Menglöd is waarschijnlijk insulineresistent en één van de symptomen daarvan is vetopslag in de manenkam, die daardoor ook hard kan aanvoelen.
Afgelopen zomer viel het me al op dat ze dat heel wisselend had en dat het door de dag heen kon verschillen: het ene uur was de manenkam nog vrij zacht, een paar uur later was hij dan ineens veel harder.
Nu in de winter had ze dat al een tijdje niet meer gehad. Er is wel nog steeds die vetopslag in de manenkam, maar het was al een hele tijd niet meer hard.
Nu ben ik de laatste twee maanden bezig met een serieus dieet i.c.m. meer beweging.
En nu merk ik de laatste twee weken ofzo, dat ze weer af en toe een wat hardere manenkam heeft. Ook nu weer verschilt dat door de dag heen.
En ik kan er maar niet de vinger op leggen waar dat nu aan ligt.
Van de zomer leek het enig verband te houden met weidegang (dan en paar uur later een hardere manenkam), maar dat was ook niet altijd zo. Ze krijgt nu geen extra weidegang (maar staat wel 24/7 op een kaalgegeten paddock/looppad waar natuurlijk nog wel wat te snoepen valt...).
Zijn er hier meer mensen met IR-paarden, die zo'n wisselend harde manenkam hebben? En hebben jullie enig idee wat maakt dat het zo snel kan wisselen?
Bladwijzers