij last heeft doet hij toch zijn best.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #109
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Ok, dat was de harde volte op het einde Ik zit echt niet op te letten. Hij is wel veel slechter de tweede keer op de harde volte. Hebben ze hem nog uitverdoofd?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  5. #110
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Ik vind het wel interessant wat jullie zien. Ik laat het antwoorden aan Dyonne over
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  6. #111
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Ik vind het systeem nog wel interessant klinken. Ja, je hebt er natuurlijk geen diagnoses mee. En daarbij kom je gelijk bij iets dat het allermoeilijkste blijft.
    Want een ervaren dierenarts zeker op gebied van orthopedie herkent vaak de onregelmatigheid wel.

    Het is interessant wat jullie zeggen/zien. Dierenarts vond hem op harde al niet goed, mn rechtsvoor. In de buigproeven vond hij hem op zich wel acceptabel, al vond ik hem wat lang onregelmatig, hij herstelde wel.
    Zijn onregelmatigheid was beperkt en daarom was het nog de vraag of uitverdoven zinvol was.
    Ik raad trouwens aan nog eens naar het rijfilmpje te kijken. De reden dat hij op beide kanten kreupel lijkt ligt vooral in het feit dat de dierenarts Marit van been liet verwisselen.
    Uiteindelijk omdat hij dus onder het zadel zo'n verschil liet zien is zijn rug uitverdoofd. Hierna bewoog hij een stuk fijner en voorwaartser. Omdat dit zo'n verschil maakte is hier de aandacht naar gegaan.
    Mochten mensen mij/Marit op FB hebben had je misschien al gelezen dat zijn op maat gemaakte zadel 'afgekeurd' werd door zowel dierenarts als andere zadelmaker..

    Janneke, ik vond dat je een hele scherpe observatie deed met laag lopen, dit is ook wat de zadelmaker duidelijk benoemde. Door zo laag te lopen kunnen ze achterste deel van de rug ontlasten.
    Zadelmaker vond verder rechtsachter niet helemaal fijn. Dit is ook wel zijn meest zwakke beentje.

    En ja, hij is eigenlijk te braaf.. Daarom met minimale signalen is voor mij al teken dat er iets niet klopt. Alleen wat dat iets is, dat is vaak nog een hele weg.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  7. #112
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Je hebt inderdaad een geschoold oog nodig om zo'n subtiele onregelmatigheid te kunnen zien. Ik vond het jammer dat ik geen geluid bij de filmpjes van Carwyn had, want het enige dat me echt opviel was dat hij zijn ene voorvoet harder neerzette dan zijn andere (alsof hij meer gewicht op de ene voet nam dan op zijn andere voet), maar ik hoor dat altijd beter dan dat ik dat zie.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  8. #113
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Ik heb ook liever geluid, maar ik vind het niet netjes de dierenarts op de filmpjes te zetten, vandaar geluid eraf.
    Bij andere filmpjes laat ik het om die reden altijd erop staan.
    Echt verschil in geluid was er niet qua neerzetten. Maar hij heeft ook geen ijzers natuurlijk, dus het maakt niet zoveel geluid.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #114
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Janneke, ik vond dat je een hele scherpe observatie deed met laag lopen, dit is ook wat de zadelmaker duidelijk benoemde. Door zo laag te lopen kunnen ze achterste deel van de rug ontlasten.
    Zadelmaker vond verder rechtsachter niet helemaal fijn. Dit is ook wel zijn meest zwakke beentje
    Whoopie doet hetzelfde vandaar dat het voor mij makkelijker zichtbaar is, trouwens een evt tip voor de training ik merk dat wanneer je juist met rijden en ook met werken op de volte het paard beter kunt trainen door het hoofd hoger te vragen, de methode van Philip Karl vind ik daarbij bv erg prettig maar ook aan de lijn de methode van Karin Rolph, door het hoofd hoger te vragen kunnen ze blijkbaar beter onder treden. Tenminste zo werkte het bij Whoopie.
    Het voorwaarts neerwaarts lopen daar hoef ik nooit aandacht aan te besteden, ze is net zo,n stofzuiger.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #115
    Actief Forumlid Susan's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    605
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Dit is Juno afgelopen vrijdag.
    Hij liep absoluut niet normaal.
    Ik ben benieuwd of jullie het probleem kunnen vinden. Wij (Eltina en ik) zijn er al achter.
    Ik ga er verder nog even niets over zeggen. De bodem was alleen erg hard en voor dit filmpje is alleen een paar minuten los gestapt.

    Ik zou het fijn vinden als het geluid op dempen blijft. Ik weet namelijk niet hoe je dat er af kan halen.


  11. #116
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Ik ken Juno verder niet. Wat mij gelijk opvalt is dat hij niet zo heel voorwaarts zijn. De draf is kort en hij gaat wel erg 'in de krul' met zijn hoofd.
    Overigens vind ik dit op een harde bodem niet heel gek dat hij niet zo lekker loopt.

    Edit, als je er een muziekje onder zet, dan verdwijnt je geluid ook bij Youtube.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  12. #117
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Voor de liefhebbers weer een filmpje van Carwyn, harde volte (met stukjes geluid), zachte volte en harde volte (zonder geluid).
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  13. #118
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Juno lijkt zijn achterhand te ontlasten, heb het idee dat het probleem l-achter zit, hij houd zijn rug ook helemaal stijf. Hij geeft de indruk pijn te hebben. Niet voorwaarts, heel voorzichtig lopen in draf, kort.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #119
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Nog een filmpje om te vergelijken met de eerder geplaatste. Helaas zonder geluid, wij praten er teveel doorheen..
    Benieuwd wat jullie zien als je ze vergelijkt.


    En een klein stukje rijden op het eind.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  15. #120
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Train je oog: beweging van paarden analyseren

    Geeft Juno niet gewoon zoals veel paarden hier in de omgeving last van de plotseling bevroren bodem? Van de overgang van lang in een zachte vochtige bodem staan en daardoor zachte hoeven hebben naar een plotseling knetterharde grond?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Pagina 8 van de 12 EersteEerste ... 678910 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •