Dag allemaal,
Al enige tijd ben ik aan het kijken naar een alternatief voor de Care4Life die ik momenteel voer. Maar inmiddels zie ik door de bomen het uhm voer niet meer.... Ook krijg ik zulke uiteenlopende, welbedoelde, adviezen dat ik nu helemaal twijfel. De een vind Care4Life en alle niet op ruwvoer gebaseerde bijvoeders (zoals bijvoorbeeld agrobs) puur vergif, de ander heeft juist wel goede ervaringen met bepaalde muesli's, ook de vitamine / mineralen korrel hoor ik steeds meer over maar ook daar hoor ik weer mensen over dat je dat niet standaard dagelijks zou moeten voeren als er niet middels een bloedtest is aangetoond dat je paard een ergens een tekort aan heeft :-| Oftewel: hellup! :-p
Nu heb ik persoonlijk al het uitgangspunt dat ik mijn paarden naast hun ruwvoer graag iets extra's wil geven voor de vitamine / mineralen ook al heb ik nooit bloed onderzoek laten doen. Ik heb gewoon toch mijn twijfels of ze uit alleen ruwvoer (voordroog met ongeveer 75% ds) wel voldoende halen. Daarbij krijgen ze ieder maar een paar honderd gram per dag dus vraag mij toch ook echt sterk af wat voor 'kwaad' ik ze daarmee zou kunnen doen.
Nu ben ik best redelijk tevreden over de C4L: er zitten geen granen in, geen melasse, laag suiker&zetmeel percentage, betaalbaar en in de buurt te krijgen (mijn basis criteria). Ook vinden de paarden het simpelweg super lekker. Sommige likken hun bak echt tot op de laatste kruimel uit. Ook kan ik het goed mengen met bijvoorbeeld sandclear of medicaties en doen ze er best een tijdje over om het op te eten mede dankzij de losse luzerne die er in zit in plaats van dat alles in 1 korrel is geperst.
Waarom dan toch wisselen? Bij sommige ingredienten in de C4L heb ik toch mijn vraagtekens, zoals bijvoorbeeld de collageen (zou dierlijk zijn), de soja die genetisch gemanipuleerd zou zijn, het jaarrond voeren van dezelfde kruiden en sommige paarden zouden er hevig van worden (niet dat ik dat nu meteen merk bij mijn paarden). Ook heeft mijn kruising ruin snel last van zijn darmen en van jeuk en ik ben benieuwd of dat ik dit met een ander voer nog meer zou kunnen ondersteunen.
Ik ben dus heel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, wat jullie voeren, wat jullie ervaringen daarmee zijn en wat jullie eventueel als alternatief voor de Care4Life zouden zien.
Bladwijzers